کد خبر: 190919
|
۱۳۹۷/۰۳/۰۵ ۱۳:۳۵:۰۰
| |

رئیس کمیسیون اتحادیه اوراسیا:

کشورهای اتحادیه اوراسیا در پی فرصتهای بازار ایران هستند

تیگران سرکیسیان رئیس کمیسیون اقتصادی اتحادیه اوراسیا اعلام کرد: کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا به لغو تحریم ها در مورد ایران علاقه مند هستند تا بتوانند در بازار ایران موقعیتی برای خود به دست بیاورند.

کشورهای اتحادیه اوراسیا در پی فرصتهای بازار ایران هستند
کد خبر: 190919
|
۱۳۹۷/۰۳/۰۵ ۱۳:۳۵:۰۰

اعتمادآنلاین| سرکیسیان به رادیو روسی اکومسکو گفت: علاقه به مشارکت با ایران در بین کشورهای اوراسیا، پس از امضای قرارداد معروف (برجام) که روسیه و کشورهای اروپایی از امضا کنندگان آن بودند، بشدت افزایش یافت.


وی افزود: ما متوجه شدیم که پس از لغو تحریم ها در مورد ایران، همه شرکت های بزرگ اروپایی در بازار ایران حضور یافتند.


رئیس کمیسیون اقتصادی اتحادیه اوراسیا اضافه کرد: ما نیز از این لحاظ می خواهیم جایگاه خود را در بازار ایران به دست بیاوریم زیرا بازار این کشور بسرعت توسعه می یابد و همه می خواهند موقعیتی در ان به دست بیاورند.


سرکیسیان ادامه داد: کالاهایی که از کشورهای اوراسیا به ایران صادر می شود با رقابت شدید مواجه شده اند.


وی افزود: بین شرکت های امریکایی و اروپایی و کشورهای اوراسیا رقابت شدید در عرصه های مختلف از ماشین سازی و فناوری ها گرفته تا توتون، آب معدنی و شیرینی جریان دارد.


سرکیسیان گفت: همه شرکت های ما علاقه دارند ند تا این بخت را از دست ندهند و در بازار ایران حضور داشته باشند.


وی اضافه کرد: در مذاکرات میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای تشکیل محدوده آزاد تجاری، کشورهای شرکت کننده در گفت وگوها فهرست کالاهایی را که می توانند به ایران صادر کنند اعلام کردند.


وی افزود: در این فهرست نام حدود 200 کالا وجود دارد که 50 درصد مبادلات بازرگانی کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا با ایران را تشکیل می دهد.


سرکیسیان تصریح کرد: کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا با ایران مبادلات بازرگانی سالانه به ارزش کل 2.7 میلیارد دلار دارند در حالی که با چین حدود یکصد میلیارد دلار مبادلات بازرگانی داریم و باید مبادلات تجاری کشورهای اتحادیه اوراسیا با ایران افزایش بیابد.


وی در پایان مصاحبه به استناد به نظرات کارشناسان گفت که قرارداد ایجاد محدوده آزاد تجاری میان ایران و اوراسیا می تواند حجم مبادلات بازرگانی میان این کشورها را 1.5 میلیارد دلار افزایش دهد.


به گزارش ایرنا، ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا 27م اردیبهشت ماه امسال موافقتنامه موقت ایجاد محدوده آزاد تجاری را امضا کردند.


رئیس کمیسیون اقتصادی اوراسیا درباره امضای این سند گفت: در توافقنامه با ایران، فهرست کالاهایی که تعرفه های تجاری متقابل کاهش می یابد، قید شده است.


مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه بتازگی درباره امضای قرارداد تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا به ایرنا گفته بود که این مذاکرات از دو سال پیش آغاز شد و اکنون جدولی از کالاهایی که قرار است شامل کاهش یا حذف تعرفه شود، تهیه شده و طرفین با رایزنی فراوان در نهایت به توافق رسیدند.


سفیر ایران در روسیه درباره فواید این قرارداد برای ایران گفت: این مساله پس از اجرایی شدن، تاثیر بسزایی در روان سازی تجارت منطقه ای بر جای می گذارد و با کاهش تعرفه های گمرکی به توسعه مبادلات تجاری بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا کمک زیادی می کند.


اتحادیه اقتصادی اوراسیا از سال 2015 کار خود را با عضویت روسیه، قزاقستان و بلاروس آغاز کرد؛ این اتحادیه با هدف تضمین حمل و نقل آزاد محصولات، خدمات، سرمایه و نیروی کار میان کشورهای عضو راه اندازی شده است.


ارمنستان و قرقیزستان نیز پس از مدت کوتاهی به این اتحادیه پیوستند و در سال 2016 ویتنام به نخستین کشور فرا منطقه ای تبدیل شد که عضو این اتحادیه شد.


بیش از 40 کشور و سازمان بین المللی از جمله چین، اندونزی، رژیم صهیونیستی و همچنین کشورهای آمریکای لاتین برای فعالیت در چارچوب این اتحادیه اعلام آمادگی کرده اند.


این اتحادیه همچنین با کره جنوبی، مصر و هند مذاکراتی برای عضویت و همکاری داشته است

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها