حضرتی در نطق میان‌دستور:

بی‌تدبیری‌ها نگاه بخشی از مردم را به بیرون نظام معطوف کرد/ بخش بزرگی از جامعه سیاسی ایران در حاشیه قرار گرفته است

حضرتی گفت: متاسفانه عزم یک طیف برخوردار از قدرت و حاکمیت برای حذف رقیب سیاسی خود وضعیتی را پدید آورده است که بخش بزرگی از جامعه سیاسی ایران در حاشیه قرار گرفته است.

بی‌تدبیری‌ها نگاه بخشی از مردم را به بیرون نظام معطوف کرد/ بخش بزرگی از جامعه سیاسی ایران در حاشیه قرار گرفته است
کد خبر: 189365
|
۱۳۹۷/۰۲/۲۶ ۰۹:۱۹:۰۰

اعتمادآنلاین| الیاس حضرتی در نطق میان‌دستور در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) ضمن تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان بیان کرد: لازم می دانم از شورای شهر تهران که با تدبیر در یک فرآیند دموکراتیک با استفاده از تمام مشورتهای صاحب نظران یکی از بهترین فرزندان کشور را که در تخصص و تعهد جزء بهترین‌هاست به عنوان شهردار تهران انتخاب کرد، تشکر کنم.

وی در ادامه اظهار کرد: توافق برجام محصول ایجاد یک عزم ملی برای گفت‌وگو با جهان و حل و فصل مسائل فی‌مابین از طریق مذاکره است. دشمنان از طریق طراحی‌ برنامه‌های حساب شده درصدد بودند که تفاهم جهانی علیه جمهوری اسلامی ایران ایجاد کنند و ایران را در انزوای کامل قرار دهند. متاسفانه برخی از اقدامات انجام شده در داخل نیز به برنامه دشمن کمک کرد و وضعیتی پدید آمد که بدون ایجاد یک عزم ملی قادر به تغییر شرایط نبودیم. در آن زمان همه افراد با تدبیرهای متفاوت به این جمع بندی رسیدند که از طریق مذاکره و ابزار دیپلماتیک برنامه‌های دشمنان ایران را خنثی کنند و ایران را از این انزوای تحمیلی برهانند.

حضرتی ادامه داد: برجام این رسالت را به خوبی به انجام رساند و دکتر روحانی و ظریف تحت راهنمایی های مقام معظم رهبری و حمایت مجلس و تمام ارکان نظام در این مسیر کامیاب بودند و حاصل آن گشایشی بود که به صورت نسبی در چند سال اخیر شاهد بودیم.

نماینده مردم تهران در مجلس اظهار کرد: برخلاف برخی از جریانهای تندرو در داخل کشور دشمنان واقعی ملت متوجه بودند که ایران در پروژه برجام چه کار بزرگی را به سرانجام رسانده است و به همین دلیل تمام تلاش خود را مصروف ناتوان گذاشتن برجام کردند. ترامپ و حامیان جنگ طلب او در درون هیئت حاکمه آمریکا و جوانان خامی که در عربستان به قدرت رسیدند، در یک ائتلاف آشکار در کنار هم قرار گرفتند تا در مرحله اول جمهوری اسلامی را از نتایج اقتصادی و سیاسی برجام محروم کنند و در مرحله بعد این توافق جهانی با خروج آمریکا تضعیف شود و در نهایت کاری کنند که ایران اتمام برجام را اعلام کند و همه چیز به شرایط قبل از برجام برگردد.

حضرتی خاطرنشان کرد: آگاهی ما از این برنامه دشمنان ایجاب می کند که عجولانه دررابطه با برجام عکس‌العمل نشان ندهیم و هیچ فرصتی را که برجام برای ایران به وجود آورد است مطابق میل ترامپ و نتانیاهو از دست ندهیم. در شرایط کنونی تلاش برای حفظ توافق برجام بدون حضور آمریکا یک هدف مهم برای جمهوری اسلامی ایران است. برجام یک توافق دو جانبه میان ایران و آمریکا نیست که اکنون با خروج آمریکا ملغی شده باشد. این توافقنامه به صورت چندجانبه تنظیم شده است و از حمایت سازمان ملل برخوردار است و چندین قطعنامه شورای امنیت علیه ایران را تعلیق کرده است. بنابراین نباید ما اجازه دهیم چنین توافقی بدون پشتوانه کارشناسی و عکس‌العمل احساسی تعلیق شود.

وی تصریح کرد: مذاکره با کشورهای باقیمانده در برجام به منظور گرفتن تضمین لازم برای وفاداری آنها به مفاد برجام باید با تدبیر ادامه یابد. طرح شکایت حقوقی علیه آمریکا به عنوان طرف ناقض برجام باید پیگیری شود. در این شرایط خروج فوری ایران از برجام تکمیل پروژه‌ای است که آمریکا و اسرائیل و عربستان آن را شروع کردند. هوشیاری انقلابی ایجاب می کند در زمین آنها بازی نکنیم حتی اگر کشورهای اروپایی در کنار آمریکا قرار بگیرند و دستاورد جمهوری اسلامی از برجام ناچیز باشد، بازهم باید تعلیق تعهدات را جایگزین خروج از برجام کرد تا این سندی که مفاد آن به نفع ایران است از نظر حقوق بین‌المللی معتبر باقی بماند و بازگشت به آن در شرایط دیگر امکانپذیر باشد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: مقابله با طرح جدید آمریکا پیش از اقدامات دیپلماتیک در خارج به ایجاد تفاهم ملی در داخل نیاز دارد. اگر مردم در جریانات سیاسی داخلی پشتیبان سیاست‌های رسمی نظام باشند، هیچ توطئه و اقدام خارجی به کشور ضربه نخواهد زد. باید در مسیر ایجاد وحدت و تفاهم ملی حرکت کنیم. نمی شود همه گسل‌های اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و اقتصادی را فعال نگه داشت و از یکپارچگی صحبت کرد. یکی از گسل‌های موجود در جامعه شقاق سیاسی میان دو جریان اصلی سیاسی کشور است.

حضرتی در پایان گفت: متاسفانه عزم یک طیف برخوردار از قدرت و حاکمیت برای حذف رقیب سیاسی خود وضعیتی را پدید آورده است که بخش بزرگی از جامعه سیاسی ایران در حاشیه قرار گرفته است. عقل سیاسی حکم می کند سلیقه‌های سیاسی گوناگون در حکومت باشد و مردم قدرت انتخاب در درون حکومت را داشته باشند اما متاسفانه بی تدبیری‌های مداوم منجر شد برخی از مردم از ایجاد تحولات مثبت در درون مایوس شوند و نگاه خود را به بیرون از نظام معطوف کنند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها