کد خبر: 189300
|
۱۳۹۷/۰۲/۲۷ ۱۱:۴۷:۰۰
| |

شهلا لاهیجی در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

کسانی که برای ازدواج زنان قانون وضع می‌کنند نمی‌دانند در جامعه چه می‌گذرد

شهلا لاهیجی فعال و پژوهشگر حوزه زنان در مورد شروط ازدواج زنان بدون اذن پدر گفت: «تا همین حالا هم زنان می‌توانستند با گذشتن از موانع قانونی که خیلی هم آسان‌تر از شرایط جدید نبوده، بدون اجازه پدر ازدواج کنند پس این شرایط نه تنها لطفی به زنان محسوب نمی‌شود بلکه رسمیت دادن به یک سری محدودیت جدید است.»

کسانی که برای ازدواج زنان قانون وضع می‌کنند نمی‌دانند در جامعه چه می‌گذرد
کد خبر: 189300
|
۱۳۹۷/۰۲/۲۷ ۱۱:۴۷:۰۰

اعتمادآنلاین| اخیراً حمیده زرآبادی یکی از نماینده‌های مجلس از شرایط جدید ازدواج زنان بدون اذن پدر خبر داد، شرایطی مانند داشتن حداقل 28 سال سن، مدرک کارشناسی ارشد و 5 سال سابقه کار با بیمه. شهلا لاهیجی پژوهشگر حوزه زنان در واکنش به این خبر به اعتمادآنلاین گفت: «اگر بخواهم این شرایط را به صورت خلاصه توصیف کنم باید بگویم بسیار خنده‌دار هستند.»

او ادامه داد: «واقعاً معلوم نیست با چه دانش و مطالعه‌ای به این معیارها دست پیدا کرده‌اند. الآن داشتن 5 سال سابقه کار با بیمه نشان دهنده استقلال مالی زنان است؟ این‌همه زن که دارند در این جامعه گلیم خودشان را از آب بیرون می‌کشند 5 سال سابقه بیمه دارند؟ زنانی که می‌توانند خودشان و اطرافیانشان را به راحتی اداره کنند و اصلاً سواد ندارند، یعنی صلاحیت تصمیم‌گیری در مورد آینده‌شان را ندارند؟»

لاهیجی می‌گوید: «اگر قانون‌گذاران می‌خواهند راه انتخاب همسر برای زنان به صورت مستقل را آسان کنند، چطور ممکن است به این نتایج عجیب‌وغریب برسند؟ تا همین حال هم زنان می‌توانستند با گذشتن از موانع قانونی که خیلی هم آسان‌تر از شرایط جدید نبوده، بدون اجازه پدر ازدواج کنند پس این شرایط نه تنها لطفی به زنان محسوب نمی‌شود بلکه رسمیت دادن به یک سری محدودیت جدید است. بنابراین باید گفت که ما عطای قانونگذاری در حوزه زنان را به لقایش بخشیده‌ایم.»

به گفته لاهیجی وضع چنین قوانینی ناشی از بی‌اطلاعی قانون‌گذاران از وضعیت جامعه است، او می‌گوید: «به نظر می‌رسد کسانی که مشغول وضع قانون هستند اصلاً نمی‌دانند در جامعه چه می‌گذرد. نمی‌دانند شرایط کار مخصوصاً برای زنان چگونه است، نمی‌دانند که سن بلوغ اجتماعی زنان چه سنی است. ضمن اینکه اصلاً معلوم نیست تأکید بر مدرک تحصیلی که نه ارتباطی به شخصیت فرد دارد و نه تأییدی بر رشد و استقلال آن‌ها است از کجا آمده است؟ این سطح از اهمیت به مدرک تحصیلی خلاف تمام شعارهایی است که مسئولان در مورد لزوم از بین رفتن فرهنگ مدرک‌گرایی می‌زنند.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها