کد خبر: 188757
|
۱۳۹۷/۰۲/۲۳ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

نماینده فلاورجان در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

حق اصفهان ضایع شده است/ نگران آب آشامیدنی برای 5 میلیون انسان هستیم

نماینده فلاورجان با تأکید بر اینکه حق مردم اصفهان ضایع‌شده است، گفت: نگران آب آشامیدنی برای 5 میلیون انسان هستیم.

حق اصفهان ضایع شده است/ نگران آب آشامیدنی برای 5 میلیون انسان هستیم
کد خبر: 188757
|
۱۳۹۷/۰۲/۲۳ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سید ناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره وضعیت آب اصفهان اظهار کرد: اصفهان سهام‌دار و حقابه‌دار است. یعنی آن زمانی که کل چهارمحال‌ و بختیاری بخشی از اصفهان بود، مردم اصفهان آب خریداری کردند و برای حفر تونل انتقال آب پول دادند و الآن هم اسناد آن را دارند. اما الآن واقعاً حق ما ضایع می‌شود. روی قله‌های کوه، طرح طوبی و کشت درخت اجرا کرده‌اند و آب را به آنجا پمپاژ می‌کنند. روی قله کوه باغ‌هایی ایجاد کرده‌اند.

این نماینده مجلس تأکید کرد: در چهارمحال‌بختیاری برای کشاورزی و باغات نزدیک به پنج ونیم میلیون مترمکعب آب روزانه مصرف می‌شود. این در حالی است که در اصفهان پنج میلیون نفر زندگی می‌کنند و یک‌پنجم این جمعیت هم از چهارمحال‌بختیاری آمده‌اند که الآن برای تأمین آب آشامیدنی آنان دچار مشکل شده‌اند. استان اصفهان روزانه 14 مترمکعب آب بر ثانیه نیاز دارد ولی الآن تنها پنج و نیم مترمکعب بر ثانیه آب می‌آید.

موسوی لارگانی افزود: این‌ها تنها یک ادعا نیست بلکه مردم شهرها و مناطق مختلف اصفهان به من پیام می‌دهند و می‌گویند که برای آب دچار مشکل هستند. در فلاورجان زمینی که دشت بوده و در سال، سه کشت از آن برداشت می‌شد الآن تبدیل به کویر شده است با این‌ حال از آن‌طرف می‌آیند روی قله کوه، باغ ایجاد می‌کنند این‌یک ظلم است.

او ادامه داد: نکته دیگری که ما بارها و بارها عنوان کرده‌ایم این است که باید مصوبات شورای عالی آب علی‌رغم اینکه به ضرر اصفهان است، اجرا شود. قبول داریم یکی از مصوبات این بوده است که طرح‌ها و پروژه‌های مجوز دار متوقف شود و آن‌ها که دارای مجوز هستند کنترل شوند که معلوم شود در یک پروژه اگر سهم آب منطقه‌ای 10 لیتر بر ثانیه است، 20 لیتر بر ثانیه استفاده نکند.

موسوی لارگانی گفت: یکی از مصوبات شورای عالی آب این بوده که بارگذاری جدیدی روی زاینده‌رود نباشد اما الآن 32 طرح جدید در استان هم‌جوار در دست احداث است. باید یک گروه بی‌طرف بروند بررسی کنند که چه کسی آب بیشتری برداشت می‌کند. یک گروه بی‌طرف نه اصفهانی و نه چهارمحالی بروند طرح طوبی را بررسی کنند و ببیند که این طرح تا الآن چقدر آب مصرف کرده است؟ چقدر پول برای آن هزینه شده است؟ چقدر درآمد داشته است؟ آیا ادامه دادن این کار اصلاً صحیح است؟

نماینده فلاورجان همچنین درباره مخالفت‌هایی که با طرح انتقال آب کوهرنگ 3می‌شود تصریح کرد: «کوهرنگ 3» 25 سال پیش شروع‌ شده است و کارشناسان داخلی و خارجی آمدند درباره آن نظر دادند. برای این تونل میلیاردها تومان هزینه شده است. البته سوء مدیریت در کشور ما بیداد می‌کند. طی 25 سال این تونل را احداث کرده‌اند و تازه به این فکر افتاده‌اند که این تونل سد نیاز دارد. باید پرسید اگر نیازی به انتقال آب نبود چرا در 25 سال پیش که مثل امروز کم‌آبی وجود نداشت به فکر احداث آن افتادند؟

موسوی‌لارگانی افزود: حق استان اصفهان را ضایع کرده‌اند. طبق مصوبه باید بعد از احداث تونل سوم آب برای یزد منتقل می‌کردند ولی هنگامی‌که کلنگ تونل سوم را زده‌اند آب را به یزد منتقل کردند. الآن بحث آب آشامیدنی برای 5 میلیون انسان به خطر افتاده است اما آب را برای یک سری کارهایی که بازدهی ندارد استفاده می‌کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها