نشریه فارین پالیسی:

طرح ضدایرانی آمریکا یک استراتژی فاجعه‌بار است

نشریه فارین پالیسی در گزارشی تحلیلی طرح وزیر امور خارجه آمریکا برای فشار بر ایران را یک خیال واهی توصیف کرد و گفت: تیم ترامپ یک طرح یا استراتژی واقعی برای رسیدن به خواسته‌های غیرواقع‌بینانه‌اش در خصوص ایران ندارد.

طرح ضدایرانی آمریکا یک استراتژی فاجعه‌بار است
کد خبر: 190399
|
۱۳۹۷/۰۳/۰۱ ۱۵:۲۹:۰۰

اعتمادآنلاین| نشریه فارین پالیسی در گزارشی تحلیلی نوشت، مایک پومپئو وزیر امور خارجه آمریکا پس از آنکه دونالد ترامپ رییس‌جمهور کشورش خروج از توافق هسته‌ای با ایران را اعلام کرد، عصر روز دوشنبه طرحی را تشریح کرد که به گفته او، استراتژی جدید برای مقابله با ایران در سراسر خاورمیانه است. هر چند سخنرانی او چیزی بیشتر از یک فهرست آرزوی بالا بلند را مشخص نکرد. پومپئو در سخنانش 12 درخواست را برای ایران مطرح کرد و آنها را نیازمندی‌های اساسی خواند.

این نشریه آمریکایی افزود: طبق اظهارات پومپئو، ایران علاوه بر اقدامات فراوانی که در حال حاضر نیز تحت توافق هسته‌ای که آمریکا آن را نقض کرده است انجام می‌دهد، باید یکسری کارهای دیگر انجام دهد از جمله پایان حمایت از حزب‌الله و حماس، توقف پشتیبانی از نیروهای حوثی در یمن و تلاش برای حل مسالمت‌آمیز و سیاسی بحران کنونی در این کشور، خروج نیروهای تحت فرماندهی‌اش از سوریه و پایان دادن به تهدید اسرائیل.

در ادامه این گزارش تحلیلی آمده است: ترامپ و پومپئو مدعی‌اند که یک استراتژی برای دستیابی به این اهداف دارند اما این استراتژی چیست؟ پومپئو می‌گوید که آمریکا تحریم‌های بی‌سابقه‌ای علیه ایران وضع خواهد کرد و مقامات ایران هیچ تردیدی نسبت به جدیت و عزم آمریکا نخواهند داشت. اما تمامی این به اصطلاح استراتژی بر اساس یک خیال واهی بنا شده است؛ این ایده که دولت ترامپ قرار است باقی جهان را ملزم به امضای رژیم تحریم‌های سخت و حتی سخت‌تر از آنچه در سال 2009 تا 2012 اجرا شد، کند همان دولتی که توانایی انجام کارهای کوچک همچون بررسی کاندیداها، پر کردن پست‌های دولتی، عملیاتی کردن فرمان‌های اجرایی یا پرهیز از بیزار کردن نزدیک‌ترین متحدان را ندارد، اکنون می‌خواهد موثرترین و نافذترین سیستم تحریم‌ها در تاریخ بشر را دوباره ایجاد کند؟ و آنها می‌خواهند این کارها را با رییس‌جمهوری که نزدیک‌ترین متحدانش به او اعتماد ندارند، انجام دهند. کسی که ثابت کرده است به توافقاتی که با حسن نیت صورت گرفته‌اند پایبند نمی‌ماند.

فارین پالیسی می‌افزاید: حقیقت این است که تیم ترامپ یک طرح یا استراتژی برای مجبور کردن ایران به انجام آنچه آمریکا خواهان آن است، ندارد. بدتر از آن، اینکه کاخ سفید بسیار بعید است بتواند همکاری مورد نیاز اروپایی‌ها برای اعمال فشار اقتصادی بی‌سابقه بر ایران را به دلیل نحوه برخورد دولت ترامپ با توافق هسته‌ای با ایران در ماه‌های اخیر را به دست آورد. اول اینکه کاخ‌ سفید نشان داد توافق هسته‌ای می‌تواند حفظ شود اما هیچگاه تلاشی جدی برای حصول یک توافق تکمیلی به کار نگرفت. سپس دولت ترامپ پس از نقض توافق هسته‌ای به اندازه کافی گستاخ هست تا هم اروپا را برای شرکت در حفظ توافق سرزنش کند و هم ادعا کند که ایران علیرغم تایید پایبندی‌اش به توافق، آن را نقض کرده است. قابل درک است که اروپا اکنون خواهان کنار گذاشتن این توافق نیست. واکنش اروپایی‌ها به سخنرانی پومپئو به شدت منفی بوده است. بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس طرح بزرگ پومپئو را بسیار دشوار توصیف کرد.

به نوشته فارین پالیسی، دولت ترامپ با استراتژی جدیدش در قبال ایران بار دیگر بی‌تجربگی خود را نشان داد. این دولت یک فهرست از خواسته‌های غیرواقع‌بینانه‌اش را هم در تئوری و هم در عمل مطرح کرد. ما اکنون هیچ چیزی جز یک فهرست در اختیار نداریم. بنابراین ایران کماکان یک مشکل است؛ آمریکا منزوی‌تر و در نگاه خارجی کمتر قابل اعتماد است و ایران قادر است اهرم هسته‌ای‌اش را به کار گیرد. این یک استراتژی برای موفقیت نیست بلکه یک استراتژی برای فاجعه است.

منبع : ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها