سیدحسن خمینی:

امام اهل عقب‌نشینی در برابر زیاده‌خواهی‌ها نبودند/ باید به باور و خرد مردم اعتماد کرد/ اگر جامعه موضوعی را ناهنجاری نداند نمی‌توان کاری کرد

سیدحسین خمینی، یادگار امام با تأکید بر اینکه امام به فهم عمومی مردم باور داشتند، گفت: یکی از علل اینکه بعضا از نوعی رفتارهای جوانان انتقاد داریم، این است که به آنها باور نداریم و فضا و میدان را برای آنها فراهم نمی کنیم.

امام اهل عقب‌نشینی در برابر زیاده‌خواهی‌ها نبودند/ باید به باور و خرد مردم اعتماد کرد/ اگر جامعه موضوعی را ناهنجاری نداند نمی‌توان کاری کرد
کد خبر: 191871
|
۱۳۹۷/۰۳/۱۲ ۱۶:۱۹:۰۰

اعتمادآنلاین| سیدحسن خمینی در مراسم تجدید میثاق وزیر و جمعی از کارکنان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با آرمان های امام خمینی(س) در حسینه جماران، بیان کرد: در رابطه با امیرالمؤمنین(ع) که این روزها بیش از هر زمان دیگری متعلق به ایشان است تعبیری وجود دارد که البته به نحو کمتر در سایر کسانی که مانند امیرالمؤمنین(س) زندگی کردند هم صدق می کند.

یادگار امام تصریح کرد: در رابطه با امیرالمؤمنین(ع) گفته اند که صفت های متضاد در شخصیت والای ایشان جمع شده بود. همین امر امیرالمؤمنین(ع) را به عنوان یک شخصیت ممتاز در میان صحابه پیامبر(ص) قرار می دهد. یکی از بزرگان گفته بود بزرگترین معجزه پیامبر(ص) قرآن یا شق القمر نیست، بلکه تربیت علی(ع) است.

وی با بیان اینکه صحبت کردن در رابطه با امیرالمؤمنین(ع) سهل و ممتنع است، افزود: صحبت کردن در مورد ایشان هم آسان و هم سخت است؛ از این جهت سخت است که نمی شود صرفا در مورد بخشی از این شخصیت سخن گفت؛ کدام سخن و دفتر هست که بتواند مجموعه این کمالات را در خودش جمع کند؟!

یادگار امام ادامه داد: صحبت کردن از جهاتی درست است و باید گفت. «گفت مشق نام لیلی می کنم/ خاطر خود را تسلی می کنم» به هر حال انسان از کسی که به او علاقه مند است، همواره ذکر دارد؛ از طرفی دیگر وقتی یک بُعد را در سخن می گویید ممکن است گمراه کننده باشد. در رابطه با امام هم این بحث هست. اگر در صحبتی بُعدی مطرح می شود توجه داشته باشیم که طبیعتا این همه شخصیت او نیست.

وی گفت: با توجه به اینکه سن امام وقتی انقلاب کردند حدود 80 سال است، یکی از ویژگی های امام جوانگرایی بسیار عمیق و باورمندی حقیقی به نیروی جوان است. تقریبا بدون استثناء نیروهای انقلاب که مسند مدیریتی پیدا کردند، جنگ را اداره کردند و موارد دیگر زیر 30 سال هستند؛ مرحوم آقای طالقانی که جزو پیرمردهای آن مقطع است حدود 60 سال دارد.

سید حسن خمینی تأکید کرد: این اتکای به نیروی جوان خصلت های بزرگی را پدید می آورد. وقتی جوان را باور کنیم او هم خود را باور می کند و وقتی او را باور نکردیم، او هم خود را باور نمی کند. البته هر جامعه برای حرکت به دو بال توان جوانان و تجربه پیران نیاز دارد؛ یکی از ویژگی های امام این است که توان جوانان را باور کردند.

وی افزود: یکی از علل اینکه بعضا از نوعی رفتارهای جوانان انتقاد داریم برای این است که به آنها باور نداریم و فضا و میدان را برای آنها فراهم نمی کنیم. مجموعه مخابرات از بخش هایی است که بیشتر از هر جایی به این مسأله وابسته است، زیرا روز به روز تکنولوژی پیش می رود و چیز جدیدی پدید می آید که ممکن است قبلی هایی که تحصیلاتشان هم عالی بوده آنها را بلد نباشند.

یادگار امام دومین نکته اندیشه امام را اتکای به فهم و قدرت مردم بیان کرد و گفت: بر خلاف بسیاری از حرکت هایی که در تاریخ انجام شده که انقلاب نبوده و کودتا یا حرکت های مسلحانه بوده، اگر بخواهیم بگوییم رکن انقلاب حرکت اجتماعی مردم است، هیچ حرکتی در دنیا به اندازه انقلاب ایران از این مفهوم بهره مند نیست. لذا امام به این نکته توجه می کنند که این نظام متعلق به مردم است و هر کاری انجام می دهید باید برای مردم باشد؛ اگر فکر می کنید کاری انجام می دهید که نفعش به مردم نمی رسد غلط است.

وی ادامه داد: دومین نکته این است که بدانید مردم می فهمند و درست تشخیص می دهند؛ به فهم مردم اعتماد کنید؛ مردم خوبی ها و بدی ها را می فهمند. البته ممکن است در کوتاه مدت برخی اشتباه کنند ولی تجربه نشان داده که اشتباهات جمعی از اشتباهات فردی کمتر است. امام به فهم عمومی مردم باور داشتند؛ به همین جهت هم می توانستند در مقابل همه زیاده خواهی ها بایستند. امام اهل تسلیم و سازش نبودند و عقب نشینی در برابر زیاده خواهی ها را قبول نمی کردند؛ زیرا تکیه به کوه اعتماد ملی داشتند.

سید حسن خمینی با تأکید بر اینکه عقب نشینی، تسلیم، سازش و ذلت در قاموس امام نیست، تصریح کرد: شرط این امر اتکای به قوت لایزال الهی است که از سرپنجه حمایت مردمی در می آید.

وی اظهار داشت: می گویند انقلاب با مردم است و به خصوص تکیه به طبقات محروم در کلام امام موج می زند و دائم به همه می گویند خیر دنیا و آخرت شما در این است که به این طبقه برسید؛ اگر مردم در میدان باشند انقلاب و شعارهای انقلاب ادامه پیدا می کند و تا حالا هم از هر گردونه ای که عبور کرده ایم با اتکای به مردم بوده است. رهبری انقلاب هم گفته اند که هر وقت سیل خروشان مردم وارد صحنه ای می شود تا مدت ها همه مشکلات برداشته می شود.

یادگار امام با تأکید بر باور و اعتماد متقابل مردم و مسئولین به همدیگر، اظهار داشت: اعتماد مسئولین به مردم یکی از مهمترین اجزا در اندیشه امام است. بدون اتکاء به خدا و همراهی اکثریت مردم، هر راهی هم هزینه زیادی دارد و هم به نتیجه نمی رسد.

وی تصریح کرد: یکی از موارد این است که جامعه برای اینکه با شما همراه شود باید ناهنجاری را ناهنجاری ببیند. اگر جامعه چیزی را ناهنجاری نداند شما هم دست به دست هم دهید نمی شود و راه خودش را پیدا می کند. برای مقابله با جرم اول باید جرم را در چشم جامعه ناهنجاری کرد؛ آن وقت جامعه همدل و همراه می شود.

سید حسن خمینی در پایان گفت: به باور مردم اعتماد کنید؛ چنان که اعتماد کردند و نتیجه گرفتند و هر کاری می کنید نیت تان خدمت بیشتر به طبقات محروم تر باشد.

منبع: جماران

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها