همه چیز درباره «قوانین انسداد» اتحادیه اروپا

آیا اجرایی شدن مقررات انسداد می‌تواند منافع برجام را در غیاب آمریکا حفظ کند؟

در سال 1996 ایالات‌متحده درصدد تنبیه شرکت‌هایی بود که با کوبا معاملات اقتصادی داشتند. اتحادیه اروپا با تهدید تحریم‌های متقابل واشنگتن را وادار کرد تا عقب‌نشینی کند.

آیا اجرایی شدن مقررات انسداد می‌تواند منافع برجام را در غیاب آمریکا حفظ کند؟
کد خبر: 190036
|
۱۳۹۷/۰۲/۳۱ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| اتحادیه اروپا سه روز پس از مذاکرات ظریف در بروکسل و باهدف توافق سران 28 کشور اروپایی در اجلاس اتحادیه اروپا در بلغارستان که چهارشنبه (26 اردیبهشت) برگزار شد، اعلام کرد که قوانین 22 سال قبل خود را برای مقابله با تحریم‌های آمریکا علیه تهران دوباره احیا می‌کند.

قوانین مسدودسازی تحریم‌های آمریکا چیست؟

در نوامبر 1996 مقررات مسدودسازی تحریم‌های آمریکا (Blocking Regulation) در مقابل دو قانونی که کنگره آمریکا برای تحریم کوبا و ایران تصویب کرده بود، در اروپا تصویب شد. در آن زمان قوانین آمریکا به دنبال تنبیه شرکت‌های خارجی بود درحالی‌که اقدامات این شرکت‌ها از منظر قوانین بین‌المللی قانونی بوده و منع نشده بود. در 1999 بین آمریکا و اروپا مذاکراتی انجام شد و درنتیجه آن هیچ‌کدام از قوانین تحریمی اروپا و آمریکا اجرا نشد. اما در سال 2010 قانون تحریم‌های آمریکا تبدیل به یک قانون بزرگ‌تر شد و اتحادیه اروپا به دلیل همراهی با آمریکا برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران، قانون مسدودکننده تحریم‌ها را صرفاً محدود به کوبا کرد. در شرایط کنونی اروپا می‌خواهد قانونی را که از 1996 تاکنون وجود داشته به‌روزرسانی و مجدد اجرایی کند. خروجی این قانون این است که نخست شرکت‌های اروپایی «موظف‌اند» اهمیتی به تحریم‌های آمریکا ندهند و دوم این‌که اگر بر اساس تحریم‌های آمریکا متضرر یا تحریم شوند، بر اساس این قانون می‌توانند شکایت کنند و خسارت‌هایی که می‌بینند، از اموال آمریکا و شرکت‌های آمریکایی در اروپا پرداخت می‌شود.

آغاز اجرای قوانین مسدودسازی تا 2 ماه دیگر

به گفته مقامات اروپایی «قوانین به‌روز شده تا دو ماه دیگر آغاز خواهد شد، البته اگر حمایت سیاسی محکمی از سوی سران اروپایی وجود داشته باشد، امکان اجرایی شدن زودتر این قانون وجود دارد، همان‌طور که امکان تأخیر در اجرای آن وجود دارد.» مقابله با اجرای احکام دادگاه‌های آمریکایی مهم‌ترین بخش قوانینی است که قرار است به‌روز شود. «مقررات انسداد شرکت‌های اتحادیه اروپا را از رعایت تحریم‌های آمریکا منع می‌کند و عملاً زمینه‌های حمایت مالی از این شرکت‌های اروپایی را فراهم می‌سازد و مانع از مجازات این شرکت‌ها توسط آمریکا می‌شود. همچنین اگر این شرکت‌ها با تحریم و جریمه مواجه شوند از آن‌ها حمایت می‌کند.»

دونالد ترامپ حدود دو هفته پیش از معاهده برجام که در سال 2015 میان ایران و قدرت‌های بزرگ امضاشده بود، بیرون آمد و مجموعه‌ای از تحریم‌ها را علیه ایران دوباره اعمال کرد.

این اتفاق باعث شد که تلاش ائتلاف اروپایی برای نجات قرارداد هسته‌ای بین‌المللی به بن‌بست بخورد و آن‌چنان‌که تهران گفته است، ترامپ اشتباه کرده و اثبات کرده که نمی‌توان به واشنگتن اعتماد کرد.

قانون انسداد اتحادیه اروپا پرقدرت‌ترین ابزار آن است، زیرا مانع آن می‌شود که هر بنگاه عضو این اتحادیه با تحریم‌های امریکا هماهنگ شود و هر حکم تنبیهی دادگاه را که امریکا صادر می‌کند به رسمیت نمی‌شناسد.

موفقیت قوانین انسداد؟!

بااین‌حال والدیس دومبروسکیس معاون کمیسیون اروپا طی جلسه‌ای در پارلمان اروپا گفت: «با توجه به ذات سیستم بانکداری بین‌المللی قانون مسدودسازی می‌تواند اثری محدود داشته باشد، زیرا بسیاری از بانک‌ها از سیستم مالی آمریکا و واحد پول دلار برای تراکنش‌های خود استفاده می‌کنند.» به گزارش باشگاه خبرنگاران تحلیل‌گر نشریه فارین‌پالیسی هم تهدید اروپا به احیای مقررات مسدودسازی را «توخالی» توصیف کرد و گفت: ماهیت تحریم‌های آمریکا از سال 2010 به بعد به‌گونه‌ای تغییر کرده که نادیده گرفتن آن‌ها برای شرکت‌های اروپایی دیگر به‌سادگی سال 1996 نیست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها