همایون هاشمی رئیس فراکسیون غذا و داروی مجلس در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

صنعت دارو دچار مشکلات جدی شده است/ مشکلات سال گذشته به امسال هم کشیده شد

رئیس فراکسیون غذا و داروی مجلس وضعیت بازار داخلی دارو را نابسامان ارزیابی می‌کند و می‌گوید: «نمی‌توان مشکلات حوزه دارو را نادیده گرفت و وانمود کرد که همه چیز خوب است. با وجود اینکه در سال گذشته هم مجلس و هم دولت تلاش‌های زیادی در حوزه تأمین مطالبات صنعت دارو اعم از بخش توزیع و تولید انجام دادند اما متأسفانه شاهد حرکت رو به جلوی این صنعت نبوده‌ایم.»

صنعت دارو دچار مشکلات جدی شده است/ مشکلات سال گذشته به امسال هم کشیده شد
کد خبر: 192902
|
۱۳۹۷/۰۴/۰۱ ۰۸:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| از زمانی که نرخ دلار شروع به افزایش ناگهانی کرد، نگرانی‌ها از کمبود یا گرانی دارو هم تشدید شد. این موضوعی است که وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو تلاش زیادی کردند که آن را کتمان کنند اما کمبود برخی داروها،‌ آن هم داروهای خاص و افزایش قیمت برخی دیگر قابل پنهان‌کاری نبود.

در نهایت سخنگوی سازمان غذا و دارو اعلام کرد که نرخ افزایش قیمت دارو حداکثر 9 درصد خواهد بود و همین مقدار افزایش هم به عهده بیمه‌ها گذاشته خواهد شد. با این وجود همایون هاشمی، رئیس فراکسیون غذا و داروی مجلس، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین پرده از مشکلات عدیده در صنعت داخلی دارو بر می‌دارد. او می‌گوید: «نمی‌توان مشکلات حوزه دارو را نادیده گرفت و وانمود کرد که همه‌چیز خوب است. با وجود اینکه در سال گذشته هم مجلس و هم دولت تلاش‌های زیادی در حوزه تأمین مطالبات صنعت دارو اعم از بخش توزیع و تولید انجام دادند اما متأسفانه شاهد حرکت رو به جلوی این صنعت نبوده‌ایم.»

او نوسانات ارز را هم یکی از مشکلات این حوزه می‌داند و می‌گوید: «این نوسانات نه تنها در زمینه واردات دارو مشکل‌ساز می‌شود بلکه می‌تواند به صنعت داخلی دارو هم لطمه وارد کند. از طرفی تصمیم‌های نادرست، برخوردهای سلیقه‌ای و رفتار دوگانه سازمان غذا و دارو هم باعث شده که فعالان این حوزه آسیب جدی ببینند.»

هاشمی ادامه می‌دهد: «بر اساس گزارش‌هایی که به دستمان رسیده در حال حاضر بسیاری از توزیع‌کنندگان می‌خواهند فعالیت‌شان را متوقف کنند؛ همین موضوع می‌تواند به گردش صنعت دارو صدمه بزند.»

او به مطالبات فعالان حوزه دارو از بیمه‌ها و وزارت بهداشت اشاره می‌کند و می‌گوید: «صنایع دارویی، تجهیزات پزشکی و محصولات مصرفی رقمی بیش از 8 هزار میلیارد تومان از بخش‌های مختلف اعم از بیمه‌ها و وزارت بهداشت مطالبه دارند که پرداخت نشده است. این‌ها مشکلاتی هستند که از سال 96 به امسال منتقل شده‌ و در کنار نوسانات بازار ارز می‌توانند صنعت دارو را زمین بزنند.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها