ابراهیم فیاض، جامعه‌شناس اصولگرا:

دولت باید کابینه اجتماعی تشکیل دهد

یک جامعه‌شناس اصولگرا درباره وضعیت دولت نوشت: تاکید می‌کنم دولت باید اجتماعی شود زیرا هم‌اکنون شاهدیم که همه دولت‌ها و نظام‌های اقتصادی در دنیا به سوی اجتماعی شدن حرکت ‌می‌کنند.

دولت باید کابینه اجتماعی تشکیل دهد
کد خبر: 191158
|
۱۳۹۷/۰۳/۰۷ ۰۸:۴۴:۰۰

اعتمادآنلاین| ابراهیم فیاض، جامعه‌شناس اصولگرا دولت از لحاظ اجتماعی مشکلات بسیاری دارد و از پس حل و فصل آن برنخواهد آمد اگر در کابینه خود تغییراتی ایجاد نکند. روحانی برای عبور از وضعیت موجود به یک کابینه اجتماعی و وزرایی مثل ربیعی و قاضی‌زاده‌هاشمی نیاز دارد. با افرادی مثل وزیر ارشاد که باید تفکر اجتماعی ایجاد کند و نمی‌کند، نمی‌توان کار را ادامه داد.

تاکید می‌کنم دولت باید اجتماعی شود زیرا هم‌اکنون شاهدیم که همه دولت‌ها و نظام‌های اقتصادی در دنیا به سوی اجتماعی شدن حرکت ‌می‌کنند. مصداق آن گسترش شبکه‌های اجتماعی است که حتی اقتصاد را نیز تحت تاثیر قرار داده است. اکنون در فضایی هستیم که به عنوان مثال باشگاه بارسلونا برای خود یک شبکه پولی را بر پایه همین شبکه‌های اجتماعی راه‌اندازی می‌کند.

مثال داخلی‌اش اسنپ است. مگر اسنپ یک شبکه اجتماعی تاکسیرانی نیست؟ همه اینها نشان می‌دهد که اقتصاد نیز در آینده، اجتماعی خواهد شد. متاسفانه دولت این واقعیت را درک نکرده است. فقط اقتصاد نیست و به اعتقاد من حتی ایدئولوژی نیز دیگر اجتماعی شده و سیاسی نیست. دولت‌های آینده همه اجتماعی هستند و سیاسی نخواهند بود. از همین رو باید گروه‌های اجتماعی را بیشتر مورد توجه قرار داد. دومین علت ناکامی‌های اجتماعی ما این است که از برخی مسایل بحران ساخته‌ایم.

به نظر من تا از این نگاه فاصله نگیریم، نمی‌توانیم به مدنیت بپردازیم. این بحران به اشکال مختلف بروز پیدا می‌کند. همین بحران نیز با مسائل اقتصادی گره خورده است. مثلا افزایش قیمت مسکن و مشکلات مالی مانع از تشکیل خانواده و رفع این بحران شده است. از سوی دیگر ما برای رشد جامعه و مدنیت به همگرایی نیاز داریم و این همگرایی در جامعه‌ای که خانواده‌های آن درگیر مسائل و بحران هستند، ایجاد نمی‌شود.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها