کد خبر: 190803
|
۱۳۹۷/۰۳/۰۴ ۱۹:۱۹:۰۰
| |

اعتمادآنلاین از دومین کنگره حزب اعتمادملی گزارش می‌دهد؛

تاکید بر رفع حصر و انسجام ملی در کنگره اعتمادملی

دومین کنگره حزب اعتمادملی با حضور چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب در حالی برگزار شد که رفع حصر، انسجام ملی و ارتقای اعتمادملی وجه اشتراک سخنرانی‌های چهره‌های سیاسی حاضر در این کنگره بود.

تاکید بر رفع حصر و انسجام ملی در کنگره اعتمادملی
کد خبر: 190803
|
۱۳۹۷/۰۳/۰۴ ۱۹:۱۹:۰۰

اعتمادآنلاین| دومین کنگره حزب اعتماد ملی در حالی امروز عصر در کانون توحید برگزار شد که اعضای شورای مرکزی این حزب، مسئولان دفاتر استانی و چهره‌های اصلاح‌طلبی همچون عبدالله نوری، محمدرضا عارف، ابراهیم اصغرزاده، علی مطهری، علی شکوری‌راد، قدرت‌الله علیخانی، محسن رهامی، عباس عبدی، غلامحسین کرباسچی،‌ فاطمه راکعی، فاطمه کروبی، مرتضی الویری، محمدرضا تابش، محمد حسین کروبی، احمد مازنی و بهروز نعمتی و همچینین اعضای حزب اعتمادملی همچون الیاس حضرتی، رسول منتجب‌نیا و محمدجواد حق‌شناس در این کنگره حضور داشتند.

عارف: امیدواریم هر چه زودتر شرایط رفع حصر عزیزانمان فراهم شود

محمدرضا عارف رییس فراکسیون امید مجلس ضمن تاکید بر لزوم بازسازی اعتماد میان مردم و حاکمیت، گفت: یکی از موضوعاتی که می‌تواند در این زمینه بسیار مهم باشد پاسخگویی تمام ارکان به مردم است.

به گزارش خبرنگار اعتمادآنلاین او گفت: برگزاری دومین کنگره یکی از احزاب موثر اصلاح‌طلب در این ماه مبارک را تبریک می‌گویم. امیدوارم این حزب در رسیدن به اهداف خود موفق باشد.

او افزود: خرداد ماه حماسه است، حماسه 2 خرداد سال 76، حماسه 3 خرداد سال 60 و حماسه 15 خرداد را در سال 42 پشت سر گذاشتیم. وجه مشترک این سه حماسه مردمی بودن آن است، هر سه رویداد در تاریخ معاصر ما جایگاه ویژه‌ای دارد.

رییس فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: مردم در 2 خرداد 76 با درک صحیح شرایط کشور به ویژه در عرصه بین‌الملل دست به انتخابی زدند که نامی به جز حماسه بر آن نمی‌توان گذاشت. انتخاب رییس‌جمهوری که نه تنها با نگاه سیاسی، هشت سال به منزلت ایرانی در دنیا افزود بلکه با نگاهش در سایر عرصه‌ها موجب پیشرفت کشور شد. اجرایی شدن برنامه‌ سوم توسعه، کشور را در روند رو به رشد با شاخص‌های ارزنده قرار داد.

عارف تاکید کرد: در دوم خرداد آموختیم اراده ملت بر تمام اراده‌ها پیروز می‌شود و رای مردم حرف آخر را می‌زند. با رویکرد و تلاش اصلاح‌طلبان حماسه 24 خرداد 92، 7 اسفند 94 و 29 اردیبهشت 96 را پشت سر گذاشتیم. امیدواریم با انسجام بیشتر گام‌های بعدی را اینگونه روبروی خود داشته باشیم. رمز پیروزی ایران، وحدت و انسجام درون جریان اصلاحات بود.

او ادامه داد: یادی کنیم از حجت‌الاسلام و المسلمین کروبی که با نگاهی توسعه‌گرایانه به تقویت تحزب در کشور پرداختند. آقای کروبی به دنبال وحدت در جریان اصلاحات بودند. امیدواریم همکاران‌شان در حزب اعتماد ملی در این زمینه و در جهت وحدت و انسجام گام بردارند. تشکر می‌کنم از افرادی که نگذاشتند بعد از وقایع 88 چراغ این حزب خاموش شود. امیدواریم شرایط و محرومیت‌ها و محدودیت‌ها برای افراد رفع شود و حصر برای محصورین رفع شود.

عارف با طرح این سوال که در نظام جمهوری اسلامی ایران چگونه می‌توان اعتماد بین مردم و حاکمیت را تقویت کرد، تحلیل کرد: با توجه به شرایط کشور، ارتقای اعتماد ملی ضرورت جدی دارد. اعتماد ملی در تمام مواقع و همه صحنه‌های مهم در این چهار دهه گذشته موجب پیروزی ما شده و همچنین موجب دستاوردهایی شده؛ دستاوردهایی که مرهون همراهی مردم با حاکمیت است. با همراهی مردم می‌توانیم دشمنی‌ها و تحریم‌های ظالمانه را پشت سر بگذاریم. تقویت اعتماد بین مردم و حاکمیت یک ضرورت انکارناپذیر است.

رییس فراکسیون امید مجلس اضافه کرد: ما در خصوص تقویت اعتماد بین مردم و حاکمیت با آسیب‌هایی روبرو هستیم. ما باید به دنبال بازسازی اعتماد بین مردم و حاکمیت باشیم و یکی از موضوعاتی که می‌تواند در این زمینه بسیار مهم باشد پاسخگویی تمام ارکان به مردم است. وقتی مسئولیت‌پذیری داشته باشیم نمی‌توانیم پاسخگو نبایشم. یکی از راه‌های ارتقای اعتماد ملی، پاسخگویی است. همه جریانات سیاسی باید در این جهت گام بردارند. اصلاح‌طلبان باید در این زمینه پیشگام باشند و پاسخگویی را مورد توجه قرار دهند. ما امروز شاهد همسویی نسبی میان دولت، مجلس و مدیریت شهری هستیم. باید اصل پاسخگویی را مورد توجه قرار دهیم. برخی چالش‌هایی که در تریبون‌ها مطرح می‌شود به صلاح نیست. اگر کوتاهی انجام شده باید متواضعانه از مردم عذرخواهی کنیم.

عارف ادامه داد: اصلاح‌طلبان برای برون‌رفت از چالش‌ها که با ناامیدی میان نسل جوان همراه است طرح نوعی ایجاد می‌کنند. اصلاح‌طلبان این ظرفیت را دارند که در چارچوب راه امام، ارزش‌ها و قانون اساسی برون‌رفت از وضعیت کنونی را دنبال کنند. ما اهل گفت‌وگو هستیم، ما با گفت‌وگو و دیپلماسی می‌توانیم در عرصه بین‌المللی پیروز شویم. شاهد بودیم کنگره آمریکا عملا با ترامپ رودررو قرار گرفت و این یک پیروزی برای دیپلماسی ما بود، یک پیروزی برای عزیزانی که زحمت کشیدند و برجام به وجود آمد. ما باید قدر این عزیزان به خصوص وزیر امور خارجه را بدانیم. ما باید با حمایت ملی نشان دهیم که انقلاب ما ظرفیت بالایی در گفت‌وگو دارد، ما به هیچ وجه از منافع ملی خودمان کوتاه نمی‌آییم.

رییس فراکسیون امید تاکید کرد: باید از برخوردهای تند و احساسی که تلقی برخورد با مردم یک کشور دیگر را ایجاد می‌کند بپرهیزیم. بعضا حرکتی کوچک در نهادی حاکمیتی توسط نفراتی محدود می‌تواند به دست دشمن بهانه دهد و ما را با چالش روبرو کند. ما می‌توانیم در چارچوب عزت، مصلحت و حکمت از طریق دیپلماسی خواسته‌های خود را در جامعه بین‌المللی دنبال کنیم. در طول چهار دهه انقلاب و در دفاع مقدس ما توانستیم با گفتمان به دستاوردهایی برسیم. در مجلس دهم در مسیر ارتقای اعتماد ملی و نگرانی‌های فراکسیون امید بحث گفت‌وگوی ملی را بیان کردیم.

او گفت: ما دستاوردهایی در این زمینه داشتیم ولی باید آن را جدی‌تر دنبال کنیم، باید با تقویت گفت‌وگوی ملی میان همه اقشار حاشیه امنیت ملی را افزایش دهیم. رمز پیروزی ما همبستگی بوده، امروز هم درون حزب و جریان سیاسی اصلاحات باید اختلافات حتی کوچک را کنار بگذاریم و گفت‌وگوی ملی را با کمک احزاب اصلاح‌طلب در سطح جامعه توسعه دهیم.

این کنگره به منظور تطبیق فعالیت حزب با قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی برگزار می‌شود.

مطهری: رفع حصر و لغو ممنوع‌التصویری ضروری است

علی مطهری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اشتباه امروز این است که می‌خواهند آزادی اجتماعی را بدون آزادی معنوی به وجود بیاورند، گفت: ریشه سلب آزادی اجتماعی یکی زیاده‌خواهان هستند که حق دیگران را سلب می‌کنند و یکی خود انسان و یکی هم قانون‌گذاران که خواهند قانون را به نفع خودشان تدوین کنند.

به گزارش خبرنگار اعتمادآنلاین او گفت: به تعبیر شهید مطهری آزادی اجتماعی بدون آزادی معنوی میسر نیست. درباره ضرورت وحدت و همدلی اختلاف نظری نیست. از لوازم وحدت دوری از هوای نفسانی است و اینکه قدرت‌پرست نباشیم.

مطهری ادامه داد: آنجایی که فردی را اصلح بر خود می‌دانیم اصرار بر تصاحب قدرت نکنیم، به تعبیر شهید مطهری جامعه اسلامی همیشه از داخل مورد خطر واقع می‌شود. هر جا ضربه‌ای به ما وارد شده از تفرقه بوده است.

علی مطهری با بیان اینکه در نوع برخورد با منتقدان باید به یک مفهوم مشترک برسیم، گفت: امروز در اینکه نیاز به وحدت ملی داریم تردیدی نیست. در نوع برخورد با منتقدان باید به یک مفهوم مشترک برسیم. تا زمانی که به یک برداشت مشترک از اصول و مبانی نرسیم در گفت‌وگوی ملی موفق نمی‌شویم.

او گفت: اینکه احساس کنیم همه باید یک نظر داشته باشند و اگر کسی نظر مخالف داشته باشد نظام تضعیف می‌شود نظر خطرناکی است که متاسفانه برخی در نظام دارند.

مطهری گفت: ما اروپایی‌ها را تحقیر می‌کنیم که چرا درباره هولوکاست اجازه صحبت نمی‌دهند. ولی ما همان کاری را که اروپایی‌ها درباره هولوکاست کردند درباره وقایع 88 می‌کنیم. شاید کسی نظر دیگری داشته باشد و معتقد باشد نظام اشتباهی کرده است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: عظمت نظام جمهوری اسلامی و اصل ولایت فقیه به این است که همه آزاد باشند اظهار نظر کنند. ضرورت دارد سختگیری به منتقدان پایان یابد.

او گفت:در شرایط امروز لازم است که این انشقاق در کشور برای حصر و ممنوع‌التصویری بر طرف شود. البته ما نشانه‌هایی می‌بینیم و احساس می‌کنیم اراده‌ای برای این کار وجود دارد.

او در ادامه صحبت‌های خود با تاکید بر لزوم حل موضوعاتی مانند فعالان محیط زیستی، گفت: برای یک نظام اسباب سرشکستگی است که بخشی از نظام آنها را جاسوس بداند و بخشی دیگر آنها را جاسوس نداند. نباید در کار یکدیگر دخالت شود و حاکمیت دوگانه برقرار باشد. باید این اشکالاتی که داریم را برطرف کنیم.

مطهری با بیان اینکه ممکن است مصالحی اقتضا کند تلگرام فیلتر شود ولی باید در چارچوب خودش باشد، گفت: این کار باید از طریق کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه باشد. نمی‌شود یک بازپرس بگوید که تلگرام باید بسته شود. اینها از مصادیق دخالت در کار یکدیگر است. اگر حکم حکومتی است باید به مردم بگویید و برای مردم توضیح دهید. این‌طور نباشد که دستور از جای دیگری باشد و دیگران آن را تحمل کنند. ما نباید هیچ امر پنهانی داشته باشیم و باید به مردم بگوییم.

او گفت: تقسیم مردم و جوانان و دانشجویان به انقلابی و غیرانقلابی یا به ارزشی و غیر ارزشی، مبنای انقلاب ما نبود. انقلاب ما را اقلیتی شروع کردند و بعد بقیه مردم هم به آن پیوستند. همه انقلابی و ارزشی هستند. باید یک نگاه پدرانه به مردم داشته باشیم.

مطهری در پایان گفت: امروز وظیفه ما وحدت و همدلی توام با استقامت است. در شرایط سختی قرار داریم. حرف ترامپ به ما این است که شما باید اسرائیل را به رسمیت بشناسید تا ما به شما کمک کنیم. طبیعی است که ما این را نمی‌پذیریم. انشاءالله با استقامت و وحدت و همدلی از این مرحله سخت به خوبی عبور می‌کنیم.

حضرتی خطاب به فاطمه کروبی: سلام ما را به آقای کروبی برسانید

الیاس حضرتی در دومین کنگره حزب اعتماد ملی گفت: امسال کنگره را در حالی برگزار می‌کنم که بهترین عزیز ما، بزرگ پدر ما و شخصیت باارزش انقلابی و یار امام جایش خالی است. ای کاش روزگار به گونه‌ای رقم می‌خورد که آقای کروبی را در جمع‌مان داشتیم.

وی خطاب به فاطمه کروبی که در این جلسه حضور داشت گفت: شما مادر انقلاب هستید. سلام ما را به آقای کروبی برسانید و بگویید که خیلی از تشکل‌ها هنگامی که دبیرکل حزب آن‌ها از حزب فاصله می‌گیرد یا دور می‌شود، از هم می‌پاشند ولی حزب اعتماد ملی آنچنان علقه دلی و اعتقادی با شما داشتند که شبانه‌روز زحمت کشیدند. من امروز می‌گویم که کنگره بعدی را با حضور ایشان در ورزشگاه 100 هزار نفره آزادی برگزار خواهیم کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه فرزندان کروبی در پاکدستی همچون کروبی هستند و برای آنکه بتوانند صحبت کنند باید پاک، سالم و صادق باشند خاطرنشان کرد: امروز از حزب اعتماد ملی شخصیت‌های بسیاری در بدنه نظام حضور دارند که پاکدستی از ویژگی همه آن‌هاست. مشاهده کردیم که آقای افشانی از حزب اعتماد ملی به عنوان شهردار تهران انتخاب شدند. مخالفان او تلاش‌های بسیاری کردند تا نقطه منفی در کارنامه‌اش بیابند اما پاکدستی افشانی هیچ نقطه منفی در کارنامه او باقی نگذاشته بود.

وی ادامه داد: همچنین مخالفان تلاش بسیاری داشتند تا برگه‌ای علیه آقای نوروززاده معاون وزیر نفت و عضو حزب اعتماد ملی پیدا کنند اما تلاش آن‌ها به نتیجه نرسید. از آقای منتجب نیا مسجد را گرفتند، می‌خواستند منبر را نیز از او بگیرند اما حتی یک سطر هم از او پیدا نکردند.

حضرتی با اشاره به برگزاری دومین کنگره حزب اعتماد ملی بعد از حدود 10 سال از برگزاری نخستین کنگره خاطرنشان کرد: سال‌ها به دلیل مشکلاتی از برگزاری کنگره فرار می‌کردیم اما امسال به خاطر قانون جدیدی که متاسفانه در مجلس قبل تصویب شد و ما به لطف الهی در این مجلس آن را اصلاح خواهیم کرد، مجبور شدیم که دومین کنگره را امروز برگزار کنیم. امیدوارم این کنگره همچنان موجب وحدت، انسجام، پاک زندگی کردن اعضای حزب شود.

این عضو حزب اعتماد ملی با بیان اینکه ملت ایران معامله سنگینی کردند تا پای آرمان‌های نظام بایستند، خاطرنشان کرد: ما همچنان پای آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی ایران ایستاده‌ایم و از سوی دیگر نیز منتقد شدید انحرافات و اشکالات هستیم.

منتجب‌نیا: امیدواریم رفع حصر صورت بگیرد

رسول منتجب‌نیا قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی عصر جمعه در دومین کنگره این حزب که در کانون توحید برگزار شد، با اشاره به برگزاری این کنگره پس از حدود 10 سال تعویق و تاخیر، اظهار کرد: زمانی که نام کنگره دوم حزب را زمزمه می‌کردیم، نگران بودیم چرا که در کنگره اول شخصیت و عزیزی در کنار ما بود که امروز قریب به هشت سال است در حصر به سر می‌برد و جایش در این کنگره خالی است.

او با بیان اینکه بخش عمده‌ای از فعالیت‌های حزب اعتماد ملی نتیجه فداکاری‌ها، ایثار و بزرگواری‌های این شخصیت عزیز و خدمتگزار جمهوری اسلامی ایران است، خاطرنشان کرد: ان‌شاءالله هر چه زودتر به لطف خدا شاهد رفع حصر آیت‌الله کروبی، مهندس موسوی و دکتر رهنورد و حضور آنها در جمع مردم شریف ایران باشیم.

قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی با اشاره به اصلاح قانون احزاب در مجلس قبل، اظهار کرد: مجلس گذشته که رویکردش چندان مردمی نبود اصلاحیه‌ای به قانون احزاب ملحق کرد و بر اساس آن قرار بود سال گذشته احزاب خود را با آن تطبیق دهند. در این راستا ما سال گذشته تمامی اقدامات مربوط به تطبیق اساسنامه حزب با قانون احزاب را انجام دادیم و همچنین مکاتبات لازم با وزارت کشور صورت گرفت. در نهایت به ما مهلت دادند که تا 14 خرداد ماه کنگره حزب را برگزار کنند.

او با اشاره به وقایع بعد از انتخابات سال 88، گفت: در سال 88 حزب اعتماد ملی جزو احزابی بود که بیشترین ظلم و جفا بر او صورت گرفت؛ دفتر حزب به یک باره با هجوم مواجه شد و عده‌ای اسناد حزب را بردند. همچنین دفتر مرکزی حزب به مدت یکسال پلمب بود و کسی مسئولیت آن را بر عهده نمی‌گرفت.

قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی ادامه داد: حتی یک سال بعد از این انتخابات و در شرایطی که آقای کروبی در حصر نبود به دنبال برگزاری جلسه‌ای برای صرف شام با حضور تعدادی از اعضای حزب بودیم اما از جایی به ما اعلام کردند که در صورت برگزاری چنین جلسه‌ای حتما برخوردهایی با ما انجام خواهد شد.

منتجب‌نیا با اشاره به انتخابات سال 92، گفت: در سال 92 توانستیم دوستان خود را جمع کنیم و پرچمدار انتخابات این سال باشیم. حزب اعتماد ملی توانست انتخابات‌های سال‌های 92، 94 و 96 حضور فعالی از خود به نمایش بگذارد.

او همچنین با تاکید بر لزوم توجه به تحزب‌گرایی در کشور، اظهار کرد: ما راهی جز روی آوردن به تحزب برای دستیابی به توسعه پایدار و پیشرفت نداریم. باید تلاش کنیم که احزاب را تقویت نماییم. بزرگان نیز باید تلاش کنند تا احزاب در کشور نهادینه شوند و نظام حزبی در کشور جا بیفتد.

قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به آغاز روند تشکیل حزب اعتماد ملی در سال 84، خاطرنشان کرد: در سال 84 زمانی که آقای کروبی و من از جمع روحانیون مبارز خارج شدیم تصمیم گرفتیم تا یک حزب تاسیس کنیم. در همین راستا از برخی دوستان دعوت کردیم و بدین ترتیب هسته اولیه حزب اعتماد ملی شکل گرفت و شورای مرکزی آن بر اساس الگوهای بین‌المللی تشکیل شد و در یک فرصت نه تنها طولانی حزب توانست هم توسعه کمی و هم توسعه کیفی پیدا کند.

او ادامه داد: روند توسعه حزب تا سال 88 و آن فاجعه ادامه داشت. بعد از سال 92 نیز با دست خالی فعالیت خود را مجددا آغاز کردیم و ادامه دادیم و امروز حزب اعتماد ملی به عنوان یک تشکیلات اثرگذار در کشور مطرح است و مشاهده می‌کنیم که بدون فشار و رانت اعضای حزب در بخش‌های مختلف دولت، مجلس شورای اسلامی و همچنین شورای شهر حضور دارند. همچنین مشاهده می‌کنیم که با رای شایسته شورای شهر تهران آقای افشانی از این حزب به عنوان شهردار تهران انتخاب شده‌اند.

منتجب‌نیا با بیان اینکه حزب اعتماد ملی ظرفیت و پتانسیل کافی برای اثرگذاری در صحنه‌های مختلف را دارد، اظهار کرد: ان‌شاءالله به یمن ماه مبارک رمضان خداوند به مسئولان این توفیق را بدهد تا این تصمیم صحیح و عاقلانه را برای یک بار هم که شده بگیرند تا شاهد رفع حصر باشیم تا حزب اعتماد ملی نیز به دبیر کل‌اش تقدیم شود.

قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی در ادامه با اشاره به اصول حاکم بر این حزب، گفت: در حزب اعتماد ملی به مسائلی نظیر تفکر و اندیشه خط امام، حرکت درون نظام در راستای آرمان‌های انقلاب، داشتن خط اعتدال و پرهیز از افراط و تفریط، پذیرفتن و حل اختلاف نظرها، تاکید بر دموکراسی و رای آزاد در درون و بیرون حزب و همچنین توجه و حمایت از جوانان، بانوان و اقشار و قومیت‌های مختلف را به عنوان اصول حاکم بر حزب قبول داریم.

او گفت: حزب اعتماد ملی به هیچ وجه خود را نه خارج از نظام می‌داند و نه نسبت به آن بی‌تفاوت است بلکه نظام و آرمان‌های انقلاب را قبول دارد چون معتقد است که نظام از ماست و ما نیز از نظام هستیم.

منتجب‌نیا تاکید کرد: حزب اعتماد ملی از هرگونه ساختارشکنی و تصور خارج از نظام به دور است.

او گفت: حزب اعتماد ملی حدود و سلایق احزاب و قومیت‌های مختلف را تهدیدی برای نظام نمی‌داند بلکه آنها را نقاط قوت نظام می‌داند و معتقد است که باید هنر استفاده از آنها وجود داشته باشد.

قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی در پایان گفت: ان‌شاءالله در کنگره‌ دیگری که شاید به زودی تشکیل دهیم شاهد حضور آقایان کروبی و موسوی و خانم رهنورد باشیم.

فاطمه کروبی: وضعیت نامطلوب امروز نتیجه خودمحوری همه گروه‌ها است

فاطمه کروبی در دومین کنگره حزب اعتماد ملی گفت: من متعهدم سلام خالصانه همسرم را به شما اعلام بدارم و امید است این نشست در جهت رشد و توسعه سیاسی موثر باشد.

همسر مهدی کروبی افزود: از آقای منتجب نیا که در این چند سال زحماتی متحمل شدند، از آقای حضرتی نماینده مردم تهران، آقای علی مطهری نماینده شجاع و سایر نمایندگان که در جهت حقوق محصورین و زندانیان سیاسی تلاش می‌کنند تشکر می‌کنم.


همسر دبیر کل حزب اعتماد ملی تصریح کرد: اگر منصف باشیم باید بگوییم که وضعیت نامطلوب امروز کشور نتیجه خودمحوری همه گروه‌ها است.


وی افزود: آقای کروبی فردی است که امام او را دوست خود دانست، اما امروز محصور است، البته فکر و اندیشه هزینه دارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها