ابوالفتح کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین مطرح کرد:

احتمال همکاری اروپایی‌ها با ایران در صورت تعیین معافیت از سوی آمریکا

گفته می‌شود که اروپایی‌ها به دنبال احیای «مقررات انسداد» هستند. این مقررات به شرکت‌های اروپایی کمک می‌کند تا بتوانند از تحریم‌های آمریکا علیه ایران آزاد شوند. امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا معتقد است که اگر آمریکا معافیت‌هایی برای شرکت‌های اروپایی قرار ندهد، بعید است که اروپایی‌ها بتوانند علی‌رغم تمام این موضع‌گیری‌ها، صدور بیانیه‌ها و حتی توسط قوانین حفاظتی از شرکت‌های خودشان بتوانند خسارت‌هایی که تحریم‌های آمریکایی وارد می‌کنند خنثی کنند.

احتمال همکاری اروپایی‌ها با ایران در صورت تعیین معافیت از سوی آمریکا
کد خبر: 188945
|
۱۳۹۷/۰۲/۲۵ ۱۳:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| آتنا شهبازی- اروپا در سال 1996، «مقررات انسداد» را شکل داد تا بتواند از اجبار پایبندی به تحریم‌های آمریکا علیه لیبی و کوبا آزاد شود. در حال حاضر، زمزمه‌هایی از سوی اروپایی‌ها به گوش می‌رسد که بعد از خروج ترامپ از برجام، قصد احیای این مقررات را دارند تا بتوانند تجارتشان با ایران را ادامه دهند.

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس ارشد مسائل آمریکا در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره این مسئله معتقد است در مذاکرات آتی محمدجواد ظریف با اروپایی‌ها مشخص می‌شود که آیا آن‌ها حاضر هستند چنین تصمیمی را عملی کنند یا خیر.

ابوالفتح اظهار کرد: مقامات اروپایی وعده دادند که به لحاظ قانونی از شرکت‌های خصوصی حمایت کنند. البته، الزاماً تمام اقدامات حقوقی اروپایی‌ها به‌منزله این نیست که شرکت‌های خصوصی از همکاری با ایران اطمینان خاطر پیدا کنند.

این کارشناس مسائل آمریکا تاکید کرد: «اشاره اروپا به حفظ منافع اقتصادی‌اش دیده می‌شود؛ اما باید در ابتدا این مذاکرات انجام و تحریم‌های آمریکا اجرا شود. در این حین، مشخص خواهد شد که آیا آمریکایی‌ها حاضر هستند برای شرکت‌های اروپایی معافیت‌هایی در نظر بگیرند یا خیر. به‌عنوان‌مثال، در قانون داماتو ایالات‌متحده پذیرفت که مشخصاً برای شرکت‌هایی مثل توتال معافیت قائل شود تا بتوانند با ایران همکاری کنند. هنوز مقامات آمریکایی اعلام نکردند که آیا این معافیت‌ها را در نظر می‌گیرند یا نه.»

او در ادامه افزود: «اگر آمریکایی‌ها این معافیت‌ها را قرار ندهند، من خیلی خوش‌بین نیستم که اروپایی‌ها علی‌رغم تمام این موضع‌گیری‌ها، صدور بیانیه‌ها و حتی توسط قوانین حفاظتی از شرکت‌های خودشان بتوانند خسارت‌هایی که تحریم‌های آمریکایی وارد می‌کنند خنثی کنند.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها