طیبه سیاوشی عضو فراکسیون زنان مجلس در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» مطرح کرد؛

ورود زنان به ورزشگاه‌ها در شورای امنیت کشور مطرح شده است/ فعلا دیداری با مراجع نداریم/ وزارت کشور و ورزش شدیدا موافق ورود زنان به ورزشگاه‌ها هستند

یک عضو فراکسیون زنان مجلس از موافقت بیشتر دستگاه‌های مربوط به حضور زنان در ورزشگاه‌ها می‌گوید و معتقد است حسن روحانی همانطور که چند روز پیش هم اعلام کرده با این موضوع موافق است؛ به گفته او تنها مانع ورود زنان به استادیوم‌های ورزشی نیروی انتظامی است.

ورود زنان به ورزشگاه‌ها در شورای امنیت کشور مطرح شده است/ فعلا دیداری با مراجع نداریم/ وزارت کشور و ورزش شدیدا موافق ورود زنان به ورزشگاه‌ها هستند
کد خبر: 191683
|
۱۳۹۷/۰۳/۱۱ ۱۴:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| الهه محمدی- او از همان زمانی که درهای ورزشگاه آزادی را به روی زنان سوری باز کردند اما به روی زنان ایرانی نه، بارها از لزوم ورود زنان به استادیوم‌های ورزشی گفته؛ طیبه سیاوشی گرچه خودش در آخرین بازی مقدماتی تیم ملی فوتبال برای جام جهانی وارد ورزشگاه آزادی شد و بازی را از نزدیک دید اما یکی از کسانی بوده که برای حل و فصل این موضوع ماه‌ها است که تلاش می‌کند؛ از همراهی‌اش با دیگر اعضای فراکسیون زنان برای دیدار با علما و مراجع قم در این باره گرفته تا شرکت در جلسه کمیسیون فرهنگی مجلس با دستگاه‌های مربوط به ورود زنان به ورزشگاه‌ها. جلسه‌ای که به گفته او در اسفندماه سال گذشته تشکیل شده و تنها مخالف آن هم نیروی انتظامی بوده است؛ «آن‌ها گفتند که نیروی انتظامی پلیس زن به اندازه کافی ندارد تا بتواند نظارت، کنترل و مدیریت کافی را در جایگاه زنان داشته باشد.»

این نماینده اصلاح طلب مجلس که به حل و فصل موضوع ورود زنان به ورزشگاه‌ها امیدوار است از موافقت وزرای کشور و ورزش در یک جلسه شورای امنیت کشور با موضوع ورود زنان به ورزشگاه‌ها می‌گوید و معتقد است حسن روحانی هم به عنوان رئیس این شورا همانطور که در سخنرانی چند روز پیشش هم اعلام کرد با این موضوع موافقت کامل دارد.

از سیاوشی درباره دیدار او و دیگر همکارانش در فراکسیون زنان مجلس با مراجع و علما هم پرسیدیم؛ دیدارهایی که به گفته او در حال حاضر قطع شده اما قبلا امیدوارکننده بوده است.

مشروح گفت‌وگوی طیبه سیاوشی را با «اعتمادآنلاین» در زیر می‌خوانید؛

*خانم سیاوشی، شما ماه‌ها است که درباره ورود زنان به ورزشگاه‌ها تلاش می‌کنید؛ جدیدترین فعالیت شما در این زمینه شرکت در جلسه کمیسیون فرهنگی مجلس با دستگاه‌های ذی‌ربط در این زمینه بوده است. در این جلسه چه گذشت؟

ما به دنبال صحبت‌هایی که داشتیم و تقاضاهایی که مطرح کرده بودیم و دستگاه‌های دیگری هم روی آن نظر داده بودند، جلسه‌ای رسمی در اسفند 96 در کمیسیون فرهنگی مجلس تشکیل دادیم که از دستگاه‌های مختلف مثل وزارت کشور، وزارت امور خارجه، نیروی انتظامی، دو معاونت زنان و معاونت فرهنگی وزارت ورزش و دو دستگاه پژوهشی و تحقیقاتی که وابسته به مجلس هستند (موسسه تحقیقات اسلامی قم و مرکز پژوهش‌های مجلس) دعوت کردیم. در این جلسه در مورد اینکه ورود زنان به ورزشگاه‌ها اشکال شرعی و فقهی دارد یا اشکال قانونی، بحث شد. یعنی سوالات ما این بود که آیا این مسئله اشکال قانونی دارد یا اشکال شرعی؟ از آنجا که موسسه تحقیقات اسلامی هم حضور داشت، در آخر به این جمع‌بندی رسیدیم که در صورت رعایت ضوابطی که برای ورود و خروج هست و در صورتی که امکان و تسهیلات لازم برقرار باشد، مشکلی برای ورود زنان به ورزشگاه‌ها وجود ندارد. در این جلسه عنوان شد که براساس شرایط و مقتضیات زمان و مکان می‌توان در احکام اولیه تغییراتی ایجاد کرد. در واقع منظور همان اجرای احکام ثانویه است. در احکام اولیه آمده که دیدن بدن مرد اشکال دارد اما ما عنوان کردیم که در استادیوم‌های فوتبال از فاصله ای که زنان حضور دارند، فاصله دور است. علما هم با توجه به شرایط زمان و مکان روی ورزشی مثل کشتی و شنا بحث دارند ولی به دلیل اختلاف نظر فقها روی این مسئله روی احکام ثانویه بیشتر بحث کردیم و به این نتیجه رسیدیم که اگر مسائل و مشکلات جانبی مثل ورود و خروج رعایت شود، مشکل شرعی وجود نخواهد داشت.

*مساله شرعی این موضوع درحالی مطرح می‌شود که منع قانونی دراین‌باره وجود ندارد. نظر شرکت کنندگان درباره این موضوع چه بود؟

ما در این جلسه بعد از بحث دربار مسئله شرعی این موضوع درباره مسائل قانونی بحث کردیم و تاکید کردیم که هیچ قانونی برای منع حضور زنان د رورزشگاه‌ها نداریم. درواقع همه دستگاه‌های حاضر هم عنوان کردند هیچ قانونی برای اینکه زنان وارد ورزشگاه‌ها نشوند، نوشته نشده است. منتها بحث اینجا است که بعضی‌ها معتقدند با ورود زنان به ورزشگاه‌ها احتمال مفسده وجود دارد. نیروی انتظامی هم دراین جلسه دقیقا به همین دلیل استناد می‌کرد. منتها ما بحث را به اینجا کشاندیم که فارغ از احتمالات بیان کنید که چه منعی وجود دارد که زنان نمی‌توانند وارد ورزشگاه ها شوند. نماینده نیروی انتظامی هم اشاره کرد که یکسری زیرساخت‌ها لازم است که ما نداریم.

*اما این موضوع درحالی مطرح می‌شود که پیش از این فنی‌کاران ورزشی گفته‌اند همه امکانات برای ورود زنان به ورزشگاه آزادی فراهم است. پس این زیرساخت‌ها چیست که هنوز مهیا نشده است؟

ما هم همین موضوع را مطرح کردیم و گفتیم که حتی برای ورود و خروج زنان هم به ورزشگاه‌ها مشکلی وجود ندارد و حتی می توانند جایگاه جدا هم برای زنان تعبیه کنند.

*پاسخ نیروی انتظامی به این موضوع چه بود؟

بعد از طرح این موضوع آن‌ها گفتند که ما پلیس زن نداریم برای اینکه بتوانیم نظارت، کنترل و مدیریت کنیم. در واقع این مسئله دیگری بود که هیچ وقت قبلا به آن اشاره نشده بود. اگر مشکل آموزش پلیس زن است که باید آموزش های لازم داده شود که بدانند به چه طریق می توانند این بحث را مدیریت کنند و در یک مدت کوتاه با توجه به پلیس‌های زنی که هستند، می‌توان این کار را انجام داد. اما مشکل اینجا است که دائما روی بحث احتمالات می‌روند در حالی که ما می‌خواهیم در فضای واقعی صحبت و تصمیم‌گیری‌کنیم. من شخصا دنبال این هستم که بتوانیم ورود زنان را به بازی‌های ملی فراهم کنیم. یعنی این خودش می تواند یک آزمایش خوب باشد.

نیروی انتظامی می‌گوید ما پلیس زن نداریم برای اینکه بتوانیم در ورزشگاه‌ها نظارت، کنترل و مدیریت کنیم

*شما هم معتقدید مشکل فقط نداشتن پلیس زن در ورزشگاه‌ها است؟

البته موضوع حضور پلیس زن در ورزشگاه‌ها چندان بیراهه نیست. در ورزشگاه‌ها همه جور اتفاقی می‌افتد. فقط فحاشی نیست و پرتاب سنگ هم داریم. در آن جلسه کمیسیون فرهنگی که برایتان توضیح دادم صحبت‌های روشنگرانه‌ای مطرح شد و یکی از معاونین عنوان کردند در مسابقه‌ای که اینفانتینو، رئیس فیفا حضور داشته تا زمانی که در ورزشگاه بوده هیچ اتفاقی نیفتاده ولی به محض خروج از ورزشگاه به سمت داور وسیله‌ پرتاب کرده‌اند. ما علاوه بر اینکه نیاز به پلیس زن داریم به دوربین هم نیازمندیم. با گذاشتن این دوربین‌ها کمک بزرگی به ما خواهد شد.

*این مخالفت‌ها درحالی صورت می‌گیرد که چندی پیش بازی تیم ملی بسکتبال ایران و عراق برگزار شد و تعداد زیادی از زنان هم به تماشای این مسابقه آمده بودند. پلیس زن هم در سالن حضور داشت. شما به این موضوع در این جلسه اشاره‌ای کردید؟

بله؛ من عنوان کردم که بازی بستکبال ایران- عراق در سالن بود و این بازی واقعا هیچ حاشیه‌ای نداشته است. درحالی که برآورد شده بود که جمعیت زنان در آن سالن حتی از جمعیت مردان هم بیشتر بوده است. خانواده‌ها با بچه‌هایشان شرکت کرده بودند و همچنین از کسانی که فضای امنی فراهم کرده بودند می‌توان جای تشکر داشت. ضمن اینکه مردم هم واقعا برای سرگرمی آمده بودند و از اینکه فضای امنی برایشان فراهم شده بود، استفاده کردند. ولی در هر حال بحث این است که باز هم مانع از طرف نیروی انتظامی وجود دراد.

*خانم سیاوشی، شما سال گذشته به همراه دیگر اعضای فراکسیون زنان مجلس راهی قم شدید و با بعضی از مراجع و علما دیدار و موضوع ورود زنان به ورزشگاه‌ها را مطرح کردید؛ این دیدار تاثیری در تصمیم‌گیری‌ها در این زمینه نداشته است؟

دقیقا فکر می‌کنم در دی یا بهمن ماه سال گذشته بود که ما به قم رفتیم؛ به طوری که از 6 صبح راه افتادیم و حدود 2 نیمه شب بازگشتیم. یعنی دیدارها فشرده و پشت سر هم بود و داقل با 7 یا 8 مرجع و علما داشتیم. ما در این سفر توضیحاتی در این زمینه ارائه دادیم و بعضی از مراجع پذیرفتند که اگر مشکل شرعی پیش نمی‌آید، این فرصت به زنان داده شود ولی برخی از علما استدلالشان چیز دیگری بود. در جلسه کمیسیون فرهنگی با دستگاه‌های مسئول هم نماینده نیروی انتظامی به صحبت‌های یکی از مراجع اشاره کرد و من هم عنوان کردم خودم برای بازی‌های فوتبال و والیبال در استادیوم‌ها حاضر بوده‌ام و برای مراجع محترم هم توضیح داده‌ام و برخی از این مراجع پذیرفته‌اند که اگر این امکانات فراهم است، اشکالی ندارد. البته مراجع از ما خواستند که در این‌باره مکتوب سوالاتمان را بنویسم تا آن‌ها هم مکتوب جواب دهند که تاکنون این کار را نکرده‌ایم.

برخی از مراجع پذیرفته‌اند که اگر امکانات لازم فراهم شود ورود زنان به ورزشگاه‌ها اشکالی ندارد

*آیا باز هم دیداری در این زمینه خواهید داشت؟

فعلا خیر؛ از طریق کمیسیون یا راه‌حل‌های دیگری دنبال حل این موضوع هستیم.

*نظر وزارت کشور و وزرات ورزش دراین باره چه بوده است؟

من با دکتر سلطانی فر، وزیر ورزش در این‌باره صحبت کرده‌ام و وزارت کشور هم به شدت موافق این موضوع است. وزارت ورزش هم همینطور و از طرف هیچکدام از دستگاه‌های دولتی هیچ منعی وجود ندارد.

*پس فقط مانع اصلی همان نیروی انتظامی است. درست است؟

بله؛ منع ما الان نیروی انتظامی است و اگر این منع برداشته شود، این مشکل قابل حل شدن است. ان‌شاءالله به زودی حضور بعضی از مقامات نیروی انتظامی را در فراکسیون زنان خواهیم داشت. فعلا دیدگاه کلی از بیرون هم متوجه نیروی انتظامی است که مشکل از آن ناحیه است و باید دلایل آن‌ها را هم گوش دهیم که البته از عمده‌ترین دلایل ممانعت همان‌هایی بود که عنوان کردم.

*در یک سال گذشته شاهد ورود زنانی به ورزشگاه‌ها بوده‌ایم که با تغییر قیافه خودشان را شبیه مردان کرده و وارد استادیوم‌ها شده‌اند. نظر شما درباره این اقدام چیست؟

به نظر من یک فضای عقلایی‌تری را بویژه در این فضا لازم داریم. ببینید! من به هیچ‌وجه در مورد کاری که این زنان انجام می‌دهند، قضاوتی نمی‌کنم. معتقدم ما باید از بالا تلاش کنیم و فعالان مدنی هم از پایین تلاش کنند تا به جایی برسیم. معتقدم که هم فعالیت آنها و هم تلاش ما است که می تواند راه را در این قضیه باز کند به شرطی که دنبال فضای هیجانی نباشیم و عقلانیت را دنبال کنیم. چون به هر حال این همه سال گذشته و هنوز اتفاقی نیفتاده و این خودش مشکلی است.

معتقدم برای ورود زنان به ورزشگاه‌ها ما باید از بالا تلاش کنیم و فعالان مدنی هم از پایین تلاش کنند تا به جایی برسیم

*خانم سیاوشی، شما اخیرا موضوع پخش رادیویی مسابقات ورزشی زنان را از رادیو مطرح کردید. اقدامی که گرچه قابل مقایسه با پخش تلویزیونی نیست اما می‌تواند امیدساز باشد. آیا در این زمینه حمایتی از شما از سوی دستگاه‌های مربوط مثلا وزارت ورزش صورت گرفته است؟

بله من این موضوع را مطرح کردم و البته بعضی از دوستان دیگر به شدت با آن مخالف هستند. من با وزیر ورزش در این زمینه صحبت کردم و ایشان هم قول ساپورت مالی این موضوع را به من داده‌اند.

درحال تلاش هستم که این کار را هم پیش ببرم. حداقل این موضوعبه صورت رادیویی شروع شود تا به تلویزیونی برسیم. خیلی از دوستان مخالف هستند و معتقدند که فایده‌ای ندارد چون تیم‌های ورزشی زنان اسپانسری ندارند و نمی‌توانند با خودشان خبرنگار داشته باشند ولی وزیر قول مساعد داده که حمایت مالی لازم را انجام دهد تا بازی‌ها را در سطح ملی شروع کنیم. به هرحال کار کردن در حوزه زنان کمی سخت است.

*چندی پیش رئیس‌جمهوری با ورزشکاران مراسم افطاری داشت و در آن مراسم از لزوم حضور زنان در ورزشگاه‌ها گفت. بعد از آن در فضای مجازی انتقاداتی به رئیس‌جمهور وارد شد که چرا او در جایگاه ریاست‌جمهوری در این زمینه کاری نمی‌کند و فقط نمک هم بر زخم می‌پاشد. آیا حداقل این موضوع در شورای امنیت کشور که روحانی رئیس آن است مطرح شده است؟

بله در شورای امنیت کشور بحث ورود زنان به ورزشگاه ها مطرح شده و رئیس‌جمهوری هم به عنوان رئیس جمهور و رئیس این شورای در این جلسه حضور داشته است و در این جلسه هم وزارتخانه‌ها مخالفتی با حضور زنان در ورزشگاه‌ها نداشته‌اند. در هر حال آقای رئیس جمهور هم می تواند نظر موافق خود را در آنجا اعلام کند اما به نظر من یکسری از مباحث هست که همینطور در فضای کشور غلتان است و اصلا مردم گیج می‌شوند که متولی این کار کیست و چه کسی باید رسیدگی کند؟ درباره این انتقاداتی هم که گفتید حق با مردم است.

*خروجی این جلسه چه بوده است؟

مثل اینکه مواردی تصویب شده که طی آن قرار است در جلساتی با نیروی انتظامی به بحث گذاشته شود. وزیر کشور و وزیر ورزش عنوان کرده‌اند که مشکلی با این موضوع ندارند. خوب است که این موارد مطرح شود و آقای رئیس جمهور حمایت کنند تا بتوان این بحث را پیش برد. این حمایت در یک جلسه رسمی باید انجام شود تا بحث جلورونده باشد و پیش رود. ولی در هر حال در کمیسیون فرهنگی باید مثلا سه ماهی بگذرد تا از نیروی انتظامی جویا شویم که برای فراهم کردن زیرساخت‌ها چه اقداماتی انجام داده‌اند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها