کد خبر: 190336
|
۱۳۹۷/۰۳/۰۱ ۱۲:۱۴:۰۰
| |

کارت زرد مجلس به وزیر جهاد کشاورزی؛

حجتی: تولید گوشت قرمز دیگر برایمان اقتصادی نیست/ برزگر: حتی جبران خسارت دامداران ناشی از تب برفکی را هم نمی‌کنید

نمایندگان مجلس توضیحات محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی به سوال نماینده سلماس را قانع کننده ندانستند و بر همین اساس پنجمین کارت مجلس به حجتی رسید.

حجتی: تولید گوشت قرمز دیگر برایمان اقتصادی نیست/ برزگر: حتی جبران خسارت دامداران ناشی از تب برفکی را هم نمی‌کنید
کد خبر: 190336
|
۱۳۹۷/۰۳/۰۱ ۱۲:۱۴:۰۰

اعتمادآنلاین| نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز سه‌شنبه سوال شهروز برزگر، نماینده سلماس از وزیر جهاد کشاورزی را بررسی کردند. برزگر در سه سوال درباره علت نوسانات قیمت گوشت سفید، قرمز و عدم تنظیم بازار این دو محصول، علت صادرنشدن سیب، مرکبات و محصولات کشاورزی داخلی، علت کاهش تعرفه‌ واردات محصولات کشاورزی و علت نبود ساز و کار مناسب برای جبران خسارت رخدادهای طبیعی برای کشاورزان و دامداران از وزیر جهادکشاورزی سوال پرسید. اما پاسخ‌های محمود حجتی در نهایت باعث قانع شدن نماینده سوال کننده و کل مجلس نشد.

بنابراین از مجموع 215 نماینده حاضر در جلسه 126 رای موافق، 56 رای مخالف و 7 رای ممتنع توضیحات وزیر جهاد کشاورزی قانع کننده تشخیص داده نشد.

برزگر: وزارت کشاورزی شیوع تب برفکی را پنهان می‌کند

نماینده سلماس در توضیح سوال خود از وزیر کشاورزی مبنی بر علت نوسانات قیمت گوشت سفید،‌ قرمز و عدم تنظیم آن، گفت: این نوسانات باعث شده که دولت نتواند از ظرفیت‌های تولید داخلی استفاده کند. ما توان تولید یک میلیون و 500 هزار تن گوشت قرمز در داخل کشور داریم، نیاز کشور 900 هزار تن در سال است که اکنون 800 هزار تن تولید می‌شود اما به جای حمایت از دامداران، شاهدیم که وزارتخانه حتی به خود زحمت جبران خسارت دامداران ناشی از تب برفکی را هم نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه وزارت کشاورزی شیوع تب برفکی را در برخی از استان‌ها پنهان کرده، گفت: هنوز این وزارتخانه به کنوانسیون دام‌ها ملحق نشده است. باید بعد از نوسانات نرخ ارز، نهاده‌های دامی را برای دامداران تهیه می‌کرد،‌ این کار صورت نگرفته و حتی اقدام به گران‌فروشی ذخیره‌های سویا و زرت کرده است.

نماینده سلماس به سوال دوم خود درباره علت عدم صادرات سیب، مرکبات و محصولات کشاورزی تولید شده در داخل کشور اشاره و اظهار کرد: این کار وظیفه وزارت کشاورزی است،‌ این وزارتخانه به تنظیم بازار و حمایت از محصولات کشاورزی اهمیتی نمی‌دهد، بازاریابی خارجی صورت نمی‌گیرد و تنها سیب به پاکستان صادر می‌شود،‌ در این شرایط شاهدیم که محصولات باغداران در سردخانه‌ها مانده و مرکبات با قیمت ارزان و فله‌ای از سوی کشورهای دیگر همچون پاکستان خریداری شده و به نام خودشان و با بسته‌بندی شکیل به بازار جهانی صادر می‌شود.

برزگر در توضیح سوال دیگرش در خصوص علت کاهش تعرفه‌های واردات محصولات کشاورزی، گفت: مجلس در سال 96 برای حمایت از بازار،‌ اختیار تنظیم آن را به وزارت کشاورزی داد اما این وزارتخانه به وظایف خود عمل نکرد. این باعث شد که اکنون شاهد کاهش شدید برخی از محصولات و واردات بی‌رویه محصولاتی دیگر همچون برنج، مرغ و شکر هستیم.

وی با بیان اینکه کشور به حدود دو هزار تن برنج نیاز دارد،‌گفت: ما شاهد واردات 10 برابر نیاز این محصول هستیم، این اقدام باعث عدم فروش برنج تولید داخل شده است، از طرف دیگر چغندرکاران هم دو سال است که پول چغندر خود را تحویل نگرفته و شالیکاران برای فروش برنج ضرر می‌کنند.

به گفته برزگر، باید برای کشاورزان خرد و ورشکسته تاسف خورد که توان مدیریتی را در وزارت کشاورزی نمی‌بیند،‌ برای کشاورزانی تاسف می‌خوریم که در کنار دلالان تنها مانده‌اند و قیمت خرید تضمینی گندم برای آنها همچون سال گذشته است و میزان تورم نادیده گرفته شده است.

این نماینده مجلس ادامه داد: مجلس اجازه برداشت 1.5 میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برای توسعه روستاهای کمتر توسعه یافته است اما سوال این است که تاکنون چه میزان از این بودجه در اختیار روستاییان قرار گرفته است. ما شاهد تخلیه روستاها هستیم، سیاست‌های غلطی که باعث شده کشاورزان هر روز ورشکسته‌تر، زمین‌شان کوچک‌تر و سفره‌شان حقیرتر شود.

حجتی: تولید گوشت قرمز به شیوه سنتی اقتصادی نیست

وزیر کشاورزی اما در پاسخ به سوالات مطرح شده از طرف نماینده سلماس با اشاره به وضعیت تولید گوشت قرمز در کشور گفت: در تولید گوشت قرمز دچار مشکل هم در کاهش تولید و هم عرضه هستیم؛ چون تولید گوشت قرمز به شیوه سنتی دیگر برای تولید کنندگان اقتصادی نیست.

او ادامه داد:‌ بر اساس سیاستی که اتخاذ کرده‌ایم دام سبک و پربازده را به سرعت در حال توسعه داریم. گوشت قرمز متاثر از دام سبک است. جهت کنترل قیمت گوشت قرمز نیز تسهیلاتی را برای واردات گوشت دام گرم سبک اختصاص داده‌ایم. امیدواریم مشکل بالا بودن قیمت گوشت قرمز دام سبک حل شود.

حجتی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به وضعیت تولید و صادرات سیب، مرکبات و سایر محصولات کشاورزی گفت: در بخش تولید سیب، مرکبات، کشمش و موز از طریق اعمال تعرفه ترجیحی این محصولات با تعرفه 5 درصد وارد می‌شود. در غیر این صورت واردت کننده باید با تعرفه‌ 20 درصد وارد کند. در سال گذشته 609 هزار تن سیب درختی به پاکستان و هندوستان صادر کردیم که البته این کار آسان نبود اما با اعمال سیاست واردات برنج صادرات، سیب و مرکبات را انجام دادیم و در حال حاضر کمتر از 50 تن سیب در سردخانه‌های سلماس و کمتر از 30 هزار تن سیب در سردخانه‌های سراسر کشور داریم.

او انعطاف وزارتخانه متبوعش در تعرفه گذاری محصولات کشاورزی را بالاتر از حد طبیعی دانست و افزود:‌ به طور مثال در حبوبات به ویژه لوبیا 40 درصد افزایش قیمت را شاهد بودیم ما نیز با ملاحظه مصرف کننده و تولید کننده با اقدامات مقطعی و در پی مشخص شدن نرخ ارز توانستیم نیاز داخلی حبوبات را تامین کنیم.

وزیر کشاورزی حجم خسارات طبیعی در بخش کشاورزی در سال گذشته را 11 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: خسارات ناشی از یخ زدگی در سال جاری نیز بالغ بر 5000 میلیارد تومان است. در منطقه کرمان نیز به دلیل خشکسالی‌های پی در پی تولید «پسته» دچار مشکل است. خشکسالی بخش عمده‌ی استانهای کشور را سال‌هاست که درگیر خودش کرده است.

حجتی در پایان با اشاره به تعرفه‌ی واردات محصولات کشاورزی گفت: تعرفه‌های مصوب دولت نظر بنده را تامین نمی‌کند و شما از بنده باید به اندازه‌ی اختیارم توضیح بخواهید. با همه مشکلاتی که در این بخش وجود دارد باز کمترین مشکل را در زمینه‌ی تعرفه داریم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها