کد خبر: 191138
|
۱۳۹۷/۰۳/۰۶ ۱۷:۴۰:۰۰
| |

قهرمان بودن... یا نبودن ناصر خان؟

ناصر ملک مطیعی، بازیگر قدیمی سینمای ایران که روز گذشته از دنیا رفته بود امروز در میان خیل بیشماری از مردمی که برای یادبود او آمده بودند ، تشییع شد اما با یک روایت تلخ، که همچنان چهره قهرمان فیلم را تاحدی برای ملک مطیعی حفظ کرد؛ چرا 40 سال در ایران بود اما درسینما و تلویزیون نه!

قهرمان بودن... یا نبودن ناصر خان؟
کد خبر: 191138
|
۱۳۹۷/۰۳/۰۶ ۱۷:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ناصر ملک مطیعی البته در یک فیلم سینمایی به نام«نقش نگار» ساخته علی عطشانی حضور داشت اگرچه فیلم چند سالی توقیف بود و بعد در یک اکران محدود بر پرده سینماها آمد، گویا می توانست در سینما حضور داشته باشد اما بهرحال ضبط چند برنامه تلویزیونی با حضور ملک مطیعی و حذف آن ازکنداکتور برنامه های صدا و سیما وسانسور او از فعالیتی که به گفته خودش بسیار به آن عشق می ورزید، باعث شد ، که ملک مطیعی همچنان در یادها به عنوان یک قهرمان حذف شده باقی بماند و یاد او بیشتر از پیش زنده بماند. ( درست مثل نقشی که در فیلم «قیصر» داشت؛ فرمون، که با دست خالی به سراغ عاملین مرگ خواهرش رفت و کشته شد)

شاید خصلت سینماست، قهرمان سازی! خصلتی که در سینمای پیش از انقلاب ، بسیار پررنگ تر بود. در فیلمهایی مثل قیصر و داش آکل، این قهرمانها بودند که همه چیز زیست جهان شان را رقم می زدند و خودشان، محک تمام خوبی ها و بدی ها در جهان اطرافشان بودند. اگرچه همان وقتها هم، کارگردانانی مثل تقوایی و بیضایی بودند که دیگر در سینمایشان به دنبال بازنمایی چهره قهرمان نبودند و دیگر امیدی برای آمدن نجات دهنده نداشتند که به دنبال جوهر فردی در هر انسان بودند که زیست جهان او را رقم می زد .در سینمای نسبیت گرای آنها، قهرمانی نبود که محک قاطعی برای جهان باشد.

اما سینمای صاحب قهرمان همیشه در عامه مردم اقبال بیشتری داشته چه در سینمای پیش از انقلاب و چه حتی حالا. شاید به همین خاطر است که بازیگرانی مثل ناصرملک مطیعی که در دورانی در نقش قهرمان در سینمای ایران ظاهر شدند، همچنان در خاطره نسل های گذشته مانده اند، حتی در بین جوانترها هم هنوز نوستالژی آن روزگار و میل به داشتن قهرمان دیده می شود، در فضای مجازی و از بین پست های مجازی جوانان در این روزها و پس از مرگ ناصرملک مطیعی، این میل، محسوس است و همچنان زنده. میل تمام قدرت و شهامت خود را در قهرمان دیدن و خود در سکوت ماندن و خطر نکردن. میل یکی را اسطوره کردن و او را تا سرحد قدرت معنوی بالا بردن برای اینکه دشواری وظیفه را از سر باز کنی و منتظر بمانی تا قهرمان کاری کند. چرا که او قهرمان است.

هنوز هم در بسیاری از فیلمهای ایرانی و حتی جهانی ، وجود قهرمان، فیلم را پرفروش تر می کند . اگرچه شرایط معاصر به ما می گوید که قهرمان خوب،قهرمان مرده است اما میل به علم کردن قهرمان همچنان در ناخودآگاه جمعی مردم نهفته است.

ناصر ملک مطیعی و نقش آفرینانی چون او، ناخواسته، بی آنکه خودش بخواهد و به خاطر شرایط اجتماعی ما، می توانند جایگزین یکی از این اسطورههای قهرمان باشند، در جهانی که دیگر قهرمان به کار ما نمی آید چرا که نه جهان ما جهان روایتهای تراژیک است و نه در جهان امروز، که همه یگانه اند و متفاوت، می توان کسی را اسطوره زیبایی روح و عشق و شجاعت دانست و با همه متفاوت.

منبع: پرشیادایجست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها