اضافه برداشت 600 میلیون مترمکعبی در سیستان‌و‌بلوچستان

مدیرعامل آب منطقه‌ای سیستان و‌ بلوچستان گفت: در پی بارندگی‌های اخیر میزان آب پشت سدهای سیستان و‌ بلوچستان 1.5 میلیون مترمکعب افزایش یافته است.

اضافه برداشت 600 میلیون مترمکعبی در سیستان‌و‌بلوچستان
کد خبر: 189870
|
۱۳۹۷/۰۲/۳۰ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| اتابک جعفری مدیرعامل آب منطقه‌ای سیستان‌و‌بلوچستان در گفت‌و‌گویی اظهار داشت: حدود 16 هزار حلقه چاه در سیستان و بلوچستان وجود دارد که از این مقدار 9 هزار و 636 حلقه چاه مجاز و 6 هزار و 337 حلقه چاه غیرمجاز در استان وجود دارد.

جعفری افزود: طبق پروتکل های وزارت نیرو سالیانه یک میلیارد و 400 میلیون مترمکعب آب می توان برداشت کرد که این میزان برداشت در سیستان و بلوچستان به 2 میلیارد مترمکعب در سال رسیده و نشان از اضافه برداشت 600 میلیون مترمکعبی در سال دارد.

جعفری عنوان کرد: طی بارندگی های اخیر تنها 1.5 میلیون متر مکعب آب به آبهای پشت سد ماشکید اولیا اضافه شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان عنوان کرد: منبع آبی سیستان رودخانه هیرمند است و متاسفانه هیچ آبی در سال آبی جدید برای آن رهاسازی نشده و این موضوع نگران کننده است .

وی در ادامه با اشاره به اینکه وزارت خارجه پیگیر احقاق حقابه هیرمند است، گفت: طرح آبرسانی به 46 هزار هکتار از اراضی سیستان با همکاری جهاد کشاورزی در حال تکمیل است و پس از بهره برداری راندمان آبی را افزایش می دهد.

وی درخصوص راهکارهای پیش بینی شده برای مقابله با بحران بی آبی در استان، گفت: توزیع عادلانه آب براساس سطح زیر کشت و الگوی آن، صدور مجوز و پروانه بهره‌برداری جهت برداشت آب از مناب زه آب و نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی از جمله اقدامات پیش‌بینی شده برای مقابله با بحران بی آبی است.

جعفری خاطر نشان کرد: در حال حاضر کل حجم آب موجود در مخازن و سدهای استان به 36 درصد حج کل مخازن رسیده و خبر از کاهش شدید ذخایر آبی استان دارد.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها