کد خبر: 189646
|
۱۳۹۷/۰۲/۳۰ ۱۱:۴۴:۰۰
| |

همکاری اقتصادی و تجاری میان دیگر طرفین برجام مشروع است؛

تلاش‌های مشترک چین و اتحادیه اروپا می‌تواند خروج آمریکا از برجام را خنثی کند

یکی از مهم‌ترین وظایف دلار آمریکا، تسلط بر نظام مالی جهان است. دقیقاً به دلیل هژمونی اقتصادی آن است که آمریکا می‌تواند به‌صورت خودسرانه تحریم‌های یک‌جانبه را بر ایران تحمیل کند. بااین‌حال، ما نمی‌توان همیشه ایالات‌متحده را مجاز به دخالت در سیاست‌های اقتصادی و خارجی کرد

تلاش‌های مشترک چین و اتحادیه اروپا می‌تواند خروج آمریکا از برجام را خنثی کند
کد خبر: 189646
|
۱۳۹۷/۰۲/۳۰ ۱۱:۴۴:۰۰

اعتمادآنلاین| آتنا شهبازی- درحالی‌که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا از توافق هسته‌ای ایران خارج‌شده است، آیا چین به کمک اتحادیه اروپا می‌تواند تلاش‌های ترامپ برای منزوی کردن ایران را خنثی کند؟

به گزارش گروه بین‌الملل اعتمادآنلاین به نقل از اسپوتنیک، فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه با وزرای خارجه بریتانیا، آلمان و فرانسه دیدار خواهد کرد تا درباره توافق هسته‌ای ایران بحث کند. میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری اروپایی‌ها در ایران به خاطر بازگرداندن تحریم‌ها توسط ترامپ درخطر است. به همین دلیل رهبران اروپایی تلاشی برای نابودی برجام نخواهند کرد.

چین همچنین دارای روابط تجاری قابل‌توجهی با ایران است و قصد دارد در توافق هسته‌ای ایران باقی بماند. چین و کشورهای اروپایی نقاط مشترک دارند و می‌توانند هماهنگی را تقویت کنند.

این توافق در سال 2015 ببین ایران و گروهی از قدرت‌های جهانی، ازجمله چین، ایالات‌متحده، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس، آلمان و اتحادیه اروپا امضا شد. این معاهده به دهه‌ها تحریم‌های اقتصادی پایان داد و منجر به سرمایه‌گذاری‌های بسیاری در ایران شد. اگرچه ایالات‌متحده خروج خودش از این توافق را اعلام کرد، ولی اگر دیگر طرف‌های قرارداد به توافق برسند، همکاری اقتصادی و تجاری میان آن‌ها مشروع است و باید محافظت شود.

با تصمیم ترامپ برای پاره کردن این معامله، ایالات‌متحده خود را تبدیل به یک ناوشکن نظم جهانی کرده است. چرا کشورهای اروپایی و چین باید قوانینی را که توسط ایالات‌متحده مطرح می‌شود دنبال کنند و تحریم‌های جدید علیه ایران را به اجرا بگذارند؟

ایالات‌متحده قدرت اقتصادی در جهان است. یکی از مهم‌ترین وظایف دلار آمریکا، تسلط بر نظام مالی جهان است. دقیقاً به دلیل هژمونی اقتصادی آن است که آمریکا می‌تواند به‌صورت خودسرانه تحریم‌های یک‌جانبه را بر ایران تحمیل کند. بااین‌حال، ما نمی‌توانیم همیشه ایالات‌متحده را مجاز به دخالت در سیاست‌های اقتصادی و خارجی کنیم.

اگر شرکت‌های چینی و اروپایی مشغول به کار در ایران از تحریم‌های یک‌جانبه ایران متضرر شوند، دولت‌های این کشورها باید از منافع قانونی خود حفاظت کنند. وقت آن رسیده است که ببینیم کشورهای اروپایی و چینی چطور با تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا مقابله می‌کنند و همکاری را افزایش می‌دهند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها