کد خبر: 189092
|
۱۳۹۷/۰۲/۲۴ ۱۴:۴۳:۰۰
| |

برگزاری مذاکرات «آستانه-9»؛ توافق احتمالی در جنوب غرب سوریه

امروز مذاکرات صلح سوریه یا «آستانه-9» در این شهر برگزار شود و منابع آگاه اعلام کردند به خاطر پایان مهلت توافق مناطق کاهش تنش، این بار توافق دیگری در جنوب غرب سوریه منعقد خواهد شد.

برگزاری مذاکرات «آستانه-9»؛ توافق احتمالی در جنوب غرب سوریه
کد خبر: 189092
|
۱۳۹۷/۰۲/۲۴ ۱۴:۴۳:۰۰

اعتمادآنلاین| امروز دوشنبه 24 اردیبهشت ماه نهمین دور از گفت‌وگوهای سوری-سوری در آستانه پایتخت قزاقستان برگزار خواهد شد.

هیئت سوری به ریاست «بشار الجعفری» نماینده سوریه در سازمان ملل متحد در این گفت‌وگوها حضور پیدا میکند و احتمال دارد این دور از مذاکرات شاهد توافق بر سر جنوب غرب سوریه باشد؛ به ویژه اینکه زمان توافق «مناطق کاهش تنش» نیز پایان یافته است.

در این دور از مذاکرات که دو روز به طول خواهد انجامید، «الکساندر لاورنتینف» فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه، ریاست هیئت روس، «سیدات اونال» معاون وزیر خارجه ترکیه، ریاست هیئت تُرک و «حسین جابری انصاری» معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، ریاست هیئت ایرانی را عهده دار خواهد بود.

هیئتهای سازمان ملل و اردن نیز به عنوان ناظر در این مذاکرات حضور خواهند یافت که ریاست هیئت نخست بر عهده «استفان دی میستورا» فرستاده ویژه این سازمان در امور سوریه است.


یک منبع دیپلمات غرب به روزنامه الوطن سوریه گفت که این دور از مذاکرات بر تأکید مجدد بر مناطق کاهش تنش، مسائل مربوط به مفقودین و ربوده شدگان و اعتمادسازی فیما بین طرفها اختصاص خواهد داشت.

این مذاکرات در حالی برگزار میشود که ارتش سوریه توانسته منطقه راهبردی غوطه شرقی را پاکسازی کرده و در آستانه بستن پرونده تروریستهای داعش در جنوب دمشق و خارج کردن تروریستها از ریف شمالی حمص و ریف جنوبی حماه قرار دارد.


منابع آگاه اعلام کردند که زمینه برای عقد توافق جدید بین کشورهای روسیه، ترکیه و روسیه بر سر جنوب غرب سوریه فراهم است، ولی توافق جدید احتمالا «به صورت کامل توافق پیشین را از بین نخواهد برد، بلکه در راستای گسترش آن خواهد بود».

این منابع تأکید کردند که جنوب سوریه اخیرا شاهد نشستهای متعددی بین مرکز مصالحه روسیه و نمایندگانی از دولت سوریه و عناصر مسلح بوده است.
به گفته منابع مذکور، امروز در سوریه تنها جنگی که وجود دارد علیه گروههای تروریستی مانند داعش و جبهه النصره است و «تصور میکنیم که مناطق کاهش تنش به مناطق اقدامات جنگی علیه گروههای تروریستی» تغییر وضعیت دهند.

ولی برخی از منابع دیگر بر این باورند که متحد شدن علیه النصره بسیار دشوار است؛ به ویژه اینکه همه گروههای تروریستی حاضر در جنوب سوریه تحت لوای النصره و نظارت اتاق عملیات موسوم له «الموک» قرار دارند.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها