کد خبر: 192665
|
۱۳۹۷/۰۳/۲۰ ۱۰:۳۶:۰۰
| |

جوانگرایی بی‌سابقه در تیم ملی والیبال ایران

نگاهی به آمار دیدار والیبال ایران با برزیل و آن چه که در جریان بازی گذشت نشان از نسلی طلایی برای آینده والیبال ایران دارد.

جوانگرایی بی‌سابقه در تیم ملی والیبال ایران
کد خبر: 192665
|
۱۳۹۷/۰۳/۲۰ ۱۰:۳۶:۰۰

اعتمادآنلاین| دومین روز از هفته‌ سوم لیگ ملت‌های والیبال 2018 روز گذشته (شنبه) با برگزاری هشت دیدار در گروه‌های چهارگانه پیگیری شد که در یکی از زیباترین و طولانی‌ترین دیدارها تیم‌ ‌ملی والیبال ایران رو در روی برزیل قرار گرفت و در پایان با وجود این که کادر فنی برای نخستین بار از ترکیبی جوان و دگرگون شده نسبت به نام‌هایی که در سال‌های اخیر همواره در قالب شش نفر ابتدایی وارد زمین می‌شدند استفاده کرد، با نتیجه‌ نزدیک سه بر دو مقابل قهرمان المپیک شکست خورد تا با کسب یک امتیاز از این بازی بزرگ دست خالی زمین را ترک نکند.

تیم ایران که با نظر کولاکوویچ و با ترکیبی جسورانه در برابر تیم برزیل که با تمام قوا رو در روی ایران قرار گرفته بود وارد زمین شد که تنها نام سعید معروف و فرهاد قائمی از بین بازیکنان اصلی در شش نفر ابتدایی تیم‌ ‌ملی دیده می‌شد و در بین دیگر نفرات مرتضی شریفی با 19 سال، صابر کاظمی با 20 سال و امیر حسین توخته با 17 سال در ترکیب ابتدایی ایران حضور داشتند.

از سوی دیگر رنان دالزاتو سرمربی برزیل در این دیدار تقریبا ترکیب اصلی اش را به زمین فرستاده بود و فقط به برونو رزنده و ایساک استراحت داده بودکه البته در اواخر بازی آنها را هم به میدان آورد. اما با نگاهی به آمار بازی متوجه می شویم که انگیزه و انرژی بالای بازیکنان جوان ایران کم مانده بود بلای جان قهرمان المپیک شود، اما در پایان این برزیل بود که در ست پنجم و با ورود رزنده بازی را به سود خود تمام کرد.

هر چند تیم‌ ‌ملی ایران به برزیل باخت، اما نگاهی به آمار دیدار و آن چه که در جریان بازی گذشت نشان از نسلی طلایی برای آینده والیبال ایران دارد.

در بازی برابر برزیل برای تیم‌ ‌ملی والیبال ایران سعید معروف، فرهاد قائمی، صابر کاظمی، مرتضی شریفی ، امیر حسین توخته و مسعود غلامی به عنوان شش نفر اصلی وارد زمین شدند. این‌ در حالی است که تیم‌ ‌ملی ایران برای اولین بار با چنین ترکیبی در یک رویداد رسمی گام به زمین می گذاشت، اما نتیجه‌ای که از این جوانگرایی حاصل شد با ارزش بود.

در برابر قهرمان المپیک میانگین سنی شش نفر ابتدایی ایران 24.3 سال بود که در طول سال‌هایی که تیم‌ ‌ملی در لیگ جهانی و رقابت‌های مختلف حضور داشته شاهد چنین جوانگرایی نبودیم. عملکرد درخشان این بازیکنان جوان بیشتر در آمار پایانی بازی نهفته است، چرا که تیم ایران با میانگین قدی 198.5 سانتیمتر تقریبا دو سانتی متر کوتاه‌تر از تیم برزیل بود، اما ستاره‌های جوان ایران توانستند با انجام 13 دفاع بیش از دو برابر برزیل دفاع روی تور انجام دهند.

در سوی مقابل، برزیل که با میانگین سنی 30.6 سال یکی از با تجربه‌ترین تیم‌های حال حاضر جهان محسوب می‌شود، در برابر تیم دگرگون شده ایران چیزی نمانده بود که پیروزی را از دست دهد.

یکی از نکات دیگر و جالب توجه این دیدار میزان کم اشتباه‌های ایران نسبت به برزیل بود و بازیکنان ایران در مقابل 34 اشتباه حریف تنها مرتکب 29 اشتباه شدند و میزان اشتباه‌های پایین نسبت به تیم قهرمان المپیک و آن هم با ترکیبی کاملا جوان شده نتیجه‌ای بسیار ارزشمند برای والیبال ایران محسوب می‌شود. حتی میزان اشتباه‌های ایران در این بازی با توجه به پنج ست شدن دیدار در مقایسه با دو شکستی که ایران برابر فرانسه و ژاپن متحمل شد، قابل قبول‌تر است، چرا که در این دو دیدار که در چهار ست به پایان رسید، ایران به ترتیب مرتکب 30 و 26 اشتباه شده بود.

در دیدار نخست برابر لیگ ملت‌ها فرانسه کولاکوویچ همان ترکیب شش نفره‌ای که در سال‌های اخیر همواره به صورت ثابت در ترکیب ابتدایی حضور داشتند را وارد زمین کرد، اما این ترکیب با میانگین سنی 28.6 سال نتوانست انتظارات را بر آورده کند. بنابراین در دیدار سوم برابر ژاپن سرمربی تیم‌ ‌ملی والیبال ایران تصمیم گرفت تا شریفی با 19 سال و علی شفیعی با 27 سال را در ترکیب ابتدایی قرار دهد اما کاهش میانگین قدی ایران به 195.5 سانتیمتر باعث نوسان در کار تیمی ایران شد و باعث شد در نهایت داربی آسیا را به ژاپن واگذار کند.

پس از کسب نتایج ضعیف در هفته‌ نخست جایی که بی انگیزگی و کندی در کار تیمی ایران مشهود بود همه دوستداران والیبال منتظر تزریق نیروی جوانی و انرژی مثبت بودند، اما شاید محافظه کاری‌های کولاکوویچ اجازه نمی داد تا او دست به تغییرات بزند، ولی مصدومیت‌های ناگهانی چند بازیکن اصلی از جمله موسوی و غفور باعث شد تا او دل را به دریا بزند و یک ترکیب جسورانه را برابر قهرمان المپیک به زمین بفرستد، اما در پایان بازی بود که همگان به جای سرزنش تیم‌ ‌ملی به خاطر شکست، رو به حمایت از بازی درخشان آینده سازان والیبال ایران آوردند. بنابراین امیدواریم کولاکویچ با شناختی که در دیدارهای بعدی از بازیکنان به دست می‌آورد راه را برای حضور جوانان هموارتر کند تا در قهرمانی جهان حاصل کار معلوم شود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها