آمریکا، چین را به مانور اقیانوس آرام دعوت نکرد

پنتاگون اعلام کرد، چین به دلیل تداوم فعالیت‌ها برای نظامی کردن دریای چین جنوبی به مانور نظامی قریب‌الوقوع اقیانوس آرام دعوت نشده است.

آمریکا، چین را به مانور اقیانوس آرام دعوت نکرد
کد خبر: 190668
|
۱۳۹۷/۰۳/۰۳ ۱۳:۳۷:۰۰

اعتمادآنلاین| کریستوفر لوگان، سخنگوی پنتاگون در بیانیه‌ای کتبی گفت: آمریکا به منطقه هند - آرام آزاد متعهد است. فعالیت‌های مداوم چین برای نظامی سازی جزایر در دریای چین جنوبی تنها باعث افزایش تنش‌ها و بی‌ثباتی این منطقه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، لوگان افزود: به عنوان واکنش اولیه به نظامی سازی دریای چین جنوبی توسط پکن، آمریکا از نیروی دریایی ارتش آزادی‌بخش خلق چین دعوت نکرده تا در مانور نظامی مشترک "حاشیه اقیانوس آرام 2018" (RIMPAC) شرکت کند.

وی افزود: رفتار چین متناقض با اصول و اهداف این مانور است.

به علاوه لوگان مدعی شد که آمریکا اسناد و مدارک محکم و مستدلی دارد که نشان می‌دهند چین موشک‌های ضد کشتی، سیستم‌های موشکی سطح به هوا و گیرنده‌های الکترونیکی در بخش‌های مختلف مجمع جزایر اسپارتلی در دریای چین جنوبی مستقر کرده است.

وی تاکید کرد: فرود هواپیماهای بمب افکن چین در جزیره وودی نیز بسیار نگران‌کننده است.

لوگان افزود: در حالی که چین تاکید دارد ساخت و ساز جزایر در دریای چین جنوبی با هدف تضمین امنیت در این آب‌ها، کمک به دریانوردی، جستجو و نجات، حفاظت از ماهیگیران و دیگر اقدامات غیرنظامی صورت می‌گیرد، اما استقرار این سیستم‌های تسلیحاتی تنها برای استفاده نظامی هستند. از همین رو ما از پکن می‌خواهیم تا فورا سیستم‌های نظامی‌اش را از این جزایر مناقشه‌آمیز در دریای چین جنوبی خارج کند.

این در حالی است که پکن از واشنگتن به خاطر دعوت نکردن از نیروی دریایی چین برای شرکت در یکی از بزرگترین مانورهای دریایی مشترک به میزبانی آمریکا در واکنش به آنچه ادعا می‌کند نظامی‌سازی دریای مورد مناقشه چین جنوبی است، به شدت انتقاد کرد.

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین ضمن متهم کردن واشنگتن به داشتن ذهنیت منفی، گفت: ما این تصمیم آمریکا برای عدم دعوت از نیروی دریایی چین به منظور شرکت در مانور نظامی مشترک "حاشیه اقیانوس آرام" را غیرسازنده می‌دانیم. این تصمیم همچنین هیچ کمکی به درک متقابل میان چین و آمریکا نخواهد کرد.

لو کانگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز گفت: پکن در دریای چین جنوبی حق حاکمیت دارد و به هیچ وجه منطقی نیست که آمریکا برای تحت فشار گذاشتن چین دست به چنین اقداماتی بزند.

در همین حال وزارت دفاع چین امروز تاکید کرد: بستن در مذاکرات هیچ کمکی به همکاری‌ها و اعتماد متقابل نظامی میان چین و آمریکا نخواهد کرد.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای گفت: دعوت کردن یا نکردن از چین برای شرکت در این مانور دریایی بزرگ به میزبانی آمریکا هیچ تغییری در هدف و نیت پکن برای ایفای نقشی در حفاظت از صلح و ثبات در منطقه آسیا - اقیانوسیه ایجاد نخواهد کرد.

جزایر مصنوعی در دریای چین جنوبی و عملیات‌های نظامی چین باعث تشدید تنش‌ها میان آمریکا، چین و کشورهای منطقه شده است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها