کد خبر: 190789
|
۱۳۹۷/۰۳/۰۵ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

یک متخصص پوست و مو در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین پاسخ داد

بیماری پوستی کودکان روستاهای خراسان جنوبی چیست؟

شهلا پورسعید، متخصص پوست و مو که مطبش در شهر بجنورد است در مورد منشأ بیماری پوستی کودکان روستایی خراسان جنوبی، می‌گوید: «تا جایی که مطالعات موردی من نشان می‌دهد، این بیماری یک نوع اگزمای شدید است. این نوع اگزما از طریق وراثت منتقل می‌شود اما عوامل محیطی در تشدید و پیشروی آن بسیار مؤثر است.»

بیماری پوستی کودکان روستاهای خراسان جنوبی چیست؟
کد خبر: 190789
|
۱۳۹۷/۰۳/۰۵ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| چند روز در توئیتر تصاویر کودکانی از روستاهای خراسان جنوبی دست به دست می‌شد تا برای درمان آنها کمک مالی و پزشکی جمع‌آوری شود. دیروز هم محمدباقر عبادی نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس با بیان اینکه بیش از 80 درصد کودکان روستاهای خراسان جنوبی از مشکل پوستی رنج می‌برند، گفت: «در دو سه ماه اخیر بارها و بارها کودکانی را که دچار این بیماری پوستی هستند از نزدیک دیده‌ام.» به گفته باقری بیماری پوستی این کودکان به مشکلات بهداشتی منطقه بر می‌گردد که متأثر از کمبود آب است.

شهلا پورسعید، متخصص پوست و مو که مطبش در شهر بجنورد است و چند بار به این کودکان برخورده است، در مورد منشأ این بیماری به اعتمادآنلاین می‌گوید: «تا جایی که مطالعات موردی من نشان می‌دهد، این بیماری یک نوع اگزمای شدید است. این نوع اگزما از طریق وراثت منتقل می‌شود اما عوامل محیطی در تشدید و پیشروی آن بسیار مؤثر است.»

به گفته پورسعید بیماری کودکان روستاهای خراسان جنوبی در مواجهه با گردوغبار و گرما شدت پیدا می‌کند. او می‌گوید: «به دلیل ازدواج‌های فامیلی بسیاری از کودکان روستاهای درمیان به اگزمای شدید پوستی مبتلا هستند. اگزمایی که به شدت آزار دهنده و پیشرونده است. دسترسی به دارو و فاصله گرفتن از محیطی پر از گرد و خاک و گرم می‌تواند پوست کودکان را درمان کند اما اغلب آنها نه توان تهیه دارو دارند و نه می‌توانند در محیطی تمیز و خنک زندگی کنند.»

پورسعید در مورد اهمیت آب در بهبود بیماری کودکان درمیان می‌گوید: «وقتی حمله اگزما شروع شود هر نوع آلودگی می‌تواند به تشدید آن کمک کند. کودکان در بسیاری از روستاها دسترسی به آب پاکیزه برای استحمام ندارند. این موضوع در روستاهای مرزی به یک موضوع عادی بدل شده است. آبی که با تانکر به روستاها می‌رسد به زحمت کفاف استفاده آشامیدن و غذا پختن را می‌دهد، بنابراین آبی برای حمام کردن باقی نمی‌ماند.»

او ادامه می‌دهد: «تا جایی که می‌دانم بسیاری از مردم حتی برای مصرف روزانه‌شان هم مجبور به استفاده از آب آلوده قنات‌ها هستند. قنات‌هایی که در این روستاها قرار دارند نباید برایتان قنات‌های تمیز مرکز کشور را تداعی کند، چون آب قنات‌های این منطقه واقعاً آلوده است. مردم برای خوردن و استحمام از این آب استفاده می‌کنند و این یعنی تقویت انواع بیماری‌های پوستی، آن هم برای مردمی که به صورت ارثی از اگزمای شدید رنج می‌برند. تا جایی که می‌دانم چند سال پیش تعدادی حمام پیش ساخته و تعدادی هم حمام سیمانی در روستاهای درمیان ساخته شد اما تمام این حمام‌ها به دلیل کمبود آب مخروبه شده‌اند. حمام کردن به عنوان یکی از عوامل اصلی زدودن آلودگی از سطح پوست و همچنین خنک کردن پوست می‌تواند تاثیر زیادی در کاهش شدت حمله‌های اگزما داشته باشد. ضمن اینکه استفاده از دارو تا وقتی که امکان نظافت محل زخم‌ها وجود نداشته باشد و عامل حساسیت‌زا هم کماکان وجود داشته باشد نمی‌تواند به بهبود حال بچه‌ها کمک کند.»

پورسعید در جواب اینکه اگزمای پوستی کودکان چقدر می‌تواند خطرناک باشد، می‌گوید: «اگر اگزما پیشروی کند و تبدیل به زخم باز شود، می‌تواند عفونت کند و این موضوع جان کودکان را به خطر می‌اندازد، حتی اگر نگران جان بچه‌ها هم نباشیم، تشدید اگزمای پوستی می‌تواند زندگی آنها را به شدت تلخ و آزار دهنده کند. ضمن اینکه زیبایی ظاهرشان را هم در بزرگسالی از بین می‌برد چون لکه‌های ناشی از اگزمای شدید بر روی پوست باقی می‌مانند.»

او ادامه می‌دهد: «بی‌قراری و بی‌اشتهایی از علائم بالینی اگزما در کودکان است. این موضوع می‌تواند باعث ضعیف شدن بدنشان شود و ضمن تقویت حمله‌های اگزما،‌ زمینه ابتلای آنها به بیماری‌های دیگر را هم فراهم کند. بنابراین به نظر می‌رسد که کودکان این منطقه نیاز به کمک دارند اما نه کمک‌های موقت، بلکه باید کاری کرد که شرایط زندگی‌شان تغییر کند.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها