کد خبر: 188699
|
۱۳۹۷/۰۲/۲۲ ۰۹:۴۷:۰۰
| |

علیرضا رحیمی در یادداشتی مطرح کرد؛

راهبرد منسوخ آمریکا

عضو کمیسیون امینت ملی مجلس شورای اسلامی درباره برجام گفت: خروج از برجام به امید مذاکره مجدد برای به دست آوردن منافع بیشتر یا اعمال شروط و سخت‌گیری‌های بیشتر با نگاهی بدبینانه و افراطی، اقدامی غیرقابل قبول در سطح بین‌الملل است.

راهبرد منسوخ آمریکا
کد خبر: 188699
|
۱۳۹۷/۰۲/۲۲ ۰۹:۴۷:۰۰

اعتمادآنلاین| علیرضارحیمی، عضو کمیسیون امینت ملی مجلس شورای اسلامی نوشت: باتوجه به اینکه برجام از اساس برمبنای بی‌اعتمادی طرفین و عدم‌اطمینان شکل گرفت، هر طرف حداکثر منفعت و ملاحظات خود را در برجام دید و مذاکرات طولانی‌مدت و بی‌سابقه‌ای که انجام شد نیز درجهت تامین منافع هر طرف و...

رسیدن به توافقنامه برد-برد بود و نهایتا این توافقنامه در شرایطی تنظیم شد که منافع حداقلی طرفین را دربرمی‌گرفت. به همین دلیل اوباما با اطمینان از این مذاکرات، از این توافقنامه به عنوان توافقی یاد کرد به‌صورت بلندمدت منافع طرفین را تامین می‌کند. با وجود آنکه همه اطراف برجام این توافقنامه را سندی به نفع امنیت جهانی می‌دانستند، تصمیم ترامپ امنیت بین‌الملل را تحت‌الشعاع قرار داد و علاوه بر اینکه برخلاف منافع ملی امریکا و امنیت جهانی خواهد بود، قاعدتا بی‌اعتمادی به امریکا را در عرصه بین‌المللی افزایش داد. نکته قابل‌توجه این است که زمانی خروج تاکتیکی از یک توافقنامه بین‌المللی اتفاق می‌افتد که یک طرف در ناامیدی مطلق نسبت به این توافقنامه قرار داشته باشد و به نظر می‌رسد، این ناامیدی مطلق که ازسوی ترامپ ادعا شد، نشان از بدبینی و نگاه افراطی به موضوعات امنیت بین‌الملل و اراده‌های سازنده امضاکنندگان برجام بود.

حال آنکه جمهوری اسلامی بارها و بارها اراده سازنده و حسن نیت خود را درخصوص تقویت امنیت بین‌الملل اعلام کرده است، ضمن آنکه پایبندی ایران به صلح و امنیت جهانی و عدم انحراف از اقدامات دفاعی خود بارها و بارها به تایید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسیده است. نکته حائز اهمیت دیگر اینکه افکار عمومی نمی‌پذیرند که یک کشور با خروج تاکتیکی، امنیت و صلح جهانی را با ادعای صیانت از امنیت جهانی زیرپا گذاشته و به خطر بیندازد.

امروز درحالی دونالد ترامپ از انجام مذاکرات مجدد هسته‌ای با ایران دم می‌زند که رویکرد ایالات متحده براساس راهبردی منسوخ و شکست‌خورده شکل گرفته که با امید اینکه به مذاکرات مجدد و تحت شرایطی خاص دست پیدا کنند، از یک توافقنامه جامع و امضاشده خارج شده و عملا در مسیر به شکست رساندن این توافقنامه گام بردارند. این درحالی است که جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده که درمورد مسائل خارج از موضوع برجام به‌هیچ عنوان وارد مذاکره نخواهد شد، ضمن آنکه برجام به‌قدری جامعیت و استحکام حقوقی دارد که اساسا نیازی به انجام مذاکرات مجدد در مباحث و موضوعات ذیل این توافقنامه برای اصلاح آن نباشد.

بنابر این به نظر می‌رسد خروج از برجام به امید مذاکره مجدد برای به دست آوردن منافع بیشتر یا اعمال شروط و سخت‌گیری‌های بیشتر با نگاهی بدبینانه و افراطی، اقدامی غیرقابل قبول در سطح بین‌الملل است و دنیا نیز اینکه یک طرف توافقنامه با نگاهی افراطی و به امید دستیابی به منافع بیشتر از توافقی خارج شود را تقبیح می‌کند.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها