69 سد بزرگ کشور کمتر از 40 درصد آب دارند

افت بارندگی‌های امسال موجب شده تا از میان 177 سد بزرگ کشور، 69 سد از جمله سد‌های زاینده‌رود، شهیدرجایی، ساوه و ملاصدرا همچنان کمتر از 40 درصد آب ذخیره شده داشته باشند.

69 سد بزرگ کشور کمتر از 40 درصد آب دارند
کد خبر: 189081
|
۱۳۹۷/۰۲/۲۴ ۱۴:۰۵:۰۰

اعتمادآنلاین| کاهش بارندگی‌های سال آبی جاری و در پی آن افت روان‌ آب‌ها موجب شده است تا حجم ذخیره آب 177 سد بزرگ موجود در 6 حوضه آبریز دریای خزر، خلیج فارس، دریاچه ارومیه، فلات مرکزی، هامون و سرخس به 25.36 میلیارد مترمکعب برسد که در مقایسه با سال گذشته آب موجود در مخازن سدهای کشور کاهش 24 درصدی پیدا کرده است.


ورودی و خروجی آب از سدها نیز متاثر از افت نزولات جوی با کاهش‌های محسوسی مواجه شده‌اند به طوری که ورودی به این سازه‌های آبی 43 درصد و خروجی از آن‌ها نیز نسبت به سال گذشته 30 درصد کمتر شده است و هم اکنون به طور میانگین 51 درصد مخازن سدهای یاد شده دارای منابع آبی است.


در این بین از میان 177 سد بزرگ موجود در این 6 حوضه آبریز 39 درصد از آن‌ها و به تعبیری 69 سد بزرگ کشور از جمله سدهای شهید رجایی، زاینده‌ رود، ساوه و ملاصدرا در آستانه تابستان همچنان کمتر از 40 درصد آب ذخیره شده دارند.


کاهش ارتفاع و ذخیره آب سدهای دارای نیروگاه برقابی موجب شده تا این مراکز نیز با کاهش تولید انرژی روبه رو شوند به طوری که برق تولیدی 53 نیروگاه‌ برق‌آبی کشور از ابتدای امسال تا 21 اردیبهشت‌ماه به هزار و 11 گیگاوات ساعت برسد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 61.3 درصد کاهش داشته است. روندی که موجب شده تا در این بخش نیز با کاهش سه هزار و 300 مگاواتی کمبود تولید در نیروگاه‌های برق‌آبی مواجه باشیم.


در حال حاضر حجم ذخیره کنونی آب در سدهای پنجگانه استان تهران (لار، طالقان، امیرکبیر، لتیان و ماملو) 684 میلیون مترمکعب بوده و 36 درصد حجم این سدها نیز پر است.


بررسی این اعداد و ارقام حکایت از آن دارد که حجم مخازن سدهای پنجگانه استان تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته 32 درصد کاهش داشته و ورودی آب به سدهای پنجگانه استان هم افت 38 درصدی پیدا کرده است.

منبع: خبرگزاری صداوسیما

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها