آذر منصوری، قائم مقام دبیرکل حزب اتحاد ملت:

مذاکره را براساس اصل دفاع از منافع ملی می‌پذیریم

قائم مقام دبیرکل حزب اتحاد ملت درباره طرح موضوع مذاکره با آمریکا گفت: در صورتی می‌توان پیشنهاد مذاکره را پذیرفت که منافع ملی کشور تامین شود، مذاکره با ترامپ منفعت مردم ایران را تامین نمی‌کند.

مذاکره را براساس اصل دفاع از منافع ملی می‌پذیریم
کد خبر: 194682
|
۱۳۹۷/۰۴/۰۱ ۱۱:۱۷:۰۰

اعتمادآنلاین| آذر منصوری، قائم مقام دبیرکل حزب اتحاد ملت با بیان این مطلب بیان کرد: موضع اصلاح طلبان در رابطه با مذاکره با کشورها و قدرتهای مختلف دنیا بر اساس اصل دفاع از منافع ملی است. در واقع در چهارچوب منافع ملی است که می شود بحث کرد و پرسید آیا مذاکره با کشورها می تواند برای کشور فرصت باشد یا تهدید است.

او ادامه داد: یا کشور محل مذاکره دوست است یا دشمن و همواره موضوع مذاکره با در نظر گرفتن اصل منافع ملی پیش می‌رود، پس مذاکره کننده می بیند که مذاکرات قرار است چه دستاوردی برای کشور و مردم داشته باشد.

منصوری گفت: وقتی از منافع ملی سخن می گوییم یعنی منافعی که ذیل آن امنیت جامعه، حاکمیت ملی، تحقق حقوق ملت و قانون اساسی قابل تعریف باشد.

قائم مقام حزب اتحاد ملت گفت: من جزء امضا کنندگان این نامه نیستم و اگر از من سؤال هم می شد توضیحم این بود که در شرایط فعلی و با توجه به رفتار رئیس جمهور فعلی آمریکا باید مشخص شود که قرار است این مذاکره برای چه، بر سر چه موضوعاتی و با چه هدفی صورت گیرد؟ این مذاکره چه فرصتی را پیش روی منافع ملی ما قرار می دهد؟

وی افزود: به طور قطع اصل مذاکره ابزار دولت ها برای تعامل با دنیا، استفاده از ظرفیت ها و توانایی های دیگر کشورها و در نهایت بهره گرفتن از ظرفیت های جامعه جهانی برای توسعه و پیشرفت کشورها و برقراری صلح و مجموعه اهدافی است که در این چهارچوب تعریف می شود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: در شرایط فعلی که ترامپ به مهم ترین توافق بین المللی (برجام) که پس از ماه‌ها مذاکره به سرانجام رسیده ‌پشت پا می‌زند، از شورای حقوق بشر به خاطر اسرائیل خارج می شود، بخاطر اصرار بر اجرای قوانین سختگیرانه مهاجرتی راضی می شود غیر انسانی ترین اقدام یعنی جدا کردن کودکان از والدینشان ر ا انجام دهد و بیشترین اقدامات ضد ایران را در دستور کار قرار داده و در عرصه داخلی هم با مشکلات جدی روبروست، طرح مذاکره با آمریکا در چه چهارچوب و اهدافی قرار است اتفاق بیفتد؟! اینها طبعا سوالاتی است که قابل بحث و گفتگو است.

وی ادامه داد: با توجه با شروطی که پمپئو مشخص کرده، معلوم است که منظور آنها از مذاکره با ایران در شرایط فعلی چیست. ضمن اینکه وقتی ما از مذاکره در چهارچوب منافع ملی صحبت می کنیم باید این را هم بپذیریم که ممکن است در یک مقطعی با توجه به تهدیداتی که علیه صلح جهانی و منطقه ما وجود دارد حاضر به مذاکره با کشورهای مختلف بشویم. در واقع اصل مهم این است که مذاکره باید در خدمت منافع ملی ما باشد و بر همین مبنا نمی شود که یک کشور دوست دائمی ما و یک کشور دشمن دائمی ما باشد. مثل توافقی که در مقطعی در خصوص مبارزه با طالبان با افغانستان داشتیم.

منصوری گفت: به طور طبیعی پرسش هایی که در خصوص این نامه مطرح است را باید امضا کنندگان پاسخ دهند و هر نامه ای هم قابل تعمیم به مجموعه یک جریان سیاسی نیست.

او گفت: به نظرم در شرایط فعلی با توجه به رفتار ترامپ در مدت حضور او به عنوان رئیس جمهور آمریکا که نشان داده دروغگو، غیر قابل پیش بینی است و به هیچ تعهدی هم پایبند نیست، بهترین زمان برای انجام مذاکرات بیشتر با محوریت برجام با کشورهای قدرتمند دیگری است که مدافع برجام هستند؛ چرا که این مذاکرات می تواند در جهت حفظ و اجرای تعهدات آن و منافع ملی ما موثر واقع گردد. بنابراین ما همواره باید از مذاکرات حول منافع ملی دفاع کنیم اما اینکه در شرایط فعلی مذاکره با ترامپ تا چه حد بتواند در جهت تقویت منافع ملی ما موثر واقع گردد، محل تردید و تامل جدی است؛ چرا که او اگر قائل به مذاکره بود از برجام خارج نمی شد.

منصوری در پایان گفت: اصلاح طلبان قبل از ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت با در نظر گرفتن منافع ملی پیشنهاد مذاکره دادند که نه تنها اعتنایی نشد، بلکه مقاومت در برابر این نوع پیشنهادات موجب شد پرونده ایران به شورای امنیت نیز برود و طبیعی است که ترکیب شورا کار را برای خروج ایران از فصل هفت شورای امنیت با چه دشواری هایی مواجه می ساخت. فراموش نکنیم شناخت خصوصیات و ماهیت رقیب و یا دشمن و موقعیت و درک زمان برای مذاکرات نیز بسیار مهم است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها