کد خبر: 190383
|
۱۳۹۷/۰۳/۰۱ ۱۴:۳۲:۰۰
| |

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛

نوسازی 382 پروژه بافت فرسوده در سه ماه گذشته/ پرداخت تسهیلات 50 میلیونی نوسازی به توسعه‌گران

هوشنگ عشایری مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: به سازندگان مسکن برای هر واحد مسکونی 50 میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود و توسعه‌گران موظفند ظرف دو سال این واحدها را تحویل دهند.

نوسازی 382 پروژه بافت فرسوده در سه ماه گذشته/ پرداخت تسهیلات 50 میلیونی نوسازی به توسعه‌گران
کد خبر: 190383
|
۱۳۹۷/۰۳/۰۱ ۱۴:۳۲:۰۰

اعتمادآنلاین| هوشنگ عشایری مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران امروز در نشست خبری خود به تشریح جزییات مصوبه 23 ماده‌ای ستاد ملی بازآفرینی شهری که روز گذشته توسط هیئت دولت به تصویب رسید پرداخت.

عشایری با بیان اینکه جریان‌سازی درباره بازآفرینی شهری آغاز شده است، اظهار کرد: پس از صدور دستور توجه خاص ساکنان محلات نابسامان به خصوص حاشیه نشینان از سوی مقام معظم رهبری و همچنین دستور رئیس جمهور مبنی بر حمایت از بازآفرینی شهری به خصوص در بخش نوسازی مسکن، کارگروهی با عنوان تدوین ابزارهای مالی و حقوقی، ذیل ستاد ملی بازآفرینی شهری تشکیل شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه بزرگترین مزیت ایجاد تیم درباره بازآفرینی شهری ایجاد همگرایی خوب در کارگروه‌ها بوده است، افزود: خواسته‌های شرکت بازآفرینی شهری اگرچه بسیار ایده‌آل‌گرایانه بود، اما خوشبختانه با استقبال خوبی روبه‌رو شده است.

وی تأکید کرد: اصلی‌ترین رویکرد ما در این برنامه مردم محوری و مشارکت بین مردم و توسعه‌گران بوده است.

عشایری با تأکید بر اینکه ظرف سه ماه، مصوبه 23 ماده‌ای تدوین و به دولت تقدیم شد، افزود: حدود 700 نفر ساعت بر روی موضوع بازآفرینی شهری تبادل نظر کردند.

وی با بیان اینکه متولی اصلی اجرای تمامی برنامه‌های بازآفرینی شهری توسعه‌گران هستند، افزود: اصلی‌ترین خروجی این 23 ماده تأکید بر مشارکت مردم و تهیه طرح و برنامه این پروژه‌ها از سوی تسهیل‌گران و توسعه‌گران بود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه ارکان دیگر طرح‌های توسعه و بازآفرینی شهری را دولت و شهرداری تشکیل می‌دهند، گفت: وظیفه این دو بخش آن بوده است که تمامی خدمات روبنایی و زیربنایی این پروژه‌ها را تأمین کنند.

وی، تأکید کرد: دولت 1500 میلیارد تومان در هر سال، از بودجه عمومی را برای تأمین خدمات عمومی روبنایی و زیربنایی در اختیار برنامه قرار می دهد و اگر شهرداری ها نیز 30 درصد هزینه تملک معابر را پرداخت کنند، دولت 70 درصد مابقی را تأمین خواهد کرد. این مساله یک ابزار تشویقی برای شهرداری ها از سوی دولت است تا کل برنامه بازآفرینی شهری از سوی دولت ملی و محلی، هم راستا شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بخش دیگری از این مصوبه شتاب دهی به برنامه‌ها بوده است، گفت: برای آنکه برنامه ملی بازآفرینی شهری، سرعت بیشتری بگیرد، دولت تمام اراضی دولتی واقع در بافت فرسوده را به این برنامه اختصاص می‌دهد تا در اختیار توسعه‌گر قرار گیرد.

وی ادامه داد: در این باره جهانگیری معاون اول رئیس جمهور به تمامی وزرای کابینه خود نامه‌ای ابلاغ کرده که زمین‌های در اختیار دستگاه‌های دولتی در اختیار طرح بازآفرینی شهری قرار گیرد و این طرح از استان تهران شروع شده و به تمامی استان‌های دیگر نیز ابلاغ شده است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری با بیان اینکه حمایت دولت از ورود توسعه‌گران به طرح‌های بازآفرینی شهری از دو بعد است، گفت: تقاضا یکی از این مدل‌ها به شمار می رود به طوری که سعی کرده‌ایم که در تسهیلات مسکن یکم طول تسهیلات را به 8درصد برسانیم.

وی اظهار کرد: از محل تبصره 18 قانون بودجه سال 97 و همچنین یک میلیارد دلار منابع صندوق توسعه ملی مبلغی در اختیار بانک عامل قرار گرفته و بانک نیز به همان اندازه سرمایه گذاری کرده و در نهایت، تسهیلات مشارکت مدنی به ازای هر واحد 50 میلیون تومان به مدت دو سال در اختیار توسعه گر قرار داده شده و بانک عامل موظف است تا با توجه به وجوه اداره شده دولتی، معادل نصف سود تسهیلات مصوب شورای پول و اعتبار که در حال حاضر 18 درصد بوده و نصف آن 9 درصد است را پرداخت کند.

عشایری تصریح کرد: بانک عامل برای خرید واحدهای مسکونی بانک مسکن و بانک‌ها که تسهیلات توسعه گران را پرداخت می‌کنند هنوز از سوی بانک مرکزی اعلام نشده‌اند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری با اشاره به اینکه یارانه‌های مستقیم بزرگترین حسن اجرای این طرح به شمار می‌رود، ‌افزود: طی 15 سال گذشته در مسکن مهر و در بافت‌های فرسوده تسهیلات به صورت یارانه مستقیم پرداخت می‌شد و این اشتباهی بود که متأسفانه از سوی دولت‌های قبل انجام شد.

وی افزود: ‌پرداخت یارانه مستقیم به افراد باعث سوء استفاده‌های بسیاری از سوی دلالان می‌شد اما خوشبختانه هم اکنون تسهیلات از طریق سپرده گذاری پرداخت می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه هم اکنون بیش از 400 هزار نفر در صندوق پس انداز مسکن یکم سپرده گذاری کرده‌اند ولی سودی دریافت نمی‌کنند، گفت: همین موضوع باعث ترغیب بسیاری از سرمایه گذاران و سپرده گذار می‌شود.

عشایری تأکید کرد: معافیت‌های مالیاتی یکی از ابزارهای تشویقی است که در این طرح در نظر گرفته شده به طوری که تمامی معافیت‌ها و شرایط ویژه‌ای که در قوانین کشور طبق مصوبه مجلس مشمول مناطق محروم می‌شد در طرح بازآفرینی شهری نیز شامل می‌شود.

مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری با اشاره به اینکه هم اکنون قرارداد 382 پروژه را منعقد کرده‌ایم افزود: این فعالیت‌ها طی سه ماه اخیر آغاز شده و بخشی از واگذاری‌های اراضی دولتی نیز در 21 شهر کلید زده شده است.

وی گفت: این اراضی شامل 21 محل می شود و به طور نسبی در تمامی استان‌ها اجرا می‌شود.

عشایری با بیان اینکه مناطق بافت‌های فرسوده در استان تهران شامل 6 منطقه از جمله 12، 13، 15، 16، 18، 19 می‌شود، گفت: محله دارآباد در منطقه یک و فرحزاد در منطقه 3 جزء این بافت‌ها به شمار می‌رود.

مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری با اشاره به اینکه تشخیص و تعیین‌کننده محدوده محلات، بازآفرینی شهری است، گفت: بعد از شناسایی، این محلات به تصویب ستاد بازآفرینی شهری می‌رسد و سپس در شورای عالی معماری تأیید می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها