کد خبر: 191525
|
۱۳۹۷/۰۳/۰۹ ۱۴:۰۰:۰۰
| |

جلسه انتخابات هیات رئیسه مجلس حاشیه‌هایی را به همراه داشت؛

از فریادهای مستقلین در راهروهای مجلس تا یک درخواست دلواپسانه/ اعتراض به ائتلاف حاجی بابایی و لاریجانی

جلسه انتخاب هیات رئیسه برای سال سوم حواشی زیادی را به دنبال داشت؛ از فریادهای مستقلین در راهروهای مجلس تا درخواست نماینده جبهه پایداری برای سوگند نخوردن اعضای هیات رئیسه مجلس.

از فریادهای مستقلین در راهروهای مجلس تا یک درخواست دلواپسانه/ اعتراض به ائتلاف حاجی بابایی و لاریجانی
کد خبر: 191525
|
۱۳۹۷/۰۳/۰۹ ۱۴:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| نمایندگان مجلس امروز درحالی پایشان را به صحن سبز بهارستان گذاشتند که باید بعد از چندین روز حرف و حدیث و حدس و گمان در یک جلسه علنی سومین هیات رئیسه مجلس دهم را انتخاب می‌کردند؛ جلسه‌ای حواشی زیادی را به دنبال داشت.

به گزارش «اعتمادآنلاین» ، بعد از معرفی کاندیداهای ریاست مجلس، رای‌گیری میان محمدرضا عارف، علی لاریجانی و حمیدرضا حاجی بابایی آغاز شد. در نهایت عارف 114 را، لاریجانی 101 رای و حاجی بابایی 54 رای آورد و انتخابات به مرحله دوم کشیده شد. اما بعد از اعلام این مطلب حاجی بابایی انصراف داد. علی لاریجانی از او خواست که به پشت تریبون برود و انصراف خود را اعلام کند و حاجی بابایی پشت تریبون قرار گرفت و اعلام کرد که به نفع لاریجانی کنار می رود.

مستقلین که نسبت به اتفاقات رخ داده در صحن استرس و اضطراب زیادی داشتند این استرس را به راهروهای مجلس کشاندند. کاظم جلالی رئیس فراکسیون مستقلین به دنبال قوامی از صحن علنی خارج شده بود و می‌گفت آقای قوامی «این کار را نکن» برومندی هم خطاب به کاظم جلالی می گفت که 120 را داریم و خضری که احتمالا به دلیل ائتلاف‌های در حال شکل‌گیری با ولایی‌ها عصبانی بود با صدای بلندی که سعی در خفه کردن آن داشت می‌گفت حیثیتش را می‌ریزم.

این تنش به صحن علنی مجلس هم کشیده شد و در صحن هم گعده‌ای با حضور ولایی‌ها و مستقلین و البته با محوریت کاظم جلالی شکل گرفته بود. این در حالی بود که در این بین بعضی از کاندیداهای هیات رئیسه در بین راهروهای مجلس درحال پخش کردن تبلیغات خود در بین نمایندگان بودند که در نوع خود قابل توجه بود.

اما بعد از رای‌گیری مجدد، علی لاریجانی که با ائتلاف ایجاد شده با ولایی‌ها رای بالاتری را در مقابل عارف کسب کرده بود، آرا را به این نحو قرائت کرد: محمدرضا عارف123 رای، آرای باطله 9 رای و من حقیر 147 رای، بنابراین من دوباره رئیس شدم.

با انصراف حاجی بابایی به نفع علی لاریجانی ائتلاف نانوشته‌ای میان دو فراکسیون ولایی و مستقلین شکل گرفت و در ادامه این ائتلاف هر کدام از این دو فراکسیون دو نفر را به عنوان نواب رئیس معرفی کردند.

اما حواشی این انتخابات به دستور کار بعدی مجلس هم کشیده شد؛ بطوریکه در زمان شمارش آرای انتخابات هیات رئیسه مجلس طرح دو فوریتی تمدید مهلت جذب اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای بودجه 96 کل کشور و طرح تمدید قانون مجازات اسلامی مورد بررسی قرار گرفت و نقوی حسینی که به عنوان موافق طرح دو فوریتی تمدید مهلت جذب اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای بودجه 96 صحبت می کرد، در واکنش به عدم توجه علی لاریجانی خطاب به او گفت: به چپ هم توجه داشته باشید.

علی لاریجانی که بعد از کسب رای و ابقایش به عنوان رییس مجلس خوشحال بود، در پاسخ گفت: اینکه شما چپ قرارگرفتید تعجب آور است.

نادر قاضی پور هم در جریان بررسی این طرح، خواستار توجه رییس به مطالبی که عنوان می کرد بود و خطاب به امیرآبادی که در حال صحبت با لاریجانی بود، گفت: آقای امیر آبادی بگذارید رییس که ریاستش خشک نشده گوش کند.

مصطفی کواکبیان هم که برای اظهار نظر در خصوص طرح تمدید قانون مجازات اسلامی فرصتی برای سخنرانی پیدا کرده بود، به اقدام حاجی بابایی در هنگام انصراف و مطرح شدن اینکه به نفع لاریجانی کنار رفت انتقاد کرد. او گفت: نباید پشت تریبون تبلیغ می‌شد، شما ازاین به بعد اسپیکر ما باشید، ما که گذشتیم.

لاریجانی که از بیان اظهارات کواکبیان خرسند نبود، خطاب به این نماینده اصلاح‌طلب مجلس گفت: انشالله از این به بعد اخطارهای شما هم بر اساس آیین‌نامه باشد. رییس مجلس که با لحن تحکمانه‌ای صحبت می‌کرد، گفت: نگذرید هم مهم نیست. کواکبیان هم در جواب به لاریجانی گفت: همین اخلاقتان بد است. ما معتقدیم اصلاح‌طلبان پیروز هستند. از 103 رای به 125 رای رسیدیم. می خواستم بگویم اخلاق خوب برای آینده مجلس خوب است.

پس از پایان انتخابات هیات رئیسه مجلس، علی لاریجانی به همراه سایر اعضای هیات رئیسه به پشت تریبون رفتند تا سوگند یاد کنند.

محمد جواد ابطحی که پیش از این نیز نسبت به اجرای آیین نامه داخلی مجلس انتقاد می‌کرد، به جلوی تریبون رفت و خطاب به اعضای منتخب هیات رئیسه گفت: اگر نمی‌خواهید به آیین نامه عمل کنید قسم نخورید.

در هنگام سوگند یاد کردن اعضای هیات رئیسه مجلس محمدرضا عارف در صحن علنی حضور نداشت و دقایقی پس از پایان سوگند به صحن علنی مجلس وارد شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها