کد خبر: 188731
|
۱۳۹۷/۰۲/۲۸ ۰۷:۳۰:۰۰
| |

ایالات متحده در مسیر سقوط؛

آیا اروپا راهی برای آزاد شدن از تحریم‌های آمریکا پیدا می‌کند؟

ایالات‌متحده در یک دوره زمانی در اوج قدرت قرار داشت. اما از زمان رهبری جورج دبلیو بوش و باراک اوباما تا کنون، این دوره رو به پایان است. دونالد ترامپ چیزی از تاریخ و داستان اینکه چطور ایالات‌متحده به یک ابرقدرت تبدیل شد، نمی‌داند؛ اما ادعا می‌کند بدون سرمایه‌گذاری دیپلماتیک، نظامی و یا پولی می‌تواند این وضعیت را حفظ کند.

آیا اروپا راهی برای آزاد شدن از تحریم‌های آمریکا پیدا می‌کند؟
کد خبر: 188731
|
۱۳۹۷/۰۲/۲۸ ۰۷:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| اگر نگاهی به گذشته بیندازیم، می‌بینیم که دوره قدرت آمریکا، زمانی که به‌عنوان یک کشور مهم تلقی می‌شد کاملاً کوتاه بود. با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 و قبل از 11 سپتامبر، ایالات‌متحده اوج گرفت؛ اما در دهه گذشته، تحت ریاست‌جمهوری جورج دبلیو بوش و باراک اوباما، این دوره کم‌کم به پایان رسید.

به گزارش گروه بین‌الملل اعتمادآنلاین به نقل از واشنگتن‌پست، حتی زمانی که ایالات‌متحده در اوج قدرت بود، این باور به قدرتمند بودن آمریکا، اعتقاد به ثروت آمریکا، ترس از قدرت نظامی آمریکا، تحسین ارزش‌های آمریکا کاملاً واهی بود. این به وجود نداشتن مخالفان بستگی داشت. در آن زمان شوروی فروپاشیده بود و چین هم ضعف نسبی داشت.

همه‌چیز به تمایلات آمریکا بستگی داشت. ایالات‌متحده با تهیه توافق‌های دوجانبه با آلمان و کره جنوبی، توانست نفوذ بیشتر نسبت به قبل پیدا کند. ایالات‌متحده با ایجاد و گسترش ناتو و حفظ نیروهای نظامی‌اش در کره جنوبی و ژاپن، بخش‌هایی از اروپا و آسیا را به سمت دموکراسی و تجارت سوق داد.

دونالد ترامپ چیزی از تاریخ و داستان اینکه چطور ایالات‌متحده به یک ابرقدرت تبدیل شد، نمی‌داند؛ اما ادعا می‌کند بدون سرمایه‌گذاری دیپلماتیک، نظامی و یا پولی می‌تواند این وضعیت را حفظ کند.

خروج ناگهانی دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای ایران، می‌تواند ضعف آمریکا را نشان دهد. در شرایط مختلف پس از مذاکرات، در صورت اخذ مدارکی مبنی بر اینکه ایران قرارداد را نقض کرده است، ائتلاف بین‌المللی می‌تواند شکل بگیرد تا تحریم‌ها مجدداً بر ایران اعمال شوند.

تغییر دادن توافق هم می‌توانست یکی از گزینه‌ها باشد. این همان چیزی است که امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در جریان سفر اخیر خود به واشنگتن پیشنهاد دادند، هرچند تلاش‌های آن‌ها بی‌فایده بود.

در عوض، آمریکا در حال حاضر در بدترین شرایط جهان است. از توافق هسته‌ای ایران خارج‌شده است و به‌جای سرمایه‌گذاری دیپلماتیک، فقط تهدید می‌کند و فریاد می‌زند.

به‌محض آنکه ترامپ از برجام خارج شد، سفیر آمریکا در آلمان تهدید کرد که شرکت‌های آلمانی فعال در ایران باید فعالیت خود را به‌سرعت متوقف کنند. درنتیجه رهبران اروپایی در مورد ایران صحبت نمی‌کنند. آن‌ها در مورد چگونگی محافظت از شرکت‌هایشان از تحریم‌های آمریکا صحبت می‌کنند و چگونه می‌توانند اقدامات تلافی‌جویانه انجام دهند.

اما دونالد ترامپ تا چه حد می‌تواند بدون سرمایه‌گذاری در دیپلماسی، با متحدانش پیش برود؟ برای اروپایی‌ها، به‌غیراز روس‌ها و چینی‌ها، زمان زیادی صرف می‌شود تا بتوانند راهی برای آزاد شدن از تحریم‌های آمریکا پیدا کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها