توافق آلمان و روسیه برای حفظ برجام و حل سیاسی بحران سوریه

لاوروف و همتای آلمانی‌اش در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی پس از دیدارشان در مسکو خواستار حفظ توافق هسته‌ای و پایبندی ایران به توافقنامه شدند. آن‌ها بر راهکار سیاسی برای حل بحران سوریه توافق کردند.

توافق آلمان و روسیه برای حفظ برجام و حل سیاسی بحران سوریه
کد خبر: 188527
|
۱۳۹۷/۰۲/۲۰ ۱۵:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سرگئی لاوروف، وزیر خارجه موقت روسیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با هایکو ماس، همتای آلمانی‌اش در مسکو اظهار داشت: در دیدار با ماس درباره برخی طرح‌ها و فعالیت‌های سیاسی و امنیتی مشترک، فعالیت‌های ناتو، روابط روسیه با اتحادیه اروپا، بحران سوریه و خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران گفت‌وگو کردیم.

به گزارش اسکای نیوز عربی، وزیر خارجه موقت روسیه بار دیگر حملات اخیر آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه را غیرقانونی دانست و آنها را محکوم کرد.

لاوروف تاکید کرد: از قطعنامه 2254 شورای امنیت برای حل بحران سوریه حمایت می‌کنیم و تمام تلاش خود را برای ازسرگیری مذاکرات ژنو مطابق با قعطنامه‌های شورای امنیت در این زمینه و کنفرانس سوچی انجام می‌دهیم.

لاوروف درادامه ضمن ابراز نگرانی نسبت به بالا گرفتن تنش‌ها میان ایران و رژیم صهیونیستی، مساله خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران را مساله‌ای بسیار با اهمیت برای منطقه دانست.

رئیس کنونی دستگاه دیپلماسی روسیه در ادامه اقدام واشنگتن در خروج از توافق هسته‌ای با ایران را به منزله نقض قطعنامه‌های شورای امنیت در این زمینه دانست.

لاوروف در ادامه خواستار حفظ توافق هسته‌ای و پایبندی ایران به تعهداتش در این توافقنامه جهت ممانعت از گسترش سلاح‌های هسته‌ای شد.

ماس نیز در این کنفرانس مطبوعاتی تشدید تنش‌ها میان ایران و رژیم صهیونیستی را محکوم کرد.

وزیر خارجه آلمان نیز مانند همتای روس خود خواستار حفظ توافق هسته‌ای شد و گفت: اینکه ایران به تمامی تعهدات خود در توافق هسته‌ای پایبند بماند، اهمیت بسیاری دارد.

ماس تاکید کرد، ایران باید به تعهدات خود در چارچوب توافق هسته‌ای پایبند بماند و از مسکو نیز خواست تهران را برای این مهم تحت فشار بگذارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی آلمان در ادامه درباره بحران سوریه نیز گفت: شورای امنیت تنها به مسایل مربوط به بحران سوریه محدود شده است. این شورا باید مسؤولیت خود در برقراری امنیت و ثبات در جهان را بپذیرد به ویژه زمانی که مساله استفاده از سلاح‌های شیمیایی و ممنوعه مطرح است.

وی تاکید کرد: باید در سوریه بر تروریسم پیروز شویم و به یک راه‌حل سیاسی عادلانه دست یابیم.

ماس در ادامه اظهار داشت: در دیدار با لاوروف ضمن گفت‌وگو درباره برخی مسایل مشترک و نیز موارد اختلاف، درباره اهمیت عدم بالا گرفتن تنش‌ها در اروپا به توافق رسیدیم.

وزیر خارجه آلمان تاکید کرد: امکان حل بحران سوریه بدون روسیه وجود ندارد و برلین حجم مسؤولیت روابط با روسیه را درک کرده است.

وی افزود: مقدمات مذاکره بین مسکو و برلین در اختلاف نظرها و تناقضات نهفته است. باید دو طرف به دلایل یکدیگر و تلاش‌شان برای حل مشکلات خطرناک جهان گوش دهند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها