کد خبر: 188491
|
۱۳۹۷/۰۲/۲۰ ۱۱:۲۳:۰۰
| |

پیگیر منشور گفت‌وگوی سیاسی هستیم/احزاب به اعتباری فرزندان دموکراسی هستند

بهرام سرمست مدیرکل سیاسی وزارت کشور گفت: پیگیر منشور گفت‌وگوی سیاسی هستیم و این نشانه‌ای است که دولت می‌خواهد بر این مبنا امر گفت‌وگوی سیاسی را نهادینه کند از استانداران خواسته شده با رویکرد جدید با اصحاب مطبوعات و احزاب سیاسی در این ارتباط به تعامل بنشینند و نتایج آن به طور ادواری به حوزه سیاسی وزارت کشور منعکس شود.

پیگیر منشور گفت‌وگوی سیاسی هستیم/احزاب به اعتباری فرزندان دموکراسی هستند
کد خبر: 188491
|
۱۳۹۷/۰۲/۲۰ ۱۱:۲۳:۰۰

اعتمادآنلاین| بهرام سرمست صبح امروز در همایش علمی تحزب و توسعه با اشاره به این‌که «وزارت کشور نمی‌خواهد با همان روال گذشته در سیاستگذاری حرکت کند»، اظهار کرد: وزارت کشور دنبال استفاده از نظرات اساتید دانشگاهی برای سیاستگذاری است، این همایش هم فرصتی برای مبادله و یادگیری متقابل احزاب و محافل علمی است. هدف از برگزاری این همایش، نهادمندسازی فعالیت‌های حزبی است.

او خاطرنشان کرد: ما بر این باوریم که در حوزه سیاسی وزارت کشور باید از کمک نهادهای مدنی، سیاسی و محافل علمی استفاده کنیم. در تجمعات دی ماه سال گذشته نیز چندین جلسه در وزارت کشور با حضور احزاب مختلف برگزار شد و در مدیریت اعتراضات از این نظرات استفاده شد که تدوین منشور گفت‌وگوهای سیاسی یکی از نتایج آن جلسات بود.

مدیرکل سیاسی وزارت کشور ادامه داد: این همایش در سه بخش کارکرد احزاب، رابطه احزاب، جامعه و دولت و تحزب و حکمرانی برگزار می‌شود و یازده عنوان مقاله در سه پنل ارائه خواهد شد.

وی در پایان با اشاره به ریشه‌های شکل‌گیری احزاب و نحوه طبقه‌بندی احزاب، گفت: در ایران احزاب در مقطع انتخابات فعال می‌شوند اما اگر در طول سال فعالیت احزاب ادامه یابد می‌توان به نهادینه شدن کار حزبی در ایران امیدوار بود. این همایش به دنبال استفاده از نظرات اساتید دانشگاه‌ها و فعالین حزبی برای دستیابی به هدف نهادینه شدن فعالیت حزبی در کشور است.

سرمست با بیان اینکه ما در این جمع یک یادگیری سازمانی را دنبال می‌کنیم که بیشتر یاد بگیریم، گفت: مفهومی که در این همایش هست مساله تحزب است افرادی که کوله‌باری از تجربه در عرصه سیاست ورزی دارند می‌توانند در یک ارتباط متقابل از آخرین یافته‌های علمی در دانشگاه‌ها بهره‌مند شوند برگزاری چنین همایشی فرصتی برای مبادله و یادگیری متقابل است لذا بازیگران عرضه سیاست ما اگر در سطح سیاست بالا احزاب هستند در سطح پایین سازمان‌های مردم نهاد هستند که درست است ماهیت رسمی سیاسی ندارند ولی در جامعه ما که نهادمندی سیاسی برای احزاب پایه گذاری نشده شاید این نهادمندی مردمی سمن‌ها بتواند بازیگری کند.

مدیرکل سیاسی وزارت کشور تاکید کرد: این همایش دنبال نهادمندی حزبی است. دولت دوازدهم در کنار چنین همایش‌هایی در اسفند 96 با ابلاغ منشور گفت‌وگوی سیاسی تلاش کرد قدم عملی برای گفت‌وگوی میان احزاب و نهادهای مردم نهاد و دولتمردان و نمایندگان دولت در استان‌ها بردارد و امروز پذیرای مدیران و معاونان سیاسی هستیم. نوعی گفت‌وگو و بحث و تبادل نظر و عملی در سطح استان‌ها دنبال می‌شود و ما پیگیر منشور گفت‌وگوی سیاسی هستیم و این نشانه‌ای است که دولت می‌خواهد بر این مبنا امر گفت‌وگوی سیاسی را نهادینه کند از استانداران خواسته شده با رویکرد جدید با اصحاب مطبوعات و احزاب سیاسی در این ارتباط به تعامل بنشینند و نتایج آن به طور ادواری به حوزه سیاسی وزارت کشور منعکس شود.

وی در خصوص رابطه توسعه و تحزب گفت : در خصوص کارکرد احزاب شاهد کارکرد رسمی و علنی احزاب در کنار کارکرد پنهان آنها هستیم که انتظار داریم در این جمع به این ابعاد پرداخته شود.

سرمست گفت: احزاب به اعتباری فرزندان دموکراسی هستند به اعتباری دشمنان دموکراسی وقتی در دایره تشکیلات حزبی به انشعاب و تقابل و انحصار می‌رسیم می‌بینیم در عین حال که نظام حزبی پایه‌گذار دموکراسی است، در کشور ما دیده می‌شود احزاب در بهار تجلی خود یعنی انتخابات‌ها شکل می‌گیرند. اگر این بتواند در طول چهار سال ادامه پیدا کند می‌توان امیدوار بود که هسته‌های اصلی و بنیان‌های خوبی برای نظام حزبی باشند.

وی رویکرد نهادی و توسعه‌گرا را مطرح کرد و گفت: ما به دنبال این بودیم که این رویکرد را به عنوان یک رویکرد نتیجه‌گرا درباره تاثیر احزاب در امر توسعه واکاوی کنیم کارکرد احزاب در فرایند توسعه بسیار بحث برانگیز است حتی مجادله نظری را در ادبیات موضوع شاهدیم و اینکه آیا احزاب مقوم توسعه هستند یا توسعه مقوم احزاب است. در رابط بین توسعه و تحزب به شکل نگرش سیستمی دنبال اولویت‌گذاری نباید باشیم. بلکه منظومه‌ای از متغیرها را شاهدیم. اگر دولت به عنوان بازیگر و کنش‌گر یکه تاز عرصه سیاست مورد توجه بوده و این بازیگر در کشورهای جهان سوم یکه تاز عرصه است نیاز دارد به بازیگرانی در سطح بینابینی که مهمترین آن احزاب سیاسی هستند.

سرمست با تاکید بر اینکه بنای ما این است که در وزارت کشور از مشورت نهادهای مدنی بهره ببریم گفت: سیاستی که در تجمع اعتراضی دی ماه برقرار شد و چندین نشست با خانه احزاب داشتیم و در مدیریت اعتراضات سیاسی و مدنی از آن بهره گرفته شده بر همین اساس بوده و مهمترین اثر آن تدوین منشور گفت‌وگوی سیاسی بوده است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها