کد خبر: 193561
|
۱۳۹۷/۰۳/۲۵ ۱۶:۴۳:۰۰
| |

میرهادی رهگشای:

حمایت ترامپ از تولید داخلی پررنگ تر است

میرهادی رهگشای کارشناس اقتصاد بین الملل گفت: «دونالد ترامپ» رئیس جمهور در راستای حمایت از تولید داخلی کشور آمریکا تعرفه واردات را افزایش داده است.

حمایت ترامپ از تولید داخلی پررنگ تر است
کد خبر: 193561
|
۱۳۹۷/۰۳/۲۵ ۱۶:۴۳:۰۰

اعتمادآنلاین| میرهادی رهگشای کارشناس اقتصاد بین الملل در برنامه «روی خط بازار» رادیو اقتصاد افزود: یکی از شعارهای ترامپ در زمان انتخابات ریاست جمهوری ناعادلانه بودن تجارت خارجی آمریکا بوده به طوری که از زمان آغاز دوره ریاست جمهوری خود در این عرصه به مرور تصمیم های جدی تری اتخاذ کرده است.


وی اظهار داشت: کناره گیری ترامپ از مذاکرات تجاری با کشورهای اروپا و کشورهای شرق آسیا از جمله این تدابیر بوده و در سال 2018 نیز اقدام های ساختارشکنانه و کلیدی تری نسبت به دولت های قبلی انجام داده است.


کارشناس اقتصاد بین الملل ادامه داد: افزایش تعرفه واردات سلول های خورشیدی، فولاد، آلومینیوم و غیره در سازمان تجارت جهانی قابل پذیرش نبوده و اعتراض متحدان اصلی آمریکا یعنی کشورهای اروپایی را به دنبال داشته است.


وی با بیان اینکه دو نوع رویکرد در تجارت جهانی وجود دارد، گفت: بر اساس یک رویکرد افزایش تعامل تجاری خارجی سود بیشتری را نصیب کشورها می کند اما در مقابل طبق رویکرد دیگر تعامل های تجاری باید به گونه باشد که تولید داخلی آسیب پذیر نباشد.


رهگشای با تاکید بر اینکه طی 20 سال اخیر رویکرد نخست در کشورهای اروپایی و آمریکا مورد پذیرش بوده است، اظهارداشت: اوج گرفتن قدرت اقتصادی کشورهای آسیایی مانند چین و هند در عرصه تجارت جهانی سبب شده رویکرد دوم مورد توجه قرار گیرد.


وی با اشاره به اینکه طبق نظر ترامپ باید در واردات کالاهایی که توان داخلی وجود دارد سیاست های سختگیرانه برای حمایت از تولید اجرا شود، ادامه داد: دولت های قبلی اعتقاد داشته اند آمریکا باید سردمدار تجارت جهانی باشد اما ترامپ اینگونه نیست.


این کارشناس اقتصاد بین الملل با بیان اینکه ابعاد سیاسی تصمیم ترامپ در حمایت از تولید داخلی پررنگ تر است، گفت: هر چه بر دامنه اقدام های سختگیرانه تجاری ترامپ در طول زمان افزوده شود اعتراض شرکای اصلی تجاری آمریکا مانند اتحادیه اروپایی بیشتر می شود.


وی با تاکید بر اینکه سازمان تجارت جهانی نتوانسته است اقدام موثری در این باره انجام دهد، افزود: با وجود این کشورهای اروپایی اقدام های متقابلانه ای را در دستور کار خود قرار می دهند.


رهگشای در پایان یادآور شد : اعمال سیاست های سختگیرانه تجاری آمریکا با افزایش تعرفه واردات در بلند مدت به سود این کشور بوده اما با وجود این ممکن است انزوای آمریکا را به دنبال داشته باشد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها