کد خبر: 188803
|
۱۳۹۷/۰۲/۲۳ ۰۸:۱۴:۰۰
| |

احمد شیرزاد: به حل مشکلات در دولت روحانی امیدوارم

احمد شیرزاد گفت: من به حل شدن مشکلات در دولت آقای روحانی امیدوارم. دوره سه ساله مهمی پیش روی دولت است. در این سه سال امید و مدارا نقش اصلی را ایفا می‌کند. از فضای پیش آمده کسی نباید علیه دولت سوءاستفاده کند.

احمد شیرزاد: به حل مشکلات در دولت روحانی امیدوارم
کد خبر: 188803
|
۱۳۹۷/۰۲/۲۳ ۰۸:۱۴:۰۰

اعتمادآنلاین| احمد شیرزاد، فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفتگویی درباره آینده کشور باتوجه به خروج آمریکا از برجام داشته که مشروح آن به شرح زیر است:


با توجه به اتفاق‌های اخیر پیش‌بینی شما از آینده کشور چیست؟

به طور حتم در کشور یک دوره توام با برخی مشکلات در پیش خواهیم داشت. قطعا امریکایی‌ها به برخی شرکت‌هایی که با ایران در زمینه نفتی و شرکت‌هایی مانند ایرباس که قصد همکاری با ایران داشتند، برای قطع همکاری فشار می‌آورند. امریکایی‌ها در برخی موارد موفق می‌شوند و در برخی جاها خیر. آنچه مهم است آن است که آیا می‌توانند شرایطی فراهم کنند که برای ایران کمرشکن باشد؟ پاسخ من منفی است. در این دوره از تحریم‌ها ما در شرایط بهتری نسبت به گذشته قرار داریم. بهتر بودن شرایط به آن دلیل است که مدیریت کشور نسبت به آن دوره قوی‌تر است و هم انسجام سیاسی بیشتری در کشور وجود دارد. عموم مردم حس نمی‌کنند که طرف مقابل ایران محق است بلکه اکثرا متصور هستند رهبر تازه کار امریکا زورگویی کرده و پیمان شکنی می‌کند. به همین دلیل صرف نظر از برخی کج‌سلیقگی‌ها همبستگی مردم با حاکمیت بیش از گذشته خواهد بود. به دلیل آنکه امریکایی‌ها موفق به تشکیل یک اجماع جهانی علیه ما نشده‌اند، ضریب موفقیت ما بیش از گذشته است. این به این معنا نیست که ما در یک وضعیت شکوفایی اقتصادی قرار خواهیم گرفت، بلکه به این معنا است که این دوره را می‌توانیم با آبرو و مقاومت تحسین‌برانگیز طی کنیم.

مهم‌ترین نیاز امروز کشور چیست؟

امید و واقع‌بینی مهم‌ترین نیاز کشور است. درکنار تمام فشار‌های اقتصادی، جنگ روان شدیدی علیه ایران در جریان است. بخشی از جنگ در فضای رسمی و شبکه‌های ماهواره‌ای و بخشی دیگر در چارچوب فضای مجازی است. به عقیده من فیلترینگ و محدودیت، راه درست مقابله با این مساله نیست بلکه رفتار و گفتار صادقانه با مردم است. اگر مسوولان نظام با صداقت تمام موضوعات را با مردم مطرح کرده و دست یاری به سوی مردم دراز کنند، قطعا جامعه جواب مثبتی خواهد داد.

آیا روحانی می‌تواند بر مشکلات فایق شود؟

من به حل شدن مشکلات در دولت آقای روحانی امیدوارم. دوره سه ساله مهمی پیش روی دولت است. در این سه سال امید و مدارا نقش اصلی را ایفا می‌کند. از فضای پیش آمده کسی نباید علیه دولت سوءاستفاده کند.

راه‌حل عبور از بحران‌های موجود چیست؟

در شرایط بحرانی کنونی نباید به مسائل ریز و بی‌اهمیت دامن زد. دامن زدن به مسائل پیش پا افتاده منجر به ایجاد فاصله میان مردم و حاکمیت می‌شود. این به آن معنا نیست که ما یک باره بخواهیم تمام نظام سیاسی و اجتماعی خود را تغییر دهیم اما در عین حال باید اقداماتی انجام شود که جامعه احساس همدلی بیشتری با حاکمیت داشته باشد. برخی گرفتگی‌هایی که در گذشته باعث دلسردی مردم شده، باید برطرف شود. یکی از راه‌حل‌های این موضوع مهار افرادی است که متصور هستند تمام افراد جامعه باید مانند آنها زندگی کنند. در این صورت جامعه تنفس بیشتری خواهد داشت.

رونق اقتصادی به تنهایی برعهده دولت است یا برای بهبود و حتی جلوگیری از بدتر شدن شرایط اقتصادی نیاز به اجماع داخلی داریم؟

رونق اقتصادی به صورت تمام و کمال در دستان دولت نیست. وظیفه دولت بسترسازی است. در کنار دولت، جامعه نیز باید پیشقدم شود. موضوعی که اکنون برای حال کشور مضر است، سوءاستفاده اشخاص از شرایط پیش آمده است. در بسیاری از کشور‌ها در مواقع بحرانی سرمایه‌داران به فکر منافع ملی هستند. در ایران اکنون ما نیازمند چنین فضایی هستیم. کسانی که می‌توانند به اقتصاد کشور کمک کنند باید به میدان بیایند. به عنوان مثال سرمایه‌گذاران به جای تبدیل ریال‌های خود به دلار و سپس نگهداری دلار در پستو‌ها و خروج آن از کشور، همان سرمایه را روانه بازار کرده و به رونق اقتصادی کمک کنند. یک وظیفه اخلاقی و ملی بر دوش جامعه است اما با نصیحت نمی‌توان سرمایه‌گذار را تشویق به سرمایه‌گذاری کرد. این مهم نیازمند فرهنگ‌سازی است.

کار ویژه اصلاح‌طلبان در شرایط فعلی چیست؟

اصلاح‌طلبان تاکنون موضع‌گیری‌های صریحی در برابر خروج امریکا از برجام داشته‌اند. این جریان نباید در دفاع از حق و حقیقت طرفی را بگیرد که برخی ناراضیان ذوق کنند. اصلاح‌طلبان باید آنچه که به نفع مردم است (ولو به قیمت آنکه برخی ناراضیان خوشحال نشده و اصلاح‌طلبان را متهم به حکومتی بودن کنند) بدون توجه به برخی حاشیه‌ها طرف حق و حقیقت را بگیرند. وقتی نظام جمهوری اسلامی ایران در معرض فشار نابحق از طرف یک دولت قلدر در امریکا‌ست، نباید در دفاع از نظام کم‌کاری کنیم. این‌طور نیست که اصلاح‌طلبان بخواهند سخنگوی ناراضیان باشند بلکه باید منافع مردم و کشور را در نظر بگیریم.

اظهارات اخیر تندرو‌ها در داخل، چه ضرر‌هایی برای کشور دارد؟

این اقدامات قطعا نفعی ندارد. در شرایط فعلی دست ما به هیچ ابزار قدرت خاصی نمی‌رسد. مهم‌ترین ابزاری که در صحنه سیاست جهانی ایران در اختیار دارد، امضای برجام است. ما باید این امضا و عهدشکنی امریکا را به رخ جهانیان بکشیم. در شرایط فعلی ایران در یک موضع برتر بین‌المللی قرار دارد. اینکه برخی فکر می‌کنند بعد از خروج امریکا از برجام ‌ما نیز باید از این توافقنامه خارج می‌شدیم، دقیقا خواسته امریکایی‌ها و آب به آسیاب ترامپ ریختن است.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها