درخواست رژیم صهیونیستی برای ترسیم مرزهای زمینی و دریایی با لبنان

رئیس پارلمان لبنان از درخواست اسرائیل برای ترسیم مرزهای زمینی و دریایی بین لبنان و این کشور پرده برداشت.

درخواست رژیم صهیونیستی برای ترسیم مرزهای زمینی و دریایی با لبنان
کد خبر: 192235
|
۱۳۹۷/۰۳/۱۷ ۱۳:۱۷:۰۰

اعتمادآنلاین| نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان ضمن برملا کردن درخواست رژیم صهیونیستی که شامل گفت‌وگو در مورد ترسیم مرزهای زمینی و دریایی از جمله کشتزارهای "شبعا" است، اظهار کرد: یک هیئت آمریکایی هفته گذشته راهی لبنان شد و تمایل اسرائیل به گفت‌وگو برای ترسیم نقاط مرزی با فلسطین اشغالی را مطرح کرد.

به گزارش راشاتودی عربی، در همین راستا منابع مطلع اظهار کردند که لبنان به همراه این هیئت میانجیگر آمریکایی سؤالات مختلفی را درباره جدی بودن تل‌آویو در مذاکره بر اساس عدم نادیده گرفتن حق و حقوق لبنان، ارسال کرده است.

این در حالی است که مرحله نخست اکتشاف نفت و گاز در آبهای منطقه‌ای مدیترانه که چند ماه پیش صورت گرفت، موجب خشم اسرائیل شد تا جایی که بلافاصله درخواست ترسیم نقاط مرزی زمینی و دریایی با استفاده از یک کانال محرمانه آمریکایی را مطرح کرد.

بری در این خصوص اظهار کرد، "داریل عیسی"، عضو کنگره آمریکا که لبنانی‌الاصل و از جمله اعضای هیئت اعزامی به بیروت است، این درخواست را به وی و میشل عون، رئیس جمهوری لبنان اطلاع داد و لبنان نیز از این هیئت خواست تا تاکید رسمی آمریکا در این خصوص را به همراه داشته باشد.

وی در توضیح این مطلب با بیان اینکه درخواست اسرائیل فقط به کشتزارهای شبعا محدود نمی‌شود بلکه مرزهای دیگر یعنی مرزهای سوریه را نیز شامل می‌شود، اظهار داشت: اسرائیل از این کشتزارها بیرون برود ما خود موضوع را صادقانه با سوری‌ها حل می‌کنیم.

در همین راستا، یووال اشتاینتز، وزیر انرژی و منابع آبی رژیم صهیونیستی ضمن اشاره به میانجیگری کانال محرمانه آمریکایی در قضیه کشمکش دریایی با لبنان بر سر منابع شرق مدیترانه، گفت: افکار جدیدی را از طریق این کانال مطرح کردیم و اسرائیل در فاصله ماه‌های سپتامبر و نوامبر دور جدیدی از بررسی‌ها را در مناطق دریایی آغاز می‌کند که بر اساس آن مجوز اکتشاف دریایی جدید را اصلاح می‌کند به گونه‌ای که برای شرکت‌های انرژی جذاب‌تر باشد زیرا قبلا مزایده در این خصوص با استقبال سردی روبه رو شده‌ بود.

اشتاینتز بر اکتشاف انرژی در فلسطین اشغالی نظارت دارد و به همراه جیسون گرینبلات، فرستاده آمریکا به خاورمیانه گفت‌وگوهای غیر مستقیم با لبنان را هدایت می‌کند.

این در حالی است که لبنان بدون توجه به ادعاهای اسرائیل مبنی بر حق مالکیت بر بلوک نهم، در فوریه گذشته مجوز اکتشاف نفت و گاز و تولید آن در بلوک چهارم و نهم منطقه اقتصادی آبهای منطقه‌ای را امضا کرد.

این اقدام با توجه به حساسیت بلوک نهم موجب خشم اسرائیل شد به ویژه اینکه بیروت با تل‌آویو درخصوص منطقه‌ای به مساحت حدود 865 کیلومتر در دریای مدیترانه که در امتداد سه منطقه نفت و گازی بلوکهای هشتم، نهم و دهم است، و همچنین منطقه "رأس الناقوره"، کشمکش دارد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها