محمدرضا خباز استاندار سمنان در دولت یازدهم در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین مطرح کرد؛

روایتی از شکسته شدن سر استاندار قزوین به خاطر تقسیمات کشوری/ 40 سال از انقلاب می‌گذرد تا کی قرار است آزمون و خطا کنیم/ بگذاریم طرح‌ها به پختگی برسد بعد در میان مردم مطرح کنیم

محمدرضا خباز گفت: «مشکل از اینجا شروع می‌شود که هر کس؛ چه نماینده، چه فرماندار، چه امام جمعه و چه گروه‌های سیاسی قبل از اینکه بر روی طرحی کار کارشناسی کنند آن را در میان مردم مطرح و توقع ایجاد می‌‌کنند بنابراین این افراد در آشوب‌هایی که به وجود می‌آید مقصر هستند.»

روایتی از شکسته شدن سر استاندار قزوین به خاطر تقسیمات کشوری/ 40 سال از انقلاب می‌گذرد تا کی قرار است آزمون و خطا کنیم/ بگذاریم طرح‌ها به پختگی برسد بعد در میان مردم مطرح کنیم
کد خبر: 189949
|
۱۳۹۷/۰۳/۱۲ ۰۸:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| محمدرضا خباز،‌ استاندار سمنان در دولت یازدهم به مسئولان توصیه می‌کند قبل از اعلام عمومی هر طرح و برنامه‌ای، آن را به صورت تخصصی بررسی کنند و به مرز پختگی برسانند چون به اعتقاد او در غیراینصورت با ایجاد توقع در مردم موجب خسارت به کشور می‌شوند.

او با اشاره به وعده‌هایی که برای تقسیمات کشوری به مردم داده می‌‌شود به «اعتمادآنلاین» گفت: «ما چندین تجربه در کشور داریم که این تجربه‌ها برای ما درس عبرت نمی‌شود. مدیران کشور باید از گذشته‌ها عبرت بگیرند و جوری نشود که ما مدام آزمون و خطا داشته باشیم. مگر قرار است تا کی آزمون و خطا کنیم؟‌! چهل سال از انقلاب می‌گذرد اما هنوز هم اشتباهاتی می‌کنیم که ده‌ها بار تکرار شده است.»

خباز دوران نمایندگی خود را یادآور شد و گفت: «در مجلس چهارم بودیم رئیس محترم وقت مجلس که از شخصیت‌های برجسته نظام هستند در یک سفر استانی که به شهرستان قزوین داشتند در سخنرانی عمومی به مردم قول دادند که قزوین مرکز استان شود. بعد از مدتی دولت آقای هاشمی لایحه‌ آن را هم به مجلس داد ولی مجلس به این لایحه رای نداد. رای ندادن همانا و بهم ریختن شهر قزوین همانا؛ به طوری که تعدادی از بانک‌ها به آتش کشیده شد، تعدادی از شیشه‌های مغازه‌ها و مکان‌های عمومی شکسته شد، تعدادی از ماشین‌های دولتی را وارونه کردند و به آتش کشیدند و آشوبی بپا شد که قابل وصف نیست. حتی سر استاندار را که برای آرام کردن مردم به میان آنان رفته بود شکستند و وقتی به مجلس آمد سرش باندپیچی بود.»

او با بیان این مثال افزود: «این یک نمونه است و ما نمونه‌های فراوان در کشور داریم که وقتی طرحی پخته نشده در افکار عمومی می‌رود و توقع ایجاد می‌شود و اگر عملی نشود آثار مخربی به وجود می‌آید.»

خباز اضافه کرد:‌ «اینگونه اتفاقات مانند این می‌‌ماند که ما در فروردین‌ماه از درخت زردآلو تقاضای زردآلو داشته باشیم؛ در این ماه هرچه درخت را تکان هم دهیم زردآلو نمی‌گیریم و فقط چاغاله می‌ریزد. وقتی هم در اردیبهشت بخواهیم زردآلو بگیریم دیگر زردآلویی باقی نمانده است. الان هم هر اتفاقی بیفتد دیگر آن شیرینی را برای مردم نخواهد داشت.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: «مشکل از اینجا شروع می‌شود که هر کس؛ چه نماینده، چه فرماندار، چه امام جمعه و چه گروه‌های سیاسی قبل از اینکه بر روی طرحی کار کارشناسی کنند آن را در میان مردم مطرح و توقع ایجاد می‌‌کنند بنابراین این افراد در آشوب‌هایی که به وجود می‌آید مقصر هستند. باید بگذاریم کار کاملا کارشناسی شود و وقتی از طریق قانونی ابلاغ شد آن را عملی کنیم.»

خباز یادآور شد: «وقتی استاندار سمنان بودم مشابه این مساله دو شهر را داشتیم که یکی مصوبه دولت داشت ولی هیات تطبیق ایراد گرفته بود و دیگری هم دولت قبل به مردم وعده داده بود که آن‌ها را شهرستان می‌کند که در دو مورد مردم توقع داشتند این اتفاق عملی شود. ما با مدارا و صحبت با مردم و رفتن به درون گروه‌های سیاسی نگذاشتیم آشوبی ایجاد شود و مساله حل شد.»

استاندار سمنان در دولت یازدهم با بیان اینکه «عده‌ای از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند و در همه اغتشاش‌ها هم حضور دارند» گفت: «آماری در حوادث دی ماه گرفته بودند که آمار جالبی است و من به قسمتی از آن اشاره می‌کنم. در این آمار می‌گفت بیش از ده درصد جمعیتی که مورد سوال قرار گرفته بودند گفته‌اند در هر راهپیمایی که علیه نظام باشد شرکت می‌کنند. این ده درصد در همه کشور هستند بنابراین مسئولان با اظهارنظرهای ناپخته خود نباید زمینه حضور این افراد را فراهم کنند.»

خباز تاکید کرد: «تکلیف این ده درصد مشخص است اما تکلیف مسئولان این است که تمام تلاش و مساعی خود را بکار ببرند که شرایط برای آرامش کشور فراهم و به خواسته‌های به حق مردم توجه شود. اگر به مطالبات مردم به موقع و بجا پاسخ دهیم هر اتفاقی هم که بیفتد مردم بسیار احساس رضایت خواهند کرد و اتفاق هم ناگواری نمی‌افتد.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها