نخست وزیر اسبق ایتالیا:

اروپا باید درباره برجام با آمریکا مخالفت کند

«ماسیمو دالما» نخست وزیر و وزیر امور خارجه اسبق ایتالیا، با انتقاد از خروج آمریکا از برجام و تهدید واشنگتن علیه شرکت های اروپایی به تحریم های ثانوی گفت: اروپا باید به این اقدام واشنگتن واکنش نشان داده و با آن مقابله کند.

اروپا باید درباره برجام با آمریکا مخالفت کند
کد خبر: 189622
|
۱۳۹۷/۰۲/۲۸ ۱۳:۲۷:۰۰

اعتمادآنلاین| 'ماسیمو دالما' نخست وزیر و وزیر امور خارجه اسبق ایتالیا روز جمعه در مصاحبه با روزنامه 'ایل فاتو کوئوتیدیانو' گفت: بزرگترین متحد ما یعنی آمریکا، تهدید به ضربه زدن به شرکت های ما (اروپایی) کرده است. دولت ترامپ نه تنها از توافق هسته ای با ایران خارج شد، بلکه تهدید کرده است که به آن دسته از شرکت های اروپایی که پس از برجام و قطعنامه سازمان ملل، کار با تهران را آغاز کرده و ادامه می دهند، ضربه خواهد زد. این نقض اصول است. اروپا باید واکنش نشان دهد و با آمریکا که مستقیما منافع ما را تهدید کرده است، مقابله کند.


وی گفت: آمریکا به طور مستقیم منافع اتحادیه اروپا را مورد تهدید قرار داده است و اگر اروپا قادر به واکنش نشان دادن نباشد، به معنی این است که دیگر وجود ندارد.


وی افزود: اروپا هنوز پرقدرت است ، اما نمی خواهد که به او احترام گذاشته شود. اگر می خواهیم از برجام دفاع کنیم و مانع به قدرت رسیدن بخش محافظه کارتر در ایران شویم باید راهی را به دولت تهران جهت تحقق برجام، بخصوص در زمینه همکاری های اقتصادی، ارایه کنیم.


وی گفت: رفتار غرب باعث شد تا روسیه همواره قدرتی منسجم تر و قابل اعتمادتر شود که توان گفت وگو با سوریه و ایران را همزمان با نتانیاهو دارد. در قبال تصمیمات گیج کننده ترامپ اروپا باید یک نقش محوری اتخاذ کند.


دالما با اشاره به رفتار متفاوت آمریکا با ایران و کره شمالی افزود: توافق هسته ای با ایران تحت کنترل آژانس هسته ای است در حالی که تعهد کره شمالی هنوز باید مورد بررسی قرار بگیرد، با این وجود امریکایی ها می خواهند رژیم تهران را تغییر دهند. چرا باید چنین رفتار متفاوتی بکنند؟ شاید به این دلیل که امریکایی ها به چینی ها بیشتر از اروپایی ها احترام می گذارند.


ترامپ سه شنبه هفته گذشته با تکرار اتهام هایی علیه ایران اعلام کرد که آمریکا در برجام نخواهد ماند و تحریم های یکجانبه تعلیق شده کشورش را علیه ایران بازخواهد گرداند. این تصمیم با مخالفت بسیاری از کشورها از جمله طرف های برجام مواجه شده است و مخصوصا اروپایی ها تلاش تازه ای را برای خنثی کردن تاثیر تحریم های آمریکا بر شرکت های اروپایی آغاز کرده اند. مقام های سه کشور فرانسه، انگلیس و آلمان هفته جاری در جلسات متعدد بر حفظ برجام و حفاظت از شرکت های خود در برابر تحریم های آمریکا تاکید کردند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها