مسئول کارگروه قارچ شناسی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی:

عامل مسمومیت‌های اخیر سه گونه قارچ بود

محمدرضا آصف مسئول کارگروه قارچ شناسی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی در نشست خبری پیرامون مصرف قارچ‌های سمی گفت: پس از بررسی نمونه های قارچ‌هایی که از طبیعت جمع‌آوری و توسط مردم مصرف شده بود سه گونه به عنوان عامل اصلی مسمومیت‌ها و مرگ و میر شناسایی و معرفی شد.

عامل مسمومیت‌های اخیر سه گونه قارچ بود
کد خبر: 190389
|
۱۳۹۷/۰۳/۰۱ ۱۴:۴۴:۰۰

اعتمادآنلاین| ​ محمدرضا آصف مسئول کارگروه قارچ شناسی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی در نشست خبری امروز که در مکان انجمن صنفی تولیدکنندگان قارچ برگزار شد با اشاره به اینکه تمام نمونه های قارچ های مصرف شده مورد آزمایش و بررسی قرار گرفته است افزود: نمونه های قارچ هایی که سبب مسمومیت و فوت شده اند از استان های کرمانشاه تا کهگیلویه و بویراحمد در 25 روز گذشته جمع آوری و مورد آزمایش قرار گرفت که در نتیجه آن سه نمونه از قارچ ها به عنوان قارچ سمی و کشنده شناسایی و معرفی شد.

وی گفت: روز گذشته گزارش کامل تاثیرات قارچ های سمی به وزارت بهداشت ارائه شد که براساس آن مشخص شد عامل مسمومیت و مرگ و میر قارچ های موجود در عرصه های طبیعی بوده است و هیچ ارتباطی بین مسمومیت ها با قارچ های تولید شده در مزارع پرورشی و قارچ هایی که در مغازه ها عرضه می شود وجود ندارد.

مسئول کارگروه قارچ شناسی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی افزود: سه هزار و 800 گونه قارچ در ایران شناسایی شده است که هزار گونه آن از نوع قارچ چتری است و از بین این هزار گونه 50 گونه به عنوان سمی معرفی شده و از بین این 50 گونه یک گونه آن عامل مرگ و میر 25 روز گذشته است.

آصف گفت: این گونه قارچ سمی که سال 2015 توسط اینجانب شناسایی و معرفی شده بود پس از چندین سال در پی بارندگی های شدید مجددا در عرصه های طبیعی رویش داشت و گردشگران با چیدن و مصرف این گونه قارچ با نام لیپوتابرونئواین کارتانا به شدت مسموم و به علت نا آشنا بودن مراکز درمانی با روش های درمان موثر برای مقابله با این گونه مسمومیت ها جان خود را از دست دادند.

وی گفت: بیماران با علائم دل درد، اسهال و استفراغ ساده که نشان دهنده مسمومیت های غذایی عادی است به مراکز درمانی مراجعه کردند که در پی آن با درمان ساده مرخص شدند و به منزل رفتند اما از آنجا که آثار مسمومیت حاد و شدید ناشی از مصرف این قارچ های سمی در مراحل بعدی خود را نشان می دهد افراد با علائم تاری دید ، سرگیجه شدید در نهایت کما و از بین رفتن کبد فوت کردند.

مسئول کارگروه قارچ شناسی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی تاکید کرد: دو گونه دیگر قارچ که با نام های آی فلورما پسی کولاره و آمانینا فقط سبب مسمومیت شدید می شوند اما تخریب کبد را در مصرف این نوع قارچ ها و در نهایت فوت را شاهد نیستیم.

آصف گفت: در سال های گذشته نیز این قارچ ها در طبیعت وجود داشت اما امسال به علت بارش شدید باران با حجم قابل توجه در استان های غرب و شمال غربی شاهد رویش عجیب این قارچ ها در طبیعت بودیم که در نتیجه آن تعدادی از هموطنان در استان های کرمانشاه، کردستان ، آذربایجان غربی و شرقی، ایلام و کهگیلویه در پی چیدن و مصرف این قارچ ها مسموم شدند.

وی افزود: میزان بارندگی در این استان ها امسال در 50 سال گذشته بی سابقه بوده است چرا که چنین حجم بارندگی معمولا در یک هفته اتفاق نمی افتاد.

مسئول کارگروه قارچ شناسی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی گفت: سال 85 نیز با طغیان رویش قارچ ها در همین استان ها مواجه بودیم که در پی آن 600 نفر به علت مسمومیت بستری شدند اما امسال رویش قارچ ها بیشتر از سال 85 بوده است.

آصف خطاب به گردشگران طبیعی و افرادی که برای چیدن گیاهان کوهی به مراتع و نقاط مرتفع می روند گفت: من به عنوان قارچ شناس و کسی که تمام انواع قارچ را می شناسم و آزمایش کرده ام جرات چیدن و خوردن قارچ های وحشی را ندارم چون مصرف قارچ های وحشی خطرپذیری بالایی دارد و تشخیص انها تقریبا بدون آزمایش غیرممکن است.

وی تصریح کرد: اینکه گفته می شود برای تشخیص قارچ سمی آنها را در شیر بجوشانید یا اینکه اگر قارچی روی چوب رشد کند سمی نیست هیچکدام از نظر علمی قابل اعتماد و تایید نیست بنابراین این روش ها روش های مناسبی برای چیدن و مصرف قارچ های وحشی نخواهد بود.

مسئول کارگروه قارچ شناسی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی تاکید کرد: قارچ هایی که در مزارع کشور تولید و عرضه می شوند هیچ ارتباطی با قارچ های سمی ندارند و این قارچ ها هرگز سمی نخواهند شد بنابراین از سلامت کامل برخوردارند و موجبات مسمومیت را فراهم نمی کنند.

آصف همچنین از نصب برچسب هلوگرام بر روی بسته بندی های قارچ های فله ای خبر داد و گفت: قرار است از این پس این برچسب ها برای ایجاد تمایز بین قارچ های سالم و قارچ های متفرقه روی بسته بندی ها استفاده شود.


وی افزود: قارچ های سمی همیشه کشنده هستند و چیدن و مصرف آنها صددرصد ممنوع است و در این باره منع مطلق وجود دارد.

مسئول کارگروه قارچ شناسی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی توصیه کرد: مراکز درمانی کشور به ویژه در استانهایی که رویشگاههای اصلی قارچ های سمی هستند باید آمادگی لازم و اطلاعات دقیقی برای درمان اینگونه مسمومیت ها داشته باشند و همچنین مسئولان باید در این رویشگاهها تابلوهای ویژه ای به منظور هشدار به گردشگران نصب کنند و اطلاعات کافی را در خصوص این قارچ ها به مردم بدهند تا شاهد چنین اتفاقاتی در کشور نباشیم.

قارچ های خوراکی تولید شده در مزارع، سلامت است

رئیس هیئت مدیره انجمن قارچ ایران گفت: قارچ های تولیدی در مزارع کشور محصول سالم است و هیچ منعی برای مصرف این قارچ های خوراکی وجود ندارد و مشکلات پیش آمده مربوط به قارچ های وحشی و سمی است.

علی صدیق پناه در جلسه خبری امروز با اشاره به اینکه قارچ هایی که در مراکز فروش عرضه می شود قارچ های خوراکی است و در بسترهای کاملا استریل با شرایط بهداشتی خاص و با نظارت وزارت بهداشت و جهاد کشاورزی تولید و عرضه می شود افزود: این نوع قارچ ها خوراکی است و هرگز سبب مسمومیت و بیماری نمی شود و با قارچ های وحشی و سمی کاملاً متفاوت است.

وی گفت:​ قارچ های خوراکی را بلافاصله پس از برداشت می توانیم مصرف کنیم و جای هیچگونه نگرانی از این بابت وجود ندارد.


رئیس هیئت مدیره انجمن قارچ ایران گفت: هم اکنون 150 هزار تن قارچ خوراکی دکمه ای در کشور تولید می شود که بخشی از این قارچ تولیدی به بازارهای صادراتی نیز راه پیدا کرده است.

صدیق پناه افزود: قارچ های خوراکی از 100 سال پیش تاکنون بعنوان ماده غذایی استفاده می شده و به همین شکل تولید و عرضه می شود.

وی گفت: اینکه برخی در فضای مجازی مطرح کردند که قارچ های فله ای سبب بروز مسمومیت در بین مصرف کنندگان شده است، صحت ندارد و آنچه که سبب بروز این اتفاقات شده قارچ های وحشی بوده که به صورت فله ای در گذرگاه ها و حتی کنار خیابان ها عرضه و فروخته شده است.

رئیس هیئت مدیره انجمن قارچ ایران افزود: قارچ هایی که در مزارع تولید می شود هیچگونه مشکلی ندارد و شهروندان می توانند با خیال راحت این ماده خوراکی سالم را از مراکز فروش مجاز در بسته بندی ها تهیه و مصرف کنند.

وزارت جهاد کشاورزی : از قارچ های وحشی استفاده نشود

مدیرکل امور گلخانه گل و گیاه زینتی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی گفت: وقتیکه 150 هزار تن قارچ خوراکی سالم در کشور تولید می شود چه نیازی به استفاده از قارچ های وحشی و طبیعی وجود دارد.

غلامرضا تقوی در نشست خبری امروز با اشاره به اینکه مصرف قارچ های وحشی به هیچ وجه منطقی و علمی نیست افزود: تولید و تهیه قارچ خوراکی فقط در مکان های معتبر و بسته بندی ها با برچسب های معتبر مورد تأیید است در غیر اینصورت از چیدن، خرید و مصرف قارچ هایی که ناشناخته است و دست فروشان در خیابان ها و گذرگاه ها آن را عرضه می کنند جداً خودداری شود.

مدیرکل امور گلخانه، گل و گیاه زینتی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی افزود: با نصب برچسب های هولوگرام دار بسته بندی های فله ای قارچ های خوراکی نیز از دیگر قارچ های فله ای متمایز می شود.

تقوی درباره مدیریت گردشگران در عرصه های طبیعی برای جلوگیری از چیدن و مصرف قارچ های وحشی و سمی گفت:​ سازمان جنگل ها و مراتع، سازمان محیط زیست، سازمان گردشگری، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت و درمان براساس دستورالعمل همکاری مشترک رویشگاه های این نوع قارچ ها را شناسایی می کنند و پس از آن تابلوهای هشدار درخصوص این نوع قارچ ها در مناطق نصب می شود.

وی تأکید کرد: برای جلوگیری از بروز چنین وقایعی باید تمام سازمان ها و وزارتخانه های مربوط با یکدیگر همکاری کنند. اما اینکه بخواهیم ورود به این مناطق را ممنوع کنیم امکان پذیر نیست.

مدیرکل امور گلخانه، گل و گیاه زینتی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی از شهروندان خواست از چیدن و مصرف قارچ های موجود در عرصه های طبیعی جداً خودداری کنند.

تقوی گفت: متأسفانه اتفاقات اخیر سبب شده است تا تولیدکنندگان قارچ زیان و خسارت سنگینی را متحمل شوند درحالیکه مسمومیت و فوت افراد در برخی از استان های کشور هیچ ارتباطی به تولیدات قارچ خوراکی ندارد.

قارچ سمی با روشهای سنتی و تجربی قابل تشخیص نیست


عضو هیئت مدیره انجمن تولید کنندگان قارچ خوراکی گفت: برای تشخیص قارچ خوراکی از سمی به آزمایشگاه نیاز است و چیزی به نام تشخیص وجود ندارد.

حسین ریاحی در جلسه خبری امروز با اشاره به اینکه متاسفانه برخی از افراد بدون آگاهی قارچ های وحشی را چیده و مصرف کرده اند افزود: سم موجود در قارچهای وحشی تابع شرایط محیطی و طبیعی است و بر اساس میزان بارش، دما، رطوبت و نور میزان آن کم و زیاد می شود.

وی گفت: گردشگران هرگز نباید قارچهای موجود در عرصه های طبیعی را بچینند و از آنها برای غذا استفاده کنند.


عضو هیئت مدیره انجمن تولید کنندگان قارچ خوراکی افزود: آثار مسمومیت قارچ های سمی متفاوت و از 3 روز تا یک ماه متغییر است.

ریاحی افزود: وقتی ایران جزو ده کشور تولید کننده قارچ خوراکی در جهان است چه نیازی به مصرف قارچهای وحشی است و چرا از قارچهای بهداشتی و خوراکی موجود در بازار استفاده نمی شود.

وی افزود: مصرف سرانه قارچ خوراکی در کشور یک تا یک کیلو و 200 گرم است در حالیکه در جهان 4 تا 5 کیلو است، این نشان می دهد که فرهنگ مصرف قارچ در کشور رایج نیست آن وقت چطور برخی قارچهای وحشی که هیچ ضمانتی برای سلامت آنها وجود ندارد مصرف می کنند.

عضو هیئت مدیره انجمن تولید کنندگان قارچ خوراکی گفت: قارچهای سمی از روی ظاهر قابل تشخیص نیست وحتی قارچهای سمی کشنده خوشمره تراز قارچهای خوراکی است.

ریاحی تاکید کرد: باورهای سنتی برای تشخیص قارچ سمی قابل اعتماد نیست اینکه برخی می گویند قارچ سمی نقره را سیاه و برنج را قرمز می کند ملاک تشخیص نیست.

وی افزود: هرگز قارچ خوراکی به قارچ سمی تبدیل نمی شود و چنین چیزی غیرقابل تصور است.


عضو هیئت مدیره انجمن تولید کنندگان قارچ خوراکی گفت: قارچ خوراکی ماده غذایی بسیار ارزشمندی است و تنظیم کننده قند و چربی خون است.


ریاحی افزود: قارچ خوراکی خون ساز، سرشار از فسفر و آهن حاوی (تیامین) برای محافظت از سیستم عصبی بدن، حاوی ریبوفلاوین برای سلام پوست و چشم است.


وی گفت: اکنون زمانی است که باید از تولید و مصرف قارچ خوراکی در کشور حمایت شود.

منبع: خبرگزاری صداوسیما

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها