یک عضو کمیسیون انرژی:

ایران می‌تواند پس از برجام فروش نفت را مدیریت کند

علی بختیار عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: جمهوری اسلامی ایران قادر است در سخت‌ترین شرایط مسائل خود را در رابطه با فروش نفت و سایر موضوعات مدیریت کند.

ایران می‌تواند پس از برجام فروش نفت را مدیریت کند
کد خبر: 189698
|
۱۳۹۷/۰۲/۲۹ ۰۹:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| علی بختیار عضو کمیسیون انرژی مجلس در رابطه با تاثیر خروج آمریکا از برجام بر روی قراردادهای نفتی ایران، بیان کرد: بعد از خروج آمریکا از برجام قرار است وزیر خارجه کشورمان بعد از نشست با چین و روسیه، نشستی با اروپایی‌ها داشته باشد و مشخص خواهد شد که آیا اروپایی‌ها تدابیر لازم در خصوص مسائل بانکی، بیمه، فروش نفت و سایر موضوعاتی که به دنبال مواد برجام برای ایران سودمند بودند، خواهند داشت یا نه.

وی در ادامه گفت: ترتیب و مکانیزم تدابیر اروپایی‌ها باید توسط آنها تضمین شود و هم مکانیزم باید شفاف باشد و هم تضمین‌ها قابل اطمینان، تا جمهوری اسلامی بدون آمریکایی‌ها حاضر شود در برجام بماند. در رابطه با قراردادهای نفتی نیز راهکار وجود دارد. دست جمهوری اسلامی در صورت عدم توافق با اروپا نیز بسته نخواهد بود.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: ایران در زمان جنگ تحمیلی که سخت‌تر از شرایط آن دوره تاکنون نداشتیم هم نفت خود را می‌فروخت و هم منابع بانکی آن را به حساب خود منتقل می‌کرد. امروز نیز جمهوری اسلامی نیز این امکان را در رابطه با فروش نفت و سایر مسائل دارد.

بختیار خاطرنشان کرد: در قراردادهای نفتی ترم یا دوره‌ای که با کشورهای آسیایی یا اروپایی داریم شرایط فروش و شرایط فنی و تکنیکی روشن است.

قراردادهایی که ما با کره جنوبی یا هند و یا مقاصد کوتاه و یا مقاصد بلندتر داریم هر کدام شرایط خاص خود را دارد، برخی از این قراردادها قابل تغییر است و حتی امکان دارد که با ارز دیگری معامله انجام شود و امکان تغییر قرارداد از FOB به CIF نیز وجود دارد.

وی افزود: قراردادها قابل تغییر است و متناسب با تغییر شرایط می‌توان فروش نفت را به گونه‌ای پیش برد که دچار مشکل نشویم. اگر برجام لغو شود جمهوری اسلامی تدابیر لازم برای مدیریت مسائل را دارد.

نماینده مردم گلپایگان در مجلس با اشاره به اینکه آمریکا قصد دارد تحریم‌های مربوط به بیمه کشتی‌ها را مجددا بازگرداند، بیان کرد: در رابطه با بیمه کشتی‌ها نیز در گذشته با همین چالش مواجه بودیم. یکی از بحث‌هایی که با اروپایی‌ها باید انجام شود در رابطه با بیمه است. باید دید که اروپایی‌ها چه مکانیزمی را می‌توانند ارائه دهند که بیمه کشتی‌ها با چالش‌ مواجه نشود. اروپایی‌ها باید در این مسائل مکانیزم مشخصی را ارائه دهند و به آن پایبند باشند ولو اینکه اروپا نیز تحت تحریم آمریکا قرار گیرد.

بختیار ادامه داد: اگر اروپایی‌ها می‌خواهند پای برجام بایستند باید تا جایی جلو بیایند که اگر آمریکا تصمیم گرفت اروپا را نیز تحریم کند آنها به ضمانت‌ها و مکانیزمی که ارائه می‌دهند پایبند باشند.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس در واکنش به بازنگری خدمات و روابط تجاری شرکت‌های مائرسک لاین و ام‌اس‌سی با ایران پس از لغو برجام، بیان کرد: شرکت ملی نفتکش ما بزرگ‌ترین ناوگان حمل و نقل تانکی دنیاست. ما با در اختیار داشتن حدود 700 کشتی بزرگ‌ترین ناوگان حمل و نقل دریایی را دارا هستیم و در کنار این شرکت‌های نفتکش دیگری با ما همکاری دارند. به علاوه شرکت‌های کشتیرانی مختلفی در حمل و نقل دریایی با ما مشارکت دارند.

اگر یک شرکتی تصمیم بگیرد با ما کار نکند شرکت دیگری جایگزین خواهد شد و برای جایگزین کردن هر یک از این شرکت‌های بین‌المللی راهکار وجود دارد و این کار انجام خواهد شد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها