کد خبر: 191008
|
۱۳۹۷/۰۳/۰۶ ۱۳:۱۵:۰۰
| |

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

سه قطبی شدن انتخابات ریاست مجلس خطری برای جایگاه لاریجانی است/ بعضی برای مجلس جایگاه ثانویه تعریف می‌کنند/ جایگاه مجلس از راس امور، نزول یافته است

یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس معتقد است که ریاست لاریجانی در مجلس زمانی تثبیت نمی‌شود که انتخابات سه قطبی شود. به گفته این نماینده اگر انتخابات ریاست مجلس سه قطبی شود در این شرایط امکان دارد که لاریجانی رایش به خطر بیافتد ولی در انتخابات دو قطبی حتما او رئیس خواهد شد.

سه قطبی شدن انتخابات ریاست مجلس خطری برای جایگاه لاریجانی است/ بعضی برای مجلس جایگاه ثانویه تعریف می‌کنند/ جایگاه مجلس از راس امور، نزول یافته است
کد خبر: 191008
|
۱۳۹۷/۰۳/۰۶ ۱۳:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نماینده اسلام آباد غرب و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» ، به ارزیابی عملکرد مجلس پرداخت و گفت: من مشکل مجلس را در تغییر مناصب نمی‌بینم. مجلس روز به روز بیشتر ضعیف می‌شود و جایگاهش از راس امور کاهش پیدا می‌کند. دلیلش این است که به واقع خیلی‌ها برای مجلس جایگاه ثانویه تعریف می‌کنند.

او ادامه داد: نهادها و جریانات مختلف در حوزه‌های مختلف چه در مجلس و چه در کمیسیون‌ها نقش صافی را بازی می‌کنند که به این واسطه مجلس تضعیف می‌شود. در حوزه‌های مختلف اعم از اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاست خارجی این موضوع وجود دارد و این ضعف‌هایی است که شکل گرفته است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: به نظر می‌رسد وجود برخی از افراد در مجلس که پذیرفته‌اند نقش ثانویه را بازی کنند این ضعف را به مجلس تحمیل کرده است. اگر کسانی به واقع این اراده را داشته باشند که جایگاه مجلس را تقویت کنند می‌توان گفت که تغییر ایجاد می‌شود اما متاسفانه من به شخصه خوش‌بین نیستم. روز به روز مجالس ما ضعیف‌تر می شود.

فلاحت‌پیشه در خصوص اینکه آیا با تغییر در هیات رئیسه می توان انتظار داشت که مجلس تقویت شود؟، گفت: تغییر باید بر اساس برنامه باشد اما من کسی را ندیدم که برنامه بدهد و بگوید که مجلس را به جایگاه واقعیش نزدیک می‌کند. در خیلی از مسایل کشور مجلس عقب است و جلساتی که می‌گذارد تنها در جهت مطلع شدن است. یعنی تصمیماتی گرفته می‌شود و بعد مجلس جهت اطلاع از این تصمیمات جلسه می‌گذارد که این در شان مجلس نیست.

او ادامه داد: جایگاه مجلس، جایگاه تصمیم‌گیری است و این جایگاه بسیار تضعیف شده است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به پشت پرده تحرکات سه فراکسیون برای حضور در هیات رئیسه مجلس، تاکید کرد: عضو هیچ کدام از فراکسیون‌های سیاسی مجلس نیست. اما سال گذشته تعاملی میان فراکسیون‌ها برای انتخابات هیات رئیسه شکل گرفت که این تعامل در انتخاب دبیران برهم خورد و منجر به نوعی اختلاف نظر و ناراحتی متقابل شد و شاید این باعث شود که رایزنی کمتری صورت بگیرد ولی با توجه به رایزنی‌هایی که در حال حاضر صورت می‌گیرد شاید تغییرات اساسی را در هیات رئیسه آینده نبینیم.

فلاحت‌پیشه گفت: رایزنی‌هایی که در مجلس در حال حاضر صورت می‌گیرد بیشتر با هدف حفظ جایگاه و موقعیت کنونی افراد در هیات رئیسه مجلس است. شاید بعضا برخی افراد جایگاه بالاتری را برای خودشان تعریف می‌کنند اما هدف این است که همین جایگاه حفظ شود اما بیشتر از موضع قدرت می‌خواهند این اقدام را انجام دهند.

او در خصوص اینکه آیا ریاست لاریجانی برای سال سوم مجلس دهم تثبیت شده است؟ گفت: ریاست ایشان زمانی تثبیت نمی‌شود که انتخابات سه قطبی شود. اگر انتخابات ریاست مجلس سه قطبی شود در این شرایط امکان دارد که آقای لاریجانی رایش به خطر بیافتد ولی در انتخابات دو قطبی حتما ایشان رییس خواهند شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها