کد خبر: 189952
|
۱۳۹۷/۰۲/۳۰ ۱۳:۱۵:۰۰
| |

با ابلاغ وزیر جهاد کشاورزی:

8580 تن خرما از کشاورزان خریداری شد

رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران از خرید حمایتی هشت هزار و 580 تن خرما در سه ماهه بهمن سال گذشته تا فروردین ماه امسال خبر داد که به تدریج در ماه مبارک رمضان به بازار عرضه می شود.

8580 تن خرما از کشاورزان خریداری شد
کد خبر: 189952
|
۱۳۹۷/۰۲/۳۰ ۱۳:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| حسین شیرزاد روز یکشنبه گفت: خرید حمایتی خرما تا زمان ارتقای قیمت خرما به نفع کشاورزان و رسیدن به قیمت منصفانه ادامه خواهد یافت.


سالانه نزدیک یک میلیون 200 هزار تن انواع خرما با هشت تا 12 رقم تجاری در سطح 203 هزار و 763 هکتار از اراضی استان های خرما خیز کشور از جمله کرمان، هرمزگان، فارس، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خوزستان و بوشهر تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می شود.


شیرزاد اظهار داشت: پس از صدور ابلاغیه خرید حمایتی خرما از سوی وزیر جهادکشاورزی دفتر بازرگانی محصولات کشاورزی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران دستورالعملی را تهیه و به استان های کرمان و سیستان و بلوچستان و سپس جنوب کرمان ابلاغ کرد.


وی اضافه کرد: در خرید حمایتی خرما که از 16 بهمن پارسال تا 30 فروردین امسال انجام شد، 6 هزار و 604 تن خرما از استان کرمان، یک هزار و 710 تن از سیستان و بلوچستان و 266 تن از منطقه جنوب کرمان خریداری شد.


رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران اظهار داشت: نوع خرمای خریداری شده مضافتی درجه یک بوده و قیمت خرید این نوع خرما در استان کرمان و سیستان بلوچستان به میانگین وزن مادر کارتن هشت کیلوگرم به بالا از قرار هر کیلوگرم 5500 تومان و در جنوب کرمان با وزن مادر کارتن هفت کیلوگرم از قرار هر کیلو 4500 تومان است.


این مقام مسئول تصریح کرد: با توجه به حلول ماه مبارک رمضان و لزوم جلوگیری از افزایش بی رویه نرخ خرما در بازار، سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران پس از هماهنگی با ستاد تنظیم بازار کشور به منظور ایجاد تعادل در بازار اقدام به عرضه خرما از طریق تابلوی بورس کالای کشاورزی به قیمت هرکیلو 6175 تومان کرده است.


وی با اشاره به اینکه از طریق اتحادیه های تعاونی روستایی استانی در سطح کشور اقدام به توزیع خرما شده است، اظهار داشت: شرکت بازرگانی تعاونی‌های روستایی و کشاورزی موظف است با در اختیار گرفتن 2 حجره در خیابان تختی تهران که مرکز داد و ستد خرمای کشور به شمار می رود، نسبت به توزیع خرمای مضافتی درجه یک به صورت نامحدود اقدام کند.


شیرزاد افزود: همه کسبه سراسر کشور می توانند خرما را به اولویت از تابلوی بورس سپس از اتحادیه تعاونی روستایی استان ها و خیابان تختی تهران تهیه و طبق مصویه کارگروه تنظیم بازار کشور با رعایت ضرائب سود مصوب هیات عالی نظارت بین 5 تا 15 درصد زیر قیمت بازار به مردم شریف روزه دار سراسر کشور عرضه کنند.


طبق آمارهای موجود، کشورهای مصر، ایران، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، پاکستان، الجزایر، عراق، سودان، عمان و لیبی 10 تولیدکننده اول خرما در جهان به شمار می روند و ایران رتبه دوم تولید این محصول را در جهان دارد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها