کد خبر: 190731
|
۱۳۹۷/۰۳/۰۴ ۱۱:۴۵:۰۰
| |

رئیس هیات داوری انجمن سازندگان صنعت نفت:

خروج از برجام خللی در تامین تجهیزات صنعت نفت ایجاد نمی‌کند/ فقط یک چهارم کالاها وارداتی است

رئیس هیات داوری انجمن سازندگان صنعت نفت گفت: امریکا دولت ایران را تحریم می‌کند با بخش خصصی که مشکلی ندارد، حتی اگر بخش خصوصی هم دچار مشکل شود ما می‌توانیم با یک کشور ثالث قرارداد ببندیم و تجهیزات را اسمبل کنیم یعنی گسترش ارتباطات جهانی مثل قدیم نیست که درها بسته باشد بلکه راه‌های متعددی وجود دارد.

خروج از برجام خللی در تامین تجهیزات صنعت نفت ایجاد نمی‌کند/ فقط یک چهارم کالاها وارداتی است
کد خبر: 190731
|
۱۳۹۷/۰۳/۰۴ ۱۱:۴۵:۰۰

اعتمادآنلاین| پدیدار رئیس هیات داوری انجمن سازندگان صنعت نفت درباره خروج امریکا از برجام، تحریم‌های احتمالی و وضعیت آن بخش از تجهیزات صنعت نفت که ایران توان ساخت آن را در داخل ندارد، اظهار داشت: در حال حاضر سازندگان داخلی حدود 70 تا 75 درصد یعنی سه چهارم تجهیزات مورد نیاز را تولید می‌کنند، یعنی ما برای یک چهارم تجهیزات، وابسته به خارج از کشور هستیم که فعلا در انبارها موجود داریم، ضمن اینکه در زمان جنگ و تحریم نیز در چنین شرایطی تولیدمان کم نشد، اکنون نیز توان بومی سازی تجهیزات را داریم.

وی افزود: باید در نظر داشت که فقط امریکا در صدد تحریم ماست، اتحادیه اروپا محکم پای برجام ایستاده است مگر اینکه آنقدر به اتحادیه اروپا فشار بیاورد که از برجام خارج شود، در آن صورت وزارت نفت روی سناریوهای مختلف کار می‌کند.

وی گفت: یکی از سناریوها این است که دولت پایش را از این صنعت کنار بکشد و اقتصاد ساخت و تجهیزات و پیمانکاری را به بخش خصوصی بسپارد.

رئیس هیات داوری انجمن سازندگان صنعت نفت همچنین خاطرنشان کرد: امریکا دولت ایران را تحریم می‌کند با بخش خصصی که مشکلی ندارد، حتی اگر بخش خصوصی هم دچار مشکل شود ما می‌توانیم با یک کشور ثالث قرارداد ببندیم و تجهیزات را اسمبل کنیم یعنی گسترش ارتباطات جهانی مثل قدیم نیست که درها بسته باشد بلکه راه‌های متعددی وجود دارد.

وی در ادامه درباره خروج توتال از قرارداد فاز 11 نیز گفت: قرارداد با این شرکت در چارچوب مذاکرات 2 تا 3 سال گذشته و با چشم باز بسته شده بود و کسی هم این قرارداد را به آنها تحمیل نکرده بود اما همیشه سیاست بر همه امور حکومت می‌کند که این امر در اقتصاد نیز مستثنی نیست.

وی افزود: اکنون هم سیاست به توتال گفته با ایران کار نکند، در قرارداد پیش بینی شده بود اگر توتال به عنوان رهبر کنسرسیوم به هر دلیلی کارش را انجام ندهد تمام هزینه‌هایی که کرده از بین می‌رود، این شرکت طی 8 ماه کار مستقیم در ایران برخی دیتاها و دانش را به کشور منتقل کرد، مناقصاتی برگزار کرد، اکنون ادامه کار ما در زمینه تجهیزات با سی.ان.پی.سی چین و پتروپارس از ایران خواهد بود.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها