کد خبر: 194393
|
۱۳۹۷/۰۳/۳۰ ۱۰:۲۶:۰۰
| |

کدام محکومان و متهمان سیاسی- امنیتی مشمول عفو عمومی می‌شوند؟

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با تاکید بر اینکه عفو عمومی جزء صلاحیت قانونگذار است، گفت: افرادی که شاکی خصوصی نداشته یا اقدام فیزیکی خرابکارانه مرتکب نشده یا جاسوس نیستند، می‌توانند مشمول عفو عمومی قرار گیرند.

کدام محکومان و متهمان سیاسی- امنیتی مشمول عفو عمومی می‌شوند؟
کد خبر: 194393
|
۱۳۹۷/۰۳/۳۰ ۱۰:۲۶:۰۰

اعتمادآنلاین| محمدجواد فتحی در توضیح طرح دو فوریتی برای عفو مجرمان و محکومان امنیتی-سیاسی، گفت: یکی از بخش‌های این طرح مربوط به ایرانیان مقیم خارج از کشور است که در این قسمت تاکید شده ایرانیان خارج از کشور می‌توانند به کشور بازگردند و مصون از تعقیب و تعرض هستند، مگر آنکه افراد شاکی خصوصی داشته باشند زیرا شاکی خصوصی حقی دارد که قانون از او حمایت می‌کند و مادامی که شاکی به شکایت خود باقی است، پرونده باید در جریان باشد و رسیدگی شود.

نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در بند دوم به موضوع عفو عمومی اشاره شده به شرط اینکه افراد مرتکب فیزیکی خرابکارانه و جاسوسی نشده باشند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا فرمان عفو عمومی غیر از مقام معظم رهبری هم می‌تواند صادر شود، گفت: بله؛ عفو بر دو نوع است یکی عفو خصوصی که طبق اصل 110 قانون اساسی جزء اختیارات رهبری است و در مورد اشخاص متقاضی فرمان عفو صادر می‌شود اما عفو عمومی جزء صلاحیت قانونگذار است، در این طرح هم پیش‌بینی شده که محکومان و متهمان جرایم سیاسی و امنیتی مشمول عفو عمومی شوند.

وی افزود: در حقیقت قانونگذار همانگونه که می‌تواند عناوین مجرمانه مشخص کند، می‌تواند نسبت به برخی مجازات‌ها هم فرمان عفو صادر کند.

فتحی یادآور شد: به استناد این اختیار قانونی گفتیم محکومان سیاسی، متهمان سیاسی و جرایم امنیتی مورد عفو عمومی قرار گیرند ولی استثناء و شروطی هم برای آن قائل شدیم که در کمیسیون مربوطه می‌تواند مورد اصلاح قرار گیرد، در صورتی که ایرانیان مقیم خارج از کشور شاکی خصوصی نداشته یا جرایم مشمول مستوجب حد نباشد، پیش‌بینی شده تا افراد مشمول عفو عمومی قرار گیرند.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: علاوه بر این جرم جاسوسی هم استثناء شده زیرا جرم جاسوسی نزد همه ملت‌ها جرم قبیحی است و در نگاه تمام ملت‌های دنیا مجرمین آن تحت فشارهای روحی و روانی و از شدت شرمندگی خودکشی می‌کنند لذا انها را از این طرح استثناء کردیم.

منبع: خانه ملت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها