کد خبر: 190201
|
۱۳۹۷/۰۲/۳۱ ۱۹:۵۰:۰۰
| |

بروس ریدل کارشناس ارشد سیا:

ایرانی‌ها با کارت‌هایشان عالی بازی می‌کنند

اندیشکده بروکینگز میزگردی تشکیل داد تا به بررسی پیامدهای خروج آمریکا از برجام بپردازد. در این نشست، بروس ریدل، کارشناس ارشد سیا و رابرت اینهورن، مذاکره‌کننده سابق امریکا در مذاکرات هسته‌ای با ایران در مسقط، و سوزان مالونی کارشناس حوزه ایران و از مقامات سابق وزارت خارجه آمریکا حضور داشتند.

ایرانی‌ها با کارت‌هایشان عالی بازی می‌کنند
کد خبر: 190201
|
۱۳۹۷/۰۲/۳۱ ۱۹:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| اندیشکده بروکینگز اخیراً میزگردی با حضور کارشناسان خود تشکیل داد تا به بررسی پیامدهای خروج آمریکا از برجام بپردازد. بروس ریدل، کارشناس ارشد سیا و رابرت اینهورن، مذاکره‌کننده سابق امریکا در مذاکرات هسته‌ای با ایران در مسقط و سوزان مالونی کارشناس حوزه ایران و از مقامات سابق وزارت خارجه آمریکا از حاضران در این میزگرد بودند. در بخشی از این نشست از بروس ریدل خواسته شد تا سفارشی به دولت ترامپ کند.

او در پاسخ گفت: «ما شاهد یک طوفان سهمگین در خاورمیانه هستیم و دولت آمریکا روی این آتش نفت می‌ریزد. این کاری است که نه‌تنها به آشفته کردن وضع برجام ختم شد، بلکه انتقال سفارت به قدس و بسیاری موارد دیگر را هم شامل می‌شود. من معتقدم که اولویت اول ترامپ بی‌اثر کردن تمام اقداماتی است که در دولت اوباما انجام‌شده و اولویت دوم او انتخاب دوباره به‌عنوان رئیس‌جمهور در سال 2020 است.»

بروس ریدل در ادامه افزود: «نکته دیگری که بسیار پردردسر است اینکه در این دولت، چندصدا و نه یک‌صدای واحد به گوش می‌رسد. منظورم کسانی مثل جان بولتون و جان کلی از مشاوران نزدیک ترامپ است که مواضع سرسختی نسبت به ایران دارند. جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا هم با ایران مخالف است؛ اما برای ابراز مخالفت هوشیارانه‌تر رفتار می‌کند.»

ریدل بر این باور است که ازاین‌پس شاهد ادامه سقوط بهمن خواهیم بود که این بخشی از جاده روابط را بند می‌آورد. به گفته او همان‌طور که آمریکا واکنش نشان داده و در پاسخ ایران عکس‌العمل نشان می‌دهد، از بعضی جهات به یک رویارویی نظامی ختم خواهد شد.

او اظهار داشت: «اشتباهات خود ما بود که باعث قدرتمند شدن ایران در منطقه شد. البته نمی‌توان منکر بازی عالی ایران با کارت‌هایش شد. آن‌ها بسیار باهوش هستند و کارت‌های خوبی هم در دست دارند؛ اما معنی این حرف‌ها این نیست که جایی که ایرانی‌ها هستند صد درصد با تلاش خودشان به‌دست‌آمده است. منفذهایی که ما در اختیارشان گذاشتیم هم به آن‌ها کمک کرد. به همین دلیل دولت ترامپ خطرناک به نظر می‌رسد؛ چرا که آنچه در اختیار ایران قرار می‌دهد، سیاستی بسیار سخت‌گیرانه است.»

ریدل در آخر گفت: «ما فکر می‌کنیم مقصر اتفاقات آینده ایران است. درحالی‌که درنهایت این وصله به خود ما می‌چسبد.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها