رونق معاملات نفتی چین از زمان اعلام تحریم‌های آمریکا

مبادلات در بازار معاملات آتی نفت چین که به یوان انجام می‌گیرد از زمان اعلام تصمیم آمریکا برای خروج از برجام، افزایش یافته است.

رونق معاملات نفتی چین از زمان اعلام تحریم‌های آمریکا
کد خبر: 189410
|
۱۳۹۷/۰۲/۲۶ ۱۲:۵۲:۰۰

اعتمادآنلاین| این معاملات در 26 مارس در بازار بورس انرژی بین المللی شانگهای راه اندازی شد و با بدبینی نسبت به تاثیر این بازار تحت مدیریت دولت بر معاملات نفت وست تگزاس اینترمدیت در نیویورک و معاملات برنت، روبرو شد.

اما اقدام ترامپ برای وضع مجدد تحریمها علیه ایران، علاقه به معاملات نفتی چینی را برانگیخته است. حجم معاملات روزانه نفت در بازار انرژی بین المللی شانگهای چهارشنبه گذشته به بیش از 240 هزار لات رسید که دو برابر معاملات انجام گرفته در آسیا در روز سه شنبه، پیش از اعلام خبر اعمال مجدد تحریمهای آمریکا علیه ایران بود.

در مقایسه، روزانه حدود 1.4 میلیون لات نفت وست تگزاس اینترمدیت در آوریل دست به دست شده است در حالی که کمتر از یک میلیون لات نفت برنت در مدت مشابه مبادله شده است. یک لات معادل 1000 بشکه نفت در هر سه بازار است.

شرکت تحقیقاتی "بی ام آی ریسرچ" در یادداشتی نوشت: گمانه زنی هایی وجود دارد مبنی بر اینکه فروش نفت ایران و عدم دسترسی به فاینانس دلاری تقاضا برای معاملات شانگهای به یوان را افزایش خواهد داد. با عمیق شدن روابط انرژی چین با ایران و با توجه به علاقه پکن برای حمایت از قراردادهای نفتی به یوان و بین المللی سازی ارز خود، پرداخت پول نفت به یوان و استناد کردن به معاملات آتی شانگهای به عنوان مبنا، منطقی به نظر خواهد رسید.

جان دریسکول، معامله‌گر باسابقه بازار نفت هفته گذشته به شبکه سی ان بی سی گفت: معامله‌گران ایرانی برای دور زدن محدودیتها پیرامون معاملات دلاری و بانکهای آمریکایی، از گزینه معاملات به یوان چین در بازار معاملات آتی شانگهای برخوردار هستند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها