یک حقوق‌دان در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در واکنش به شروط ازدواج زنان بدون اذن پدر:

قوانین ازدواج برای زنان باید تسهیل‌کننده باشند/ قانون نباید از عرف عقب‌تر باشد

محمدعلی نجفی توانا، وکیل و حقوق‌دان با اشاره به شروط لازم برای ازدواج زنان بدون اذن پدر گفت: «در فرهنگ ما این چیزها نشانه رشد نیست، مخصوصاً برای ازدواج. هر رفتار شرعی و مدنی شرایط خاص خودش را دارد. در فرهنگ و عرف ما داشتن 5 سال سابقه بیمه و  کارشناسی ارشد جزو شاخص‌های آمادگی برای ازدواج محسوب نمی‌شود.»

قوانین ازدواج برای زنان باید تسهیل‌کننده باشند/ قانون نباید از عرف عقب‌تر باشد
کد خبر: 189297
|
۱۳۹۷/۰۲/۲۶ ۱۱:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| محمدعلی نجفی توانا، وکیل و حقوق‌دان در واکنش به شروط مطرح شده برای ازدواج زنان بدون اذن پدر، به اعتمادآنلاین گفت: «در همه جای دنیا قوانین جدید که در حمایت از زنان وضع می‌شوند، از قوانین قبلی پیشروتر بوده و از عرف هم جلوتر هستند اما در نظر گرفتن سه شرط شامل داشتن مدرک کارشناسی ارشد و 5 سال سابقه کار با بیمه و همچنین حداقل سن 28 سال چیزی نیست که از عرف و قانون پیشین جلوتر باشد و کار ازدواج زنان را تسهیل کند.»

او می‌گوید: «اساساً برخی قوانین به جای اینکه قدم در راه ایجاد عدالت جنسی بردارند بیشتر، بر بی‌عدالتی تأکید می‌کنند و نشان می‌دهند که بنا نیست نگاه غیرعادلانه از بین برود بلکه قرار است از نوعی به نوع دیگر تبدیل شود.»

به گفته محمدعلی نجفی توانا، شرایطی که اخیراً صحبت از تصویبشان می‌شود، کار را از گذشته سخت‌تر می‌کنند. او می‌گوید: «قبل از تصویب این قانون هم زنانی که می‌توانستند رشید و مستقل بودنشان را به قاضی ثابت کنند می‌توانستند بدون اجازه پدر ازدواج کنند. یکی از نشانه‌های رشید بودن هم تشخیص درست از غلط و داشتن استقلال مالی بود که اینها را قاضی با بررسی‌های خودش، تشخیص می‌داد اما الآن باید به این شاخص‌ها توجه کند و شاید دیگر نتواند بدون دریافت سند 5 سال سابقه کار با بیمه، در جهت تأیید استقلال مالی و رشید بودن دختر حکمی صادر کند.»

او ادامه می‌دهد: «در فرهنگ ما این چیزها نشانه رشد نیست، مخصوصاً برای ازدواج. هر رفتار شرعی و مدنی شرایط خاص خودش را دارد. در فرهنگ و عرف ما داشتن 5 سال سابقه بیمه و کارشناسی ارشد جزو شاخص‌های آمادگی برای ازدواج محسوب نمی‌شود.»

نجفی توانا می‌گوید: «ما بارها تأکید کرده‌ایم که قوانین باید پیشرو باشند، اما این قانون چندان پیشروانه نیست.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها