کره شمالی:

با مقام‌های بی‌کفایت کره جنوبی مذاکره نمی‌کنیم

مذاکره‌کننده ارشد کره شمالی در اظهاراتی مقام‌های کره جنوبی را بی‌کفایت و نادان خوانده و مانورهای هوایی آمریکا و کره جنوبی را به‌شدت محکوم کرده است.

با مقام‌های بی‌کفایت کره جنوبی مذاکره نمی‌کنیم
کد خبر: 189662
|
۱۳۹۷/۰۲/۲۸ ۱۶:۲۲:۰۰

اعتمادآنلاین| "ری سون گوون" مذاکره کننده ارشد کره شمالی روز پنجشنبه در سخنانی مقام‌های دولت کره جنوبی را "نادان و بی‌کفایت" ارزیابی کرد و ضمن محکوم کردن مانورهای هوایی مشترک آمریکا و کره جنوبی بار دیگر تهدید کرده است که در صورتی که درخواست‌های پیونگ‌یانگ عملی نشود، همه مذاکرات با سئول را متوقف خواهد کرد.

این اظهارات تازه‌ترین نشانه از تشدید مجدد بحران بین دو کره به‌شمار می‌رود، آن هم پس از آنکه تنش‌ها در شبه‌جزیره کره طی هفته‌های اخیر کاهش یافته بود.

رهبران دو کره در نشست تاریخی و بی‌سابقه خود اعلامیه‌ای را صادر و موافقت خود را با روند خلع سلاح اعلام کرده‌اند ولی به‌نظر می‌رسد تنش‌ها بار دیگر در منطقه رو به افزایش است، این در شرایطی است که رهبر کره شمالی قصد دارد 22 خردادماه با رئیس جمهور آمریکا در سنگاپور دیدار کند.

این مقام ارشد کره شمالی ضمن انتقاد شدید از کره جنوبی به‌خاطر مشارکت در این مانورهای هوایی، تأکید کرد: تا زمانی که اوضاع بحرانی و جدی که منجر به لغو مذاکرات مقام‌های ارشد دو کشور شده، حل‌و‌فصل نشود، هرگز آسان نخواهد بود که مقام‌های کره شمالی بار دیگر دیدار رودررویی با رژیم کنونی کره جنوبی داشته باشند.

این در شرایطی است که کره شمالی مذاکرات سطح‌بالای چهارشنبه را به‌دلیل رزمایش کره جنوبی ــ آمریکا لغو کرده است.

خبرگزاری رسمی کره شمالی مانور مشترک میان آمریکا و کره جنوبی را "تحریک‌آمیز و آمادگی برای تهاجم" توصیف کرده است.

کره شمالی همچنین هشدار داده است دیدار تاریخی میان کیم جونگ اون رهبر این کشور و دونالد ترامپ رئیس جمهور کره شمالی نیز ممکن است لغو گردد.

وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرده است که همچنان به تلاش و برنامه‌ریزی خود برای برگزاری دیدار بین دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و رهبر کره شمالی ادامه می‌دهد و هنوز چیزی تغییر نکرده است.

یک مقام کاخ ریاست جمهوری کره جنوبی نیز گفت: سئول قصد دارد تا نقش فعالتری به‌عنوان میانجیگر بین آمریکا و کره شمالی ایفا کند.

مذاکره کننده ارشد کره شمالی در ادامه اظهار داشت: در این فرصت، مقام‌های فعلی کره جنوبی به‌طور آشکارا ثابت کرده‌اند که نادان و بی‌کفایت هستند.

کانگ کیونگ ووها وزیر خارجه کره جنوبی نیز به نمایندگان پارلمان گفته است که کره شمالی و آمریکا اختلافاتی را بر سر نحوه خلع سلاح دارند.

ترامپ نیز روز چهارشنبه اذعان کرده است که هنوز مشخص نیست نشست وی با رهبر کره شمالی برگزار شود.

روزنامه آساهی ژاپن پنجشنبه به‌نقل از چند منبع آگاه نسبت به اوضاع کره شمالی نوشت: ایالات متحده از کره شمالی خواسته است تا بخشی از کلاهک‌های هسته‌ای، موشک‌های بالستیک قاره‌پیما و سایر تسلیحات اتمی‌اش را طی 6 ماه به خارج از این کشور منتقل کند.

این روزنامه ژاپنی نوشت: اگر پیونگ‌یانگ با یک برنامه خلع سلاح کامل، قابل راستی‌آزمایی و غیرقابل بازگشت در نشست 12 ژوئن با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا موافقت کند، واشنگتن نیز ضمانت‌هایی را به نظام کره شمالی خواهد داد.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها