کد خبر: 190728
|
۱۳۹۷/۰۳/۰۴ ۱۱:۳۷:۰۰
| |

ارزش معامله اوراق بدهی در فرابورس 30 درصد رشد کرد

فعالان بازار سرمایه در هفته ای که گذشت10 میلیون ورقه بدهی به ارزش هشت هزار و 649 میلیارد ریال در بازار ابزارهای نوین مالی داد و ستد کردند که از نظر حجم و ارزش معاملات بیش از 30 درصد رشد داشت.

ارزش معامله اوراق بدهی در فرابورس 30 درصد رشد کرد
کد خبر: 190728
|
۱۳۹۷/۰۳/۰۴ ۱۱:۳۷:۰۰

اعتمادآنلاین| بازار اوراق بدهی دولتی به منظور بازپرداخت بدهی دولت به پیمانکاران بخش خصوصی و تامین بخشی از هزینه‌های جاری دولت، فعالیت خود را در مهر ماه 1394 و با انتشار اسناد خزانه اسلامی مرحله اول (اخزا 1) آغاز کرد و تا امروز دولت با اخذ مجوز از مجلس در قالب بودجه سالیانه کل کشور اوراق بدهی را با نمادهای اخزا، سخاب و سخا منتشر و روانه بازار سرمایه کرده است.


بنا بر اعلام روز جمعه فرابورس ایران، اوراق بدهی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله بهترین عملکرد هفتگی را در معاملات فرابورس در هفته ای که گذشت، رقم زدند.


فعالان بازار سرمایه در هفته منتهی به چهارم خرداد یک‌هزار و 296 میلیون ورقه بهادار به ارزش 12 هزار و 35 میلیارد ریال را در 172 هزار دفعه در فرابورس داد و ستد کردند که ارزش آن بیش از 28 درصد رشد داشت. این رشد در حالی به ثبت رسید که حجم داد و ستدها با افت 40 درصدی روبه‌رو شد.


در این میان سهامداران در بازارهای اول، دوم و پایه به ترتیب 116، 589 و 535 میلیون سهم را به ارزش 164، یک هزار و 332 و 948 میلیارد ریال معامله‌ کردند که در مقایسه با هفته پیش از آن از افت اندک حجم معاملات در این سه بازار حکایت داشت. ارزش دادوستدها نیز اگرچه با افت 6 و یک درصدی در دو بازار اول و دوم روبه‌رو شد اما افزایش 22 درصدی را در بازار پایه تجربه کرد.


در بازار ابزارهای نوین مالی 56 میلیون ورقه به ارزش 9 هزار و 587 میلیارد ریال دادوستد شد که از افزایش 78 درصدی حجم و 35 درصدی ارزش معاملات حکایت داشت.


صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF ) نیز میزبان معامله 46 میلیون ورقه به ارزش 648 میلیارد ریال بودند که در این بخش نیز رشد 95 و 81 درصدی حجم و ارزش معاملات به ثبت رسید. اوراق گواهی تسهیلات مسکن نیز با جابه‌جایی 400 هزار ورقه تسه به ارزش 290 میلیارد ریال افت 0.5 و 2 درصدی در حجم و ارزش معاملات را تجربه کردند.


در میان تابلوهای معاملاتی بازار پایه نیز دو تابلو «ب» و «ج» با افزایش ارزش معاملات و تابلو «ج» با رشد حجم معاملات روبه‌رو شدند.


رصد معاملات انجام شده در صنایع فرابورسی نیز حاکی از آن است ارزش معاملات خرد بازار سهام شامل معاملات در بازارهای اول، دوم، پایه، مشتقه و بنگاه‌های کوچک و متوسط (SME) به 2 هزار و 295 میلیارد ریال رسید و گروه محصولات شیمیایی با ارزش معاملاتی به میزان 423 میلیارد ریال، 18 درصد از ارزش کل معاملات را در اختیار گرفت.


گروه فلزات اساسی، انبوه‌سازی، پیمانکاری صنعتی و پالایشی‌ها نیز در جایگاه‌ دوم تا پنجم صنایعی ایستادند که بالاترین میزان از ارزش کل معاملات خرد بازار سهام را به ترتیب به میزان 13، 10، 9 و 8 درصد به خود اختصاص دادند.


شاخص کل فرابورس نیز با رشد حدود یک درصدی در آخرین روز کاری هفته در ارتفاع یک ‌هزار و 107 واحدی ایستاد تا میزان رشد خود از ابتدای امسال را به نزدیکی یک درصد برساند.


همچنین در هفته‌ای که سپری شد در نخستین روز از خردادماه 97 شرکت صنایع ماشین‌های اداری ایران پس از احراز تمامی شرایط لازم برای پذیرش در بازار دوم فرابورس درج شد. این شرکت با نماد «مادیرا» 22 آبان‌ماه سال قبل در گروه محصولات کامپیوتری، زیرگروه تولید رایانه و تجهیزات جانبی در بازار دوم فرابورس پذیرش شده بود و حال به عنوان یکصد و هفتاد و هفتمین نماد معاملاتی است که در فرابورس ایران درج می‌شود.


از فردا (5 خرداد) پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه یکم دانشگاه تهران با نماد «تهران1» در بازار سوم فرابورس آغاز می‌شود؛ حوزه فعالیت و سرمایه‌گذاری این صندوق «فناوری اطلاعات و ارتباطات» و سرمایه آن 150 میلیارد ریال است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها