کد خبر: 190423
|
۱۳۹۷/۰۳/۰۱ ۱۹:۵۰:۰۰
| |

اعتمادآنلاین از آخرین تحولات تشکیل کابینه عراق گزارش می‌دهد

جنگ بزرگ برای خاموش کردن همهمه جنگ/ از ادامه رایزنی‌های مقتدی صدر تا گشودن خط موازی مالکی

در سایه رایزنی‌های صورت گرفته برای تشکیل کابینه عراق، حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق از همسویی شبه‌کاملش با نظرات مقتدی صدر رهبر لیست پیروز انتخابات در رابطه با تشکیل دولتی تکنوکرات سخن گفت تا بعد از سیدعمار حکیم دومین رهبر سیاسی صاحب لیست انتخاباتی باشد که واگن برنامه‌های خود را پشت لکوموتیو مقتدی صدر متصل کرده است.

جنگ بزرگ برای خاموش کردن همهمه جنگ/ از ادامه رایزنی‌های مقتدی صدر تا گشودن خط موازی مالکی
کد خبر: 190423
|
۱۳۹۷/۰۳/۰۱ ۱۹:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| در شرایطی حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق از عدم تجدید انتخابات و نیز همسویی‌اش با مقتدی صدر برای تشکیل کابینه‌ای تکنوکرات خبر داده است که منابع نزدیک به نوری مالکی از ادامه رایزنی‌های او برای تشکیل ائتلاف بزرگ پارلمانی جهت تشکیل کابینه سخن می‌گویند.

به گزارش اعتمادآنلاین در سایه رایزنی‌های صورت گرفته برای تشکیل کابینه عراق، حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق از همسویی شبه‌کاملش با نظرات مقتدی صدر رهبر لیست پیروز انتخابات در رابطه با تشکیل دولتی تکنوکرات سخن گفت تا بعد از سیدعمار حکیم دومین رهبر سیاسی صاحب لیست انتخاباتی باشد که واگن برنامه‌های خود را پشت لکوموتیو مقتدی صدر متصل کرده است.

ساعاتی قبل از آن سیدعمار حکیم رهبر لیست الحکمه که انشقاقش از مجلس اعلا، این مجلس را به بزرگ‌ترین بازنده انتخابات تبدیل کرد در توییتی که ظاهرا برگرفته از سخنرانی‌اش در سالگرد وفات پدرش به عنوان رهبر همان مجلس است چارچوب دلخواهش را برای مشارکت در کابینه پیش رو توصیف کرده و نوشت:

- باید دولتی خدمتگذار باشد نه بحران‌زا چون مردم عراق از بحران‌ها به ستوه آمدند

- باید دولتی حسابرس باشد نه به دنبال رانت‌خواری

- باید دولتی قانونگرا باشد نه دولتی فراتر از قانون

- باید دولتی ملی و نماینده تمامی مردم عراق باشد نه دولتی شکل‌گرفته بر اساس مذهب و قومیت‌ها

- باید دولتی پاک وشفاف باشد نه دولتی فاسد

او افزود: به صراحت می‌گویم ما در هیچ کابینه‌ای که این معیارها شاخص آن نباشد شرکت نخواهیم کرد.

در این حال پایگاه اطلاع‌رسانی مقتدی صدر اعلام کرد رهبر لیست سائرون در دیدار خود با هیأت حزب دموکرات کردستان عراق تاکید کرده دولت آتی عراق حتما باید تمامی مشکلات موجود بین بغداد و اربیل را حل‌وفصل کند.

صدر که برای ادامه مذاکرات از نجف به بغداد آمده در محل اقامت خود با فاضل میرانی دبیرکل حزب دموکرات کردستان عراق و هیأت همراهش گفت‌وگو کرده و خبر داد دولت آتی عراق نگاه پدرانه‌ای به تمامی آحاد ملت عراق خواهد داشت.

در مقابل، یک منبع آگاه در ائتلاف دولت قانون خبر داد که نوری مالکی رهبر این لیست همچنان به رایزنی‌های خود برای تشکیل ائتلافی که بتواند از طریق آن نصف به علاوه یک نفر از اعضای 329 نفره پارلمان را جهت تشکیل کابینه با خود همراه کند، ادامه می‌دهد.

اخباری که از عراق رسیده حکایت از آن دارند که هم‌اکنون کمیته سه نفره‌ای برای این مهم تشکیل شده تا به موازات رایزنی‌های مقتدی صدر، گفت‌وگوهای خود را با لیست‌های برنده در انتخابات و در جهت تحقق ائتلاف بزرگ‌تر در پارلمان انجام دهند.

این در حالی است که مقتدی صدر دیروز بعد از ملاقاتی که با هادی عامری رهبر ائتلاف فتح که نماینده گروه‌های شبه‌نظامی مبارز علیه داعش است در توییتی نوشت: «لوله اسلحه‌ها باید شکسته شده و همهمه جنگ خاموش شود.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها