رئیس کل سابق بانک مرکزی:

صرافی ها مرکز انحصاری خدمات نیستند/ نیازهای ضروری جامعه برای ارز تعیین تکلیف شود

طهماسب مظاهری گفت رئیس کل سابق بانک مرکزی:صرافی ها مرکز انحصاری خدمات نیستند چرا که از طریق سیستم بانکی، می‌توان بسیاری از خدمات ارزی را در کشور انجام داد.

صرافی ها مرکز انحصاری خدمات نیستند/ نیازهای ضروری جامعه برای ارز تعیین تکلیف شود
کد خبر: 189921
|
۱۳۹۷/۰۲/۳۰ ۱۱:۱۶:۰۰

اعتمادآنلاین| طهماسب مظاهری رئیس کل سابق بانک مرکزی، گفت:بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز، بطور موقت فعالیت صرافی‌ها را متوقف کرده است تا همه صرافی‌ها از مسیر سامانه نیما ، معاملات ارزی را انجام دهند.

وی ادامه داد:استفاده از این سامانه همانند ارز مبادله‌ای تابع مقررات و چارچوب‌های خاصی است.ثبت و انجام معاملات ارزی با نظم و شرایط خاصی صورت می گیرد.

رئیس کل سابق بانک مرکزی با بیان اینکه باید بین فعالیت صرافی‌ها و تامین نیاز‌های موجود در بازار تفکیک و تفاوتی قائل شد ،گفت: صرافی‌ها به عنوان یک نهاد صنفی، وظیفه ریسک نظام ارزی منضبط و مشخصی را برعهده دارند و از نظامی که بانک‌ها در آن پاسخگوی نیاز‌های ارزی کشور هستند تبعیت می‌کنند. این درحالیست که درشرایط تحریم، صرافی‌ها نقش مهمی را ایفا کردند و جایگزین نظام بانکی برای حواله پول بودند.

مظاهری در تشریح روشهای مدیریتی بانک مرکزی تصریح کرد:تعطیلی صرافی‌ها در جهت کنترل نوسانات نرخ ارز یکی از اقدامات بانک مرکزیاست.دلیل این تصمیم را اینگونه بیان کردند که سیستم بانکی قابلیت و توانایی انجام تمام فعالیت‌های صرافی‌ها را دارد آنهم بدون اینکه هیچ گونه مشکلی دراین زمینه بوجود بیاید.

به گفته این مقام مسئول، در سیاست‌های ارزی (صرافی‌ها و سیستم بانکی) بخشی از نیاز‌های واقعی و منطقی همانند ارز مسافرتی، دانشجویی و بسیاری از خدمات دیگر که درجامعه ضروری و مهم نادیده گرفته شده و باید تعیین تکلیف شود چرا که درغیراینصورت نوعی قاچاق محسوب می شود.

مظاهری در پایان گفت: باید توجه داشت که صرافی ها، مرکز انحصاری خدمات نیستند چرا که از طریق سیستم بانکی، می‌توان بسیاری از خدمات ارزی را در کشور انجام داد. این درحالیست که دولت باید التهابی که درجامعه شکل گرفته را برطرف کند. البته شنیده‌ها حاکی از آن است که بانک مرکزی برای آنکه این التهاب را کم کند در بازار دخالت داشته است چرا که مقداری از ذخایر ارزی بانک مرکزی که در بازار اجاره پرداخت می‌شود توسط آن‌ها تامین شده است. درحالیکه هنوز تکلیف آن‌ها مشخص نشده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها