کد خبر: 189791
|
۱۳۹۷/۰۲/۲۹ ۱۳:۳۴:۰۰
| |

قدرتی پیر اما نوظهور در سیاست خارجی چین

رئیس‌جمهور چین به شکل روزافزونی به دوست و معتمدش «وانگ کیشان» برای کمک به هدایت روابط خارجی این کشور نزدیک می‌شود تا برای نبرد تجاری با آمریکا و رقابت برای رهبری در آسیا آماده شود.

قدرتی پیر اما نوظهور در سیاست خارجی چین
کد خبر: 189791
|
۱۳۹۷/۰۲/۲۹ ۱۳:۳۴:۰۰

اعتمادآنلاین| وانگ کیشان 69 ساله ماه مارس به عنوان معاون رئیس‌جمهوری چین انتخاب شد اما نفوذ بیش از اندازه‌ای در این سمت نمادین نشان داد و این در حالی است که به دلیل محدودیت‌های سنی از هیئت اصلی حزب حاکم کمونیست کناره‌گیری کرده است.

به گزارش واشنگتن پست، این سیاستمدار کهنه‌کار اخیرا به عنوان عضو کمیسیون روابط خارجی شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین انتخاب شد. وظیفه این گروه حزب کمونیست ارتقای "دیپلماسی با مولفه‌های چینی" است که به اهداف گسترده شی جینپینگ برای فعال‌تر شدن چین در مدیریت مشکلات جهانی و تاکید بر منافعش در نهادهای بین‌المللی تاکید دارد.

وانگ کیشان مسؤول مقابله با مناقشه تجاری با آمریکاست که منجر شد تا پکن و واشنگتن تهدیدهایی برای اعمال تعرفه ده‌ها میلیارد دلاری رد و بدل کنند.

جایگاه این معتمد شی از وانگ یی، وزیر خارجه چین و یانگ جیه‌چی، مشاور سیاست خارجی ارشد بالاتر است. وانگ در سال‌های اخیر برای اجرای سرکوب گسترده شی جینپینگ علیه فساد و بی‌وفایی سیاسی به چهره‌ای سرشناس تبدیل شد.

این مرد مورد اعتماد رئیس‌جمهوری چین نقشی راهبردی در تضمین منافع کشورش حین مذاکرات آتی میان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون،‌ رهبر کره‌شمالی دارد. چین از مهمترین متحدان و سرشناس‌ترین شرکای تجاری پیونگ‌یانگ است. همچنین چین در نظر دارد تحت هدایت او کنترل‌های گسترده روی دریای چین جنوبی را حفظ کند که به گفته برخی، این تحولات هم‌اکنون نتایج چشمگیری به بار آورده است.

چین همچنین با ژاپن بر سر کنترل جزایر دریای چین جنوبی و منابع زیردریایی رقابت دارد و به حمله علیه تایوان خودمختار که آن را بخشی از خودش می‌داند، تهدید کرده است. رئیس‌جمهوری چین همچنین در نظر دارد تا از معتمدش در حل سایر چالش‌ها هم استفاده کند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها