محمد جواد فتحی عضو کمیسیون قضایی مجلس در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

مرجع تشخیص جاسوسی فقط قاضی است/ وزارت اطلاعات فقط نظر کارشناسی می‌دهد

یک نماینده مجلس گفت: مرجع تشخیص جاسوسی قاضی است منتها ضابطین نظر کارشناسی می‌دهند و دلایل و مدارکی را که مبتنی بر وقوع جرم توسط متهم خاص در اختیاردارند در اختیار قاضی قرار می‌دهند.

مرجع تشخیص جاسوسی فقط قاضی است/ وزارت اطلاعات فقط نظر کارشناسی می‌دهد
کد خبر: 194019
|
۱۳۹۷/۰۳/۲۸ ۱۴:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| «مرجع تشخیص جاسوسی افراد چه کسی است؟» این سؤالی است که تاکنون جواب‌های متفاوتی را از سوی قوه قضاییه و وزارت اطلاعات به دنبال داشته است؛ از یک‌سو دولتی‌هایی همچون محمدباقر نوبخت شناسایی جاسوس‌ها را وظیفه وزارت اطلاعات می‌دانند و از سوی دیگر غلامحسین محسنی‌اژه‌ای سخنگوی دستگاه قضا و دادستان کل کشور معتقدند در قانون گفته نشده که تشخیص جرم جاسوسی بر عهده وزارت اطلاعات است. محمدکاظمی نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی قضایی هم پیش‌ازاین به اعتمادآنلاین گفته بود اگر قوه قضاییه بخواهد یک کار جامع و کامل بر روی پرونده‌های جاسوسی که برای مثال از اطلاعات سپاه به آن‌ها منعکس‌شده انجام دهد، حتماً باید از کارشناسان اطلاعاتی استعلام بگیرد.

در همین راستا محمدجواد فتحی نماینده تهران و عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس معتقد است مرجع تشخیص جاسوسی قاضی است منتها ضابطین نظر کارشناسی می‌دهند و دلایل و مدارکی را که مبتنی بر وقوع جرم توسط متهم خاص در اختیاردارند در اختیار قاضی قرار می‌دهند.

او در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»‌ بابیان اینکه قاضی باید اولاً وقوع جرم و ثانیاً انتصاب آن به متهم که تحت تعقیب است را احراز کند،‌ با اشاره به چالش ایجادشده میان وزارت اطلاعات و قوه قضاییه در خصوص مرجع تشخیص جاسوسی، ادامه می‌دهد: در مقام کارشناس ضابطین وزارت اطلاعات می‌توانند نظر خودشان را اعلام کنند و این اتفاق در حال حاضر می‌افتد اما نهایتاً قاضی باید در خصوص جاسوس بودن افراد نظر خود را بدهد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها