عباس سلیمی‌نمین فعال سیاسی اصولگرا:

تفکیک وزارتخانه‌ها اتلاف انرژی است/ مجلس به کارهای سلیقه‌ای رأی نمی‌دهد

عباس سلیمی‌نمین درباره طرح تفکیک وزارتخانه‌ها گفت: تفکیک وزارتخانه‌ها اتلاف انرژی است. دولت یک راه بیشتر ندارد جز آنکه از ظرفیت‌های قوای دیگر هم برای پیشبرد امور کشور استفاده کند.

تفکیک وزارتخانه‌ها اتلاف انرژی است/ مجلس به کارهای سلیقه‌ای رأی نمی‌دهد
کد خبر: 194623
|
۱۳۹۷/۰۴/۰۱ ۰۸:۳۳:۰۰

اعتمادآنلاین| اردیبهشت ماه بود که روحانی در مراسمی از وزرای ناامید خود گلایه کرد؛ همان گلایه زمینه ساز این تحلیل در محافل خبری و رسانه ای شد که فصل تغییر در ترکیب کابینه فرارسیده است اما طولی نکشید که سخنگوی دولت اعلام کرد «چنین اتفاقی نخواهد افتاد». حالا بعد از دو ماه دوباره واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور در حاشیه جلسه هیأت وزیران از تغییر ترکیب کابینه خبرداد.


عباس سلیمی‌نمین درباره تأثیر ورود چهره های جدید به کابینه بعد از تشکیل وزارتخانه های مسکن، صنعت، راه، بازرگانی و سازمان ملی جوانان گفت: آقای واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور با طرح این وعده فقط می خواهد یک تصور ذهنی در جامعه ایجاد کند که قرار است در دولت تغییراتی صورت گیرد.


وی با بیان اینکه بافت دولت چندان قابل تغییر نیست افزود: البته رئیس دفتر رئیس جمهور اشاره ای به این مسئله نداشت بلکه گفت «وزرای جدید و جوانی بعد از تفکیک چند وزارتخانه به کابینه خواهند آمد بنابراین می شود به تأثیر ورود این نیروهای جوان امیدوار بود» اما معتقدم به این تصور جامه عمل نخواهد پوشید چون امروز جامعه به فعالیت جدی و پیگیر دولت نیازمند است، به گونه ای که با کمک دو قوه دیگر برخی امور را سامان دهد.


این تحلیلگر مسائل سیاسی انتقاد مجلس به قوه مجریه را برای تشکیل نشدن جلسات قوا وارد دانست و یادآور شد: اوایل انقلاب جلسات سران با حضور حاج احمدآقا گاهی هر روز تشکیل می شد. به نظرم امروز این مدل باید پیگیری شود. یعنی نماینده ای از جانب رهبری به اتفاق سران قوا برای پیگیری برخی مسائل حتی شده هر روز جلسه داشته باشند.


وی ادامه داد: ما نیازمند تغییر فضای ذهنی جامعه هستیم تا جامعه متوجه شود، واقعا کارهای اساسی در کشور صورت می گیرد، منتها برخی نارسایی ها بزرگنمایی می شود و بعضی غفلت ها نیز اتفاق می افتد که ذهنیت جامعه آن شده که دولت نمی خواهد سروسامانی به مسائل اساسی کشور دهد بنابراین حتما باید به کمک سایر قوا این ذهنیت تغییر کند.


این تحلیلگر مسائل با بیان اینکه تغییر ذهنیت جامعه نسبت به کارایی دولت با وعده های رئیس دفتر رئیس جمهور تغییر نمی کند، اظهار کرد: این حرکت چه تبلیغاتی باشد و چه نباشد، خیلی برای این دولت ثمری ندارد چون معلوم نیست مجلس موافق تفکیک وزارتخانه ها باشد.


وی افزود: یک دولت می آید وزارتخانه هایی را در هم ادغام می کند، با این استدلال که هزینه ها کاهش می یابد و صرفه جویی می شود اما دولت بعدی تصمیم می گیرد که همان وزارتخانه را از هم جدا کند. هر دو این اتفاق های ادغام و تفکیک مدتی در امور اجرایی کشور به هم ریختگی ایجاد می کند بنابراین معلوم نیست مجلس با این کارهای سلیقه ای موافق باشد.


سلیمی نمین یادآور شد: این روزها دولت نیاز به کارکردهایی دارد که بتواند بخشی از توجه مردم را پاسخگو باشد. لایحه تفکیک وزارتخانه ها باید در مجلس مورد بحث و استدلال قرار گیرد و فکر نمی کنم در مجموع اگر تفکیک وزارتخانه ها نیز تصویب شود، به این دولت برسد. اگر هم برسد سال آخر دولت دوازدهم خواهد بود که فایده چندانی نخواهد داشت. پس دولت به این شیوه متمسک نشود. برخی مسائل در قالب هماهنگی کامل بین سه قوه و به کارگیری همه نیروهای فعال جامعه حل و فصل خواهند شد.


این تحلیلگر مسائل سیاسی تأکید کرد: با وعده تفکیک وزارتخانه قطعا نه تنها مشکلی حل نمی شود بلکه به نوعی اتلاف انرژی است. دولت یک راه بیشتر ندارد جز آنکه از ظرفیت های قوای دیگر هم برای پیشبرد امور کشور استفاده کند.

منبع: نامه‌نیوز

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها