کد خبر: 189927
|
۱۳۹۷/۰۲/۳۰ ۱۱:۲۳:۰۰
| |

برگزاری انتخابات ونزوئلا

ونزوئلا امروز صحنه انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری است و کشورهای غربی به ویژه آمریکا تلاش دارند تا این روند سیاسی را از مسیر خود منحرف کنند.

برگزاری انتخابات ونزوئلا
کد خبر: 189927
|
۱۳۹۷/۰۲/۳۰ ۱۱:۲۳:۰۰

اعتمادآنلاین| مردم ونزوئلا امروز یکشنبه در حالی به پای صندوق های رای می روند که احزاب مخالف دولت به تحریک کشورهای غربی خواستار تحریم آن شده اند.

در این میان آمریکا تلاش دارد تا با اعمال تحریم های مختلف علیه ونزوئلا و تشدید بحران اقتصادی این کشور، مردم را در برابر دولت «نیکلاس مادورو» قرار دهد. در همین رابطه دولت کاراکاس می‎گوید قصد آمریکا از طرح اتهامات بی‎اساس و اعمال تحریم‎های جدید علیه مقامات دولتی ونزوئلا، تخریب روند انتخاباتی این کشور است.

انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا در حالی روز یکشنبه برگزار خواهد شد که ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا تصمیم مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا برای برگزاری این انتخابات زودهنگام را محکوم کرده اند.

نیکلاس مادورو پس از مرگ هوگو چاوز در سال 2013 به عنوان جانشین او انتخاب شد.

آمریکا و اتحادیه اروپا تهدید کرده اند که در صورت «پایمال شدن دموکراسی» در ونزوئلا تحریم های جدیدی را علیه کاراکاس وضع خواهند کرد.

در انتخابات روز یکشنبه مادورو با رقیبی جدی روبرو نیست. مخالفان دولت ونزوئلا در حالی این انتخابات را تحریم کرده اند که بیش از 20 میلیون ونزوئلایی واجد شرایط شرکت در رای گیری هستند.

هر چند بنا به نظرسنجی ها 75 درصد رای دهندگان ونزوئلایی از عملکرد مادورو ابراز نارضایتی می کنند اما از او همچنان به عنوان بخت اصلی پیروزی در انتخابات پیش رو یاد می شود.

تیک گیل، استاد جامعه شناسی دانشگاه ایالت کارولینای شمالی در آمریکا در گفتگو با یورونیوز در مورد موقعیت مادورو در ونزوئلا می گوید: به نظر می رسد که ونزوئلا یک مورد کلاسیک از نوعی انتقال قدرت باشد که در آن رهبری پر از جذبه هوگو چاوز توانایی مدیریت امور و اداره کشور به شکل درست را داشت اما بعد فردی که جانشینش می شود تنها یک مقلد او به نظر می رسد.

به گفته این کارشناس امور ونزوئلا در صورتی که همه واجدان شرایط در انتخابات شرکت کنند به وضوح هنری فالکون، رهبر مخالفان دولت در انتخابات پیروز خواهد شد.

تحریم انتخابات و شانس بالای مادورو

مادورو به دلیل تحریم انتخابات از طرف مخالفان اصلی دولت بخت اول پیروزی در انتخابات محسوب می شود. ائتلاف اتحاد دموکراتیک که گروه اصلی مخالفان دولت ونزوئلا است انتخابات روز یکشنبه را تحریم کرده و از معرفی نامزد نیز خودداری کرده است.

هنری فالکون، عضو حزب «پیشرفت مترقیانه» به عنوان نامزد مستقل در انتخابات شرکت می کند. «خاویر برتوچی» دیگر نامزد مستقلی است که در این انتخابات شرکت کرده است.

لئوپولدو لوپز و هنریکه کاپریلس، دو نامزد اصلی مخالفان از شرکت در عرصه رقابت انتخاباتی منع شده اند.

رقیب انتخاباتی اصلی مادورو، هنری فالکوم،‌ کاندیدای مستقل است که با چالش دوگانه کاندیداتوری علیه رئیس‌جمهور روی کار و متقاعد کردن مرددها به عدم تحریم انتخابات روبرو است.

او مادورو را کاندیدای گرسنگی توصیف کرده و وعده داده که حقوق‌ها را به دلار پرداخت کرده و کمک‌های انسان دوستانه را پذیرفته و از سوی صندوق بین‌المللی پول کمک‌های مالی دریافت خواهد کرد اما مادورو همه این پیشنهادها را رد کرده و آنها را تسلیم در برابر آمریکا دانسته است.

فالکوم روز پنجشنبه در آخرین تجمع انتخاباتی خود گفت: سوگند می‌خورم ونزوئلا را از دیکتاتوری آزاد خواهم کرد.

یکی دیگر از کاندیداهای این انتخابات خاویر برتوچی، یک کشیش فعال تلویزیون است که در تجمع‌ها سوپ رایگان داده و حامیان فالکوم را کاهش داده است.

پس از انتخابات چه خواهد شد؟

هر کسی که برنده انتخابات روز یکشنبه شود مقابله با مشکلات بی شمار ونزوئلا از جمله بحران اقتصادی، تورم بالا و کمبود مواد اولیه زندگی را در دستور کار خواهد داشت.

ونزوئلا هم اکنون با یکی از جدی ترین بحران های اقتصادی و اجتماعی تاریخ خود روبرو است. میلیون ها نفر در این کشور به مواد غذایی و دارو دسترسی ندارند. نرخ تورم در این کشور بسیار بالا است و ناامنی هم از مشکلات جدی کشور محسوب می شود.

بنا به تخمین ها سه میلیون ونزوئلایی طی سالهای اخیر به دلیل بحران اقتصادی کشورشان را ترک کرده اند.

ونزوئلا دارای یکی از بزرگترین ذخایر نفتی جهان است. با این حال این کشور اکنون به دلیل مشکلات اقتصادی کمتر از 40 درصد از ظرفیت بالقوه خود نفت استخراج می کند.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها